Test Subaru Forester 2.0i – zakuklené geny rally

2013-01-07 00:00:00

Ačkoli čtvrtá generace byla představena ve světové premiéře v Japonsku 13. listopadu 2012, z evropských skladů se ještě nyní vyprodávají poslední vozy Forester třetí generace. Stojí za úvahu?  


Je známé, že Subaru je značka pro znalce a fanoušky. Forester zvolí  především ti, kteří chtějí dostatek prostoru, mají vysoké nároky na jízdní vlastnosti na silnici a chtějí se spolehnout na pohon 4x4 i mimo asfalt. Benzínový motor je pak určen fajnšmekrům, kteří ocení jeho kultivovaný chod, přiměřenou a dostatečný výkon. U Subaru se výkon neustále přenáší na všechna čtyři kola s ohledem na ovladatelnost a kontrolu nad vozem. Pohon Symmetrical AWD je technologií, která díky spojení s plochým motorem typu boxer umožňuje stranově symetrickou stavbu, protože převodovka je v této sestavě umístěna v ose až za přední nápravou. Uvedené uspořádání tedy zajišťuje, že těžiště vozu je nejen nízko, ale také blíže středu vozu a přesně mezi koly. 

První co zaujme po otočení klíčku jsou světélkující ručičky budíků. Rozsvítí se i barevný displej audiosoustavy, která přehrává CD, MP3 a umožňuje připojit externí zařízení prostřednictvím vstupů AUX a USB. Podporuje Bluetooth a umožňuje připojit iPod. Na displeji se promítá i obraz z parkovací kamery. Sedm reproduktorů včetně subwooferu dokáže pěkně zaplnit celou kabinu sytým zvukem. Interiér nabízí dostatek místa pro 5 cestujících. Jak pro kolena tak nad hlavou. V interiéru je také dostatek odkládacích schránek na drobnosti. Všichni si mají kam dát nápoje a kam uložit telefony atd.. Zavazadlový prostor pojme čtyři golfové bagy. Po sklopení zadních sedaček, dělených v poměru 60:40 naložíte dvě horská kola naležato. Takže komfort a praktičnost jsou také aktuální. 

Maximální výkon benzínového čtyřválce 2.0i DOHC BOXER je 150 k při 6000 ot./min. Maximální točivý moment je 198 Nm při 4200 ot./min. Pět stupňů převodovky motoru bohatě stačí. Do těžšího terénu a na tahání těžkých přívěsů je k dispozici redukční převodovka. Motor dobře táhne už odspodu, takže jej lze v běžném provozu nechat úsporně převalovat. Nástup výkonu má mimořádně hladký. Když jej trochu přidržíte pod krkem, vydávají dvě ocelové koncovky i něco jako sportovní zvuk. V otáčkách kolem 4000 je připraven vyrážet ze zatáček bezkonkurenčně jistou stopou. Brzdy také zaslouží pochvalu, na suchu dobře zastírají skutečnou hmotnost vozu. Na Foresteru mne baví, že vypadá jako luxusnější pracant do lesa, přitom to s ním na silnici natřete kdejakému osobáku.   

Pojďme se podívat na některá čísla. Tak například světlá výška vozu je 215 mm. Pro srovnání světlá výška osobních vozů bývá okolo 150 mm. Přesto, když projíždíte s Foersterem ostrou zatáčku, vyvolává dojem spíše osobáku. Pokud srovnáme s osobním vozem i spotřebu, výsledek  bude podobný. Kombinovaná spotřeba je podle výrobce 7,5 l/100 km. Moje kombinovaná spotřeba v běžných podmínkách byla vyšší, protože jsem si často vychutnával ostřejší jízdu. Když jsem se po zbytek týdne uklidnil, spadla nakonec na 8,5 l/100 km.  No a cena? Pořizovací cena testovaného modelu ve střední výbavě podle ceníku vychází 709 000 Kč. Cena s bonusem 20% je nyní 590 000 Kč. Podle ní už je možné srovnávat a vybírat.

 

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary