Test: Suzuki Vitara vrací do hry benzínový motor

2015-08-31 00:00:00

V převládajícím trendu turbodieselů v kategorii SUV působí sametový chod benzínového motoru jako balzám na duši.


Text a foto: Luděk Kortus

Plusy Mínusy
nízká spotřeba při klidné jízdě vysoká spotřeba při sportovní jízdě
cena za model ve výbavě Elegance 503 250 Kč 17 800 Kč za paket Outdoor
líbivý exteriér interiér z tvrdých plastů
skvělé jízdní vlastnosti na silnici i v terénu retro design některých ovládacích prvků


Na představení nové Suzuki Vitara jsme jezdili v lomu a po silnicích s naftovou jednašestkou. Techniku vozu jsme popsali v článku Suzuki Vitara vyjíždí stěny v lomu jako na gumě. Na následný týdenní test jsme dostali benzínovou 1.6 VVT s pohonem všech kol AllGrip, pětistupňovou manuální převodovkou a výbavou Elegance, v zajímavé kombinaci barvy slonové kosti s černou střechou a příplatkovým paketem Outdoor, jehož hlavním znakem je překrytí předního a zadního nárazníku. Interiér Vitary působí až na sedačky, multimediální systém a hliníkové ozdobné prvky trochu retro. Je to snad kvůli tomu, aby se vše včetně dotykové obrazovky dalo ovládat v rukavicích?

Vzhledem k terénním zkouškám, které jsme absolvovali v minulém testu, jsem se těšil, až Vitaru pořádně protáhnu po silnici. Dá se říct, že benzínové Suzuki Vitara má dvě tváře. Jednu nízkootáčkovou a jednu vysokootáčkovou. To u benzínových motorů umožňuje variabilní časování ventilů. Při jízdě po městě, silnicích první třídy a dálnicích (vše podle předpisů) se projevuje nízkootáčková tvář. Vitara má provozní hmotnost 1235 kg, motor je maximálně odlehčený se sníženým třením. Výsledkem je pak reálná spotřeba ve městě 6,5 l/100 km. S tímhle číslem už Suzuki šlape na paty většinovým moderním turbodieselům.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Jak napovídají tabulkové hodnoty benzínového motoru, největší točivý moment dostaneme z motoru ve 4400 otáčkách a nejvyšší výkon v 6000 otáčkách. Červené pole otáčkoměru začíná v 6500. Pohybovat se v tomto rozsahu po týdnu dušení motoru do maximálně 3000 chce trochu přenastavit i mozek na sport, nejen přepínač jízdních režimů. Odměnou je libý kultivovaný zvuk motoru a solidní průběžné zrychlení. Na pětku zapomeňte, tu na okreskách vůbec nebudete potřebovat. Řadí se dvojka před prudkou zatáčkou, trojka před mírnou a čtyřka až poté, co trojku na rovince roztáhnete přes 120. Když je víc kroucená silnice tak si hrajete jen s dvojkou a trojkou.

Brzdy nejsou přeposilované, takže pokud chcete opravdu zpomalit, je potřeba hodně zatlačit. Elektronika v režimu Sport zasahuje nenápadně, člověk má pocit, že si nástup ABS nebo mírné přetáčivé smyky kontroluje sám. Preference zadní nápravy při ostrých výjezdech ze zatáček dává pocit jízdy jako s osobákem a dokonce jako s osobákem se zadní hnací nápravou. Je logické, že při tomhle zacházení neplatí žádné tabulky spotřeby. Po dvaceti kilometrech ostré jízdy mi klesl dojezd o 250 kilometrů. Pak se zase vrátil na rozumnou hodnotu, ale pěkná díra v něm zůstala.

Benzínová Vitara je taková napůl utajená hračka. Výkon 88 kW a točivý moment 156 Nm asi neumožňují akcentovat sportovní stránku auta v reklamě. Neřeknou vám, že se bez protestů nechá vytáčet na hranici červeného pole. Benzínová Vitara není trhač asfaltu, ale pokud si chcete zajezdit hezky technicky, pilovat udržování motoru v hranicích vysokého točivého momentu a čisté průjezdy zatáčkami, užijete si hodně zábavy. Když se pak uklidníte, máte z něj skvělé univerzální auto, se kterým můžete jezdit levně. Denně po městě a o víkendech se přesouvat po dálnicích, silnicích první třídy, okreskách, polních cestách až na louky s mokrou trávou nebo pokryté sněhem.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary