Toyota Yaris Premium 1.33 VVT-i Multidrive S

2015-02-18 00:00:00

Nedávno jsme podrobili zkoumání ojetého yarise druhé generace, který se vyráběl do roku 2011. Navazující třetí generace prošla v roce 2014 rozsáhlou modernizací. Jaký se odehrál pokrok?


Text a foto: Luděk Kortus

Přečtěte si nejprve: Test ojetého hatchbacku Toyota Yaris II. generace

V článku pod výše uvedeným odkazem naleznete kromě plusů také na mínusy druhé generace. Z toho, co se líbilo méně, jmenujme nudné jízdní vlastnosti a řízení, nízký komfort a kultivovanost, nepřehledný a neergonomický interiér a místy velmi laciné zpracování. Naproti tomu novému Yarisu nyní nemůžeme upřít propracovanější vzhled a uvnitř nové kvalitnější materiály. Uplatnění našly i pokročilé technologie jako dotykový displej, couvací kamera nebo LED svícení. Toyota také v zájmu zvýšení jízdního komfortu přepracovala podvozek. Na firemním internetu naleznete u Yarise claim „Neboj se znovu zamilovat do řízení“. Četli snad kolegův text? Ne. Odpovědí je, že sledují trendy, které jsou v segmentu B stále zřetelnější. Praktické přednosti jako jsou kompaktní rozměry a pouhá prostornost již nestačí. Když chcete obstát v konkurencí, je nutné aplikovat řešení z vyšších segmentů.

Z poměrně bezpohlavní masky Yarise druhé generace se vyvinuly v tomto segmentu nebývale agresivní křivky, které tvoří tvar písmene „X“. Přední světla kombinují projektorovou technologii s LED denním svícením. Zadní široký nárazník s difuzorem nabral sportovnější švih a zadní světla tvořená z LED diod a světlovodů mají mnohem současnější podpis. Na velkých kolech vypadá jako hravé auto. Uvnitř vozu ve výbavě Premium dominuje plasticky tvarovaná přístrojová deska příjemná a měkká na omak. Tatáž hmota je použitá i v čalounění dveří a vše je barevně sladěno se sedačkami. Červeno-černý interiér výbavy Premium kupodivu neevokuje auto pro barbíny, ale sporťák. Každá výbava ze čtyř možných se projevuje vizuálně trochu odlišně. Méně křiklavé je například provedení Style. Sportovnímu dojmu velice napomáhají pádla pod volantem. Bezstupňová variátorová převodovka Multidrive S může být přepnuta do manuálního režimu se sedmi přednastavenými stupni. Řadit je možné i řadící pákou.

Sekvenční sázení rychlostí je u takového autíčka skutečnou zábavou. Motor o objemu 1,33 litru si nechá líbit až 6 tisíc otáček. O přesnost řazení nahoře se až tak nemusíte starat, převodovka je chybovzdorná. Co nestihne manuálně odřadit řidič, dožene automat. Výrazně se zlepšily jízdní vlastnosti. Karosérie má nové torzní příčky a podle výrobce přibylo 36 dodatečných svarů. Tuningem prošly komponenty zavěšení kol. Nová je i řídící logika elektrického posilovače řízení. Výsledkem je přesné vedení stopy, nízké náklony v zatáčkách a méně poskakování po nerovnostech, které je jinak pro starší yarise typické. Nový model se také uvnitř znatelně ztišil.

Motor 1.33 VVT-i má výkon 99 koní a točivý moment 125 Nm. Na papíře to nejsou nijak oslnivé parametry, ale ve skutečnosti tenhle malý kultivovaný benzínový čtyřválec s proměnlivým časováním ventilů poskytuje příjemné pocity. Po stisku tlačítka SPORT se automatická převodovka přepne do režimu virtuálních stupňů, aby zážitek z akcelerace byl doprovázen vzrůstajícími otáčkami motoru. V automatickém režimu auto zrychluje a otáčky zůstávají stejné, což ne každý nese libě. Zrychlení z nuly na 100 za 12,6 sekundy také nic moc. Kdo a proč by ho ale trápil do stovky s plynem na podlaze? Do rychlosti 50 km/h a vůbec po celém městě i městských okruzích je dynamika jízdy velmi uspokojivá. A když se budete trochu krotit, dostanete spotřebu pod 6 litrů.

K faceliftu Toyoty Yaris napomohl zejména velkorysý rozpočet 85 milionů eur. Automobilka neuvádí jeny, byl totiž navrhován v Evropě. Pracovníci výzkumu a vývoje investovali do tohoto modelu celkem 576 000 hodin času a navrhli přes tisíc nových dílů. Tak rozsáhlé facelifty obvykle nebývají. Yaris díky tomu dohnal mírné zpoždění a může se směle měřit s posledními modely konkurence v segmentu B jak v designu, tak v jízdních vlastnostech i použitých technologiích.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary