Volkswagen Golf Variant 4Motion: 1.6 TDI vs 2.0 TDI

2015-01-07 00:00:00

Když chcete golfa v kombíku a s pohonem všech kol, máte jen dvě možnosti: 2.0 TDI 4Motion ve výbavě Highline (na fotkách červený) nebo 1.6 TDI 4Motion ve výbavě Comfortline (na fotkách šedý). Které možnosti byste dali přednost?


Text a foto: Luděk Kortus

V obou případech byste vlastnili velice hodnotný kus. Kombi s pohonem všech kol a v turbodieselu je auto, které nabídne hodně užitku. Odveze velký náklad, nenechá vás na horách ani na mokré trávě odkázané na cizí pomoc a ještě má dobrou spotřebu. Ve střední třídě kombíků s pohonem všech kol je mnohem větší tlačenice než o třídu níž, kam spadá právě Golf. Golf Variant má mezi vozy kombi nižší střední třídy konkurenty jen z vlastních řad koncernu – Škodu Octavia a Seat Leon. Na rozdíl od nich Golfa 4x4 nelze objednat s automatickou převodovku DSG. To se ovšem v čase prodeje promění ve výhodu, protože lidé u nás nedůvěřují automatům. I když je Octavia 4x4 ve srovnatelné výbavě jako nová zhruba o třicet tisíc dražší, je velmi pravděpodobné, že Golf se bude prodávat za vyšší cenu jako ojetý.

Čtěte také: Dvojtest ojetého VW Golf 1.6 TDI vs 1.4 TSI

Motory srovnávám ze dvou hledisek. Měření sil a normální jízda podle předpisů. Motor 2.0 TDI má výkon 110 kW (150 k) a kroutící moment 320 Nm. Jednotka 1.6 TDI má 77 kW (105 k) a 250 Nm. Zrychlit na stovku trvá slabšímu kusu o tři sekundy déle. Je to 8,9 sekundy proti 11,9 sekundy. V řeči čísel to vypadá hůř než ve skutečnosti. Kdy jste naposledy potřebovali z klidu vystartovat pod plným plynem a držet auto pod krkem celých deset vteřin? Nebo kdy jste potřebovali riskantně předjet? Tyhle kousky jsem s oběma vozy vynechal a tak se mi v dolních otáčkách oba motory jevily dost podobné. U dvoulitru byla dlouhodobá spotřeba 7,4 l na 100 km a u jednašestky 6,7 l /100 km. Podle VW by to mělo být asi o 15 % víc, než bychom spotřebovali u vozů s pohonem pouze přední nápravy. Pohon čtyř kol přidává Golfu 95 kilogramů hmotnosti navíc. Jedná se o systém Haldex 5. generace, které využívají i jiní automobiloví výrobci. Systém se vyznačuje stálým asi pětiprocentním podílem točivého momentu na zadní nápravě i při ustálené jízdě. Připojení vyšších dávek sil na zadní nápravu se děje mnohem rychleji než u předchozích generací.

Dvě základní výbavy se mohou zdát málo, ale pokryjí celé spektrum požadavků. Startovací výbavou je druhá úroveň Comfortline. Highline má navíc oproti výbavě Comfortline rádio s dotykovým displejem, nějaké chromové rámečky navíc a piánový lak v interiéru. Skutečně zajímavá výbava se ale odehrává v příplatcích, které můžete mít k oběma základním výbavám. V obou vozech bylo vedle řadící páky tlačítko MODE, kterým lze nastavit adaptivní tlumiče DCC do třech režimů (Comfort, Normal, Sport). Oba modely měly příplatková litá kola obutá do pneumatik 225/45 R17. V režimu Comfort se vůz s nízkými pneumatikami pohodlně houpal přes nerovnosti. V režimu Sport tlumení naopak přitvrdilo (s rezervou na pohodlí, ne jako na okruh). Na tlačítko reaguje i posilovač řízení. Oba vozy byly také vybaveny příplatkovými sedačkami Ergoactive s masážní funkcí a adaptivními bixenony. Cenovka dvoulitru v Highline i s příplatky hlásala částku 735 000 korun. Cena jednašestky v Comfortline i s příplatky byla 701 000 korun. V základních cenách stojí Golf Variant 2.0 TDI 4MOTION Highline 659 900 korun a Golf Variant 1.6 TDI 4MOTION Comfortline 566 900 korun.

Doporučujeme: Nový Volkswagen Passat 2.0 TDI: První jízdní dojmy

Vozy jsem testoval v pořadí jednašest a potom dvoulitr. Když jsem se snažil jezdit s oběma vozy ekonomicky, vnímal jsem rozdíl ve výkonu motorů minimálně. Chtěl jsem se přemisťovat podle předpisů a na to mi většinu času vystačila dolní polovina otáčkového spektra. Při výběru motoru bych zvážil, zda budu tahat přívěs a zda bude vysoký podíl dálnice na celkovém nájezdu. Pak bych asi volil dvoulitr. V ostatních případech bych si doporučil jednašestku. Z výbavy za příplatek bych volil adaptivní bixenony (33 500 Kč). Když auto dobře svítí, je jízda ve tmě mnohem bezpečnější a mnohem méně únavná. Bez ohledu na motorizaci bych si dopřál i adaptivní tlumiče DCC (24 900 Kč) a to hlavně kvůli sportovnímu režimu. Konstrukce náprav a pohonu je v této třídě špičková, takže tlumiče DCC mi tady dávají smysl.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary