Test Suzuki Swift: klady v jasné převaze

2011-03-13 00:00:00

Novodobý Swift má mnoho předností. Patří mezi ně třeba vysoká spolehlivost, která jej na trhu ojetin dělá atraktivnějším.


Text: Milan Jirouš

Původní model Swift mnoho dnešních řidičů nezná. Malý hatchback nebyl zrovna spolehlivý a vyjma vynikající verze GTI nenabídl ani slušné jízdní vlastnosti. Když se přestal vyrábět, jméno Swift téměř padlo v zapomnění. Oživil jej až v roce 2004 na pařížském autosalonu představený novodobý Swift.

Do prodeje přišel o rok později v provedení tří a pětidveřový hatchback. Motoristy si získal atraktivními tvary i vzdušným interiérem a čilými motory. Standardně byla poháněna kola přední nápravy, japonský výrobce ale přichystal i provedení s pohonem všech kol. V roce 2006 rozšířil nabídku zdařilý sportovně ladění model Swift Sport s pohonem předních kol. Pod kapotou má živou šestnáctiventilovou šestnáctistovku. Atmosférický agregát produkuje výkon 92 kW a některé jeho díly vycházejí z prvků závodních motorů. I proto představuje tento vůz velice zajímavý základ pro stavbu závodního speciálu.

Suzuki Swift dostalo stejnojmenného nástupce v roce 2010. Na první pohled vypadá stejně, bližší prohlídka ale odhalí větší rozměry karoserie, svezení pak prozradí měkčí podvozek. Po stránce jízdních vlastností ale nenabídne tolik co model představený v roce 2004.

 Pohonné jednotky v praxi

Všechny motory Swiftu platí za zdařilé. Vyloženě špatný agregát nenajdete. Dražší vznětová motorizace 1.3 DDiS/51 kW (později 55 kW) se ale s ohledem na vynikající benzinové motory zdá být zbytečná. Nakonec není ani moc rozšířená. Nejprodávanějším motorem totiž byl agregát o objemu 1,3 litru a výkonu 67 či 68 kW. Ten je zkrátka naprosto perfektní, když budí dojem objemnějšího agregátu. Motor je totiž nečekaně čilý, kultivovaný a přitom pracuje s příznivou spotřebou. Navíc platí i za spolehlivý. Spíše výjimečně se setkáte s motorem 1.5 VVT/75 kW a časté není ani provedení Sport s jednotkou 1.6 16V/92 kW.

 Na silnici

Celkově dobrý dojem z pohonných jednotek ještě podtrhuje přesné řazení a řízení. Stranou nezůstává ani výborně naladěný podvozek, který ukazuje své kvality především v zatáčkách a to i přes vyšší stavbu karoserie Swiftu. Ta je tak trochu marketingovým trikem. Nad hlavou je totiž tolik místa, že jej ani nelze využít. Prostornost interiéru je příkladná, a nic by se na tom nezměnilo, kdyby se střecha posunula o trochu níž. Dostatek místa najdou i cestující na zadních sedadlech. Mimochodem, ta jsou pohodlná stejně jako přední.

Velké minus si od nás ale vysloužil zavazadelník vozu. Ten totiž nabídne objem 201 litrů, což je opravdu málo. Palubní desku hodnotíme jako jednoduchou, avšak pohlednou. Rozmístění ovladačů je přehledné a po krátké době je jde obsluhovat intuitivně. Brzdy pracují bez výhrad a povedené je také přesné řazení a řízení.

 Časté problémy

Suzuki Swift se těší velmi dobré pověsti plynoucí z vysoké spolehlivosti. Přesto se občas nějaký problém ukáže. Mohou to být vůle na přední nápravě, i když nejsou moc obvyklé.

Častěji se setkáte s korozí výfuku a nepřesným palivoměrem. Nepříjemnosti může způsobit také praskání žárovek ve světlometech, což rozhodně není výjimkou. Známé jsou také potíže s netěsným palivovým systémem. U většího množství vozidel byla pozorována také nadměrně opotřebená spojka.

 

LÍBILO

  • živé motory
  • líbivý vzhled
  • prostorný interiér
  • dobrá antikorozní ochrana karoserie
  • velice povedený model Sport

 

NELÍBILO

  • malý zavazadelník
  • menší nabídka ojetin
  • menší servisní síť (značkové servisy)

 

 

 

 

Nárazová zkouška z roku 2005

Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 30 bodů

Ochrana dětí v autosedačkách 3 hvězdičky z 5 možných, 27 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 3 hvězdy ze 4 možných, 20 bodů

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary