Test Subaru Outback: Jak jezdí diesel a Lineartronic?

2014-10-28 00:00:00

V loňském roce bylo představeno první Subaru v kombinaci motoru boxer diesel a bezstupňové převodovky Lineartronic. A byl to právě outback.


Text a foto: Luděk Kortus

Když se outbackem projíždíte evropským velkoměstem, může působit těžkopádně a někdy retro. Outback je výraz pro australské vnitrozemí. Když si představíte tenhle naleštěný crossover, jak letí prašnou cestou v australské buši, bude v tomto prostředí působit naopak subtilně a moderně. Je to otázka úhlu pohledu. Vezměme v úvahu, že hlavními trhy jsou Amerika a Austrálie, tedy země, kde je zažité trochu jiné vnímání designu a velikosti auta. Když se já Evropan na něj podívám zvenku, vidím pořádného kombíka s vysokými podběhy a světlou výškou se kterou se nebojím vyjet mimo trať. Když se podívám dovnitř, vidím velkorysá křesla, širokou loketní opěrku a velkou řadící páku automatické převodovky. Láká to jen nastoupit, zařadit, jet a nic neřešit.

Čtěte také: Test Subaru Forester 2.0 XT

Dosáhnout toho, aby tak velké auto pěkně jelo, ovšem vyžaduje trochu konstrukční invence. Subaru je značka posedlá výškou těžiště. Nejen, že plochý motor boxer sám o sobě umožňuje nízkou stavbu, ale je uchycen na pomocném rámu spolu s prvky zavěšení kol a posilovače řízení. Výsledek je opravdu zajímavý. V zatáčkách outback maskuje světlou výšku 200 mm minimálními náklony a mimořádnou stabilitou. Druhým benefitem pomocného rámu je vynikající akustika. Motor oddělený od karosérie dalším tlumícím prvkem není v autě v nízkých otáčkách vůbec slyšet. Musíte velmi pozorně poslouchat, že v autě běží čtyřválec a diesel. Do pedálů ani volantu nepronikají žádné vibrace. Stejně utlumené jsou i zvuky přenášené od vozovky a od kol.

Pohon všech kol Symmetrical AWD ke svému názvu přišel podle mimořádné symetrie v porovnání s uspořádáním pohonu u jiných značek. Přesně mezi předními koly je umístěn motor. Téměř v jedné ose na motor navazuje převodovka, z ní také v téměř jedné ose vystupuje kardanový hřídel do zadní nápravy a symetricky z něj vystupují hnací osy předních kol. Stálý pohon všech kol aktivně reguluje rozdělení točivého momentu mezi kola přední a zadní nápravy podle jízdních podmínek. Při průjezdech zatáček na suchém asfaltu upřednostňuje zadní nápravu, v těžkém terénu nebo na sněhu upřednostňuje ta kola, která mají nejlepší trakci. Elektronický řídící systém VDC kontroluje přetáčivé i nedotáčivé smyky.

Převodovka Lineartronic je bezestupňová se souvisle proměnlivým převodem. Aby mohla přenášet velký kroutící moment motoru 2.0D, běhá mezi převodovými talíři složitě konstruovaný řetěz z vysokopevnostní oceli. Převodovkou Lineartronic můžete řadit i stupňově a vyvolat dojem klasické převodovky. Děje se tak automaticky při prudším zrychlení nebo manuálně pádly pod volantem. Na celkem sedm virtuálních převodových stupňů se přešlo i z toho důvodu, že se zákazníkům nelíbil monotónní zvuk motoru při zrychlování v bezstupňovém režimu. Převodovka automaticky podřazuje pří jízdě do kopce a při intenzivním brzdění před zatáčkou. Pozná, že si řidič přeje sportovní styl jízdy a během oblouku drží podřazeno. Také umí brzdit motorem při jízdě z kopce.

V roce 2008 představilo Subaru jako první na světě dieselový plochý motor s protiběžnými písty a postupně jej vylepšuje. Protiběžné uspořádání válců na rozdíl od řadových či vidlicových motorů účinně ruší vibrace. Motor dává výkon 110 kW, což odpovídá 150 k při 3600 ot./min., a nejvyšší točivý moment 350 Nm při 1600 až 2400 ot./min. Přeloženo do slov táhne pěkně odspodu a nemusí se vytáčet. Z toho plyne i rozumná spotřeba. Ve spolupráci s převodovkou Lineartronic točí na dálnici při sto třicítce 2300 a bere si sedm litrů. V této rychlosti se ještě projevuje výhoda maximálního točivého momentu. Ze stotřicítky vyráží ke stošedesátce víc než ochotně. Otáčkoměr ukazuje 3000 a počítač spotřebu 8 litrů. Ke dvoustovce už to tak rychle nejde, ale není to rychlost nemožná ani nepohodlná.

Ve Spojených státech už se prodávají outbacky páté generace. Na českém trhu si na ně musíme ještě počkat. Evropa není bohužel pro Subaru klíčovým trhem. Z toho lze ovšem vytěžit při pořízení nového kusu odcházejícího modelu. Stejně tomu bylo vloni při výměně generací forestera. Čeští prodejci Subaru právě nabízejí zajímavé akce.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary