Automobilka Volkswagen brzy uvede na trh velmi silnou verzi dvoulitrového tédéíčka. Nový motor ale používá techniku doposud u vznětových motorů nevídanou.
Text: Dalibor Žák
Volkswagen ukázal světu novou a prozatím nejvýkonnější verzi svého známého motoru 2.0 TDI. Vychází z řady motorů EA288 a poslední vývojovou větev najdeme třeba pod kapotou nového Volkswagenu Passat. V něm dosahuje dvoulitrový turbodiesel na výkon až 240 koní. Novinka však jde ještě dál a nabízí výkon, který jsme ještě nedávno byli zvyklí vídat spíše u vrcholných benzínových šesti a osmiválců.
Nový motor využívá systém přeplňování pomocí dvoustupňového elektricky ovládaného turbodmychadla. Nespoléhá se tak na opožděnou reakci klasického výfukového turba. Elektrické turbodmychadlo také umí lépe ovládat množství stlačeného vzduchu. Zajímavostí je i použití proměnného časování ventilů a rovněž nového přímého vstřikování common-rail pracujícího s tlakem až 2500 barů.
Doporučujeme: Test ojetého Volkswagenu Passat B6 1.9 TDI
Parametry nového motoru 2.0 TDI jsou opravdu velmi slušné. Výkon dosahuje na 200 kW, tedy 272 koňských sil. Volkswagen neudává točivý moment, ale v souvislosti s tímto motorem hovořil také o připravované desetistupňové převodovce DSG (interně označená jako DQ511), která umí přenášet až 550 Nm kroutícího momentu.
S takovými parametry by se dvoulitrový turbodiesel vyrovnal hodnotám, kterými disponují vrcholné třílitrové šestiválce TDI od Audi. Novinka například ve výkonu překonává o deset koní současný motor 3.0 TDI v novém Volkswagenu Touareg.