Test Subaru Forester 2.0XT CVT

2013-11-14 00:00:00

Není Forester jako Forester. S technikou nejsportovněji koncipované verze Vás seznámí náš test Subaru Forester 2.0XT CVT.


Text a foto: Luděk Kortus

Ostatní Forestery 4. generace mají 147 nebo 150 koní. Jsou to čtyřválcové benzínové atmosférické nebo přeplňované naftové dvoulitry. Specifikace XT s přeplňovaným benzínovým dvoulitrem disponuje výkonem 240 koní čímž podstatně vyčuhuje z řady. Kromě toho, že zvládá nezpevněný povrch jako rozený tréňák se navíc na silnici projevuje jako nadupaný osobák. Letos v únoru, na předváděčce, jsem ho zkoušel ve sněhu a byl jsem ohromen, jak excelentně si vede. Také mne s ním svezl pilot Subaru Czech Duck Racing teamu Vojta Štajf po uzounkých asfaltkách rally zóny v Bělé pod Bezdězem. Ze všech modelů Forestera je právě 2.0XT prakticky použitelný v nejširším spektru situací, lapidárně řečeno od chalupy po rally.    

Motor - samozřejmě plochý čtyřválec boxer – je v XT dopovaný  turbodmychadlem. Zatímco ostatní Forestery končí s maximální rychlostí na 190 km/h, XT upaluje do 221 km/h. Zrychlení 0-100 km/h jeho slabší sourozenci dávají nejlépe za 10,2 s, XT zrychlí za 7,5 s. Plnotučný zátah se odehrává od 2500 do 5000 otáček. K optimálnímu využití točivého momentu 350 Nm slouží převodovka Lineartronic s plynule měnitelným převodem (CVT). Hrát si s ní můžete prostřednicvím pádel pod volantem a tlačítky systému SI-DRIVE. S jako „Sport“ a I jako „Inteligent“. Sport maximálně využívá potenciál motoru a inteligent zase maximálně šetří benzín. V manuálním režimu S je k dispozici 8 virtuálních převodových stupňů.   

Kombinovanou spotřebu XT výrobce uvádí 8,5 l/100 km. Naše spotřeba byla na konci testu 9,1 l/100km. Kombinovali jsme co se dalo. Pole, lesy, louky, silnice všech tříd, dálnice i město. Kromě tlačítka SI-DRIVE máte možnost vylepšit si zážitek z jízdy vypnutím kontroly trakce nebo naopak jejím radikálním zvýšením prostřednictvím tlačítka X-MODE. Funguje do rychlosti 20 km/h a doporučuje se zmáčknout se před nějakou hrozivou  terénní překážkou. Všechny systémy začnou spolupracovat tak, aby kola měla co nejefektivnější záběr při vyjíždění nebo sjíždění kluzkých svahů. V rozsahu do 20 km/h navolíte rychlost pohybu brzdou nebo plynem. Pak už si jenom hlídáte volant. V režimu X-MODE Forester brzdí a přidává plyn sám.    

Forester je pro Subaru klíčový model. Od roku 1997 bylo vyrobeno více než 2 milióny kusů. Od roku 2005 je Forester nejprodávanějším Subaru v Evropě. Jeho podíl v roce 2012 na prodejích mezi všemi modely Subaru činil 44%. Na českých silnicích jich jezdí téměř 6 tisíc. Na trhu ojetých aut je jich málo a rozhodně to nejsou žádné ležáky. Když jsem prodával kdysi Forestera 2. generace, do týdne po vydání inzerátu si jej odvezl šťastný kupec a bez smlouvání zaplatil mojí cenu. Čtvrtá generace na tom bude mnohem lépe. Má totiž mezi současnými SUV některé parametry přímo špičkové. Například světlá výška 220 mm je v segmentu SUV-C jedna z nejvyšších. Také nájezdové úhly a tažná kapacita jej řadí na přední příčky.   

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary