Test Subaru Forester 2.0D Sport

2013-07-24 00:00:00

Jak si představuje Subaru sportovně koncipovanou vznětovou verzi  vozu koncepce SUV ukazuje náš test Subaru Forester 2.0D Sport


Text a foto: Luděk Kortus

Když jsem si vyzvedl nablýskaný Subaru Forester 4. generace na test, hned ve Stodůlkách jsem jel v pruhu vedle modelu první generace, která se začala vyrábět v roce 1997. Díval jsem do kabiny hodně zvysoka. Že až tak narostl, jsem si do té doby neuvědomoval. Viděl jsem, že mne posádka zaregistrovala ve zpětném zrcátku. Jako pozdrav mi pak udělili palce nahoru. Subaristi jsou vzájemně velmi komunikativní. Většinou jsou to fanouškové, kteří znají celou modelovou řadu, mají přehled o technice a velmi dobře si uvědomují její výhody. Jenom Foresterů jezdí v ČR pět a půl tisíce. Společným znakem všech Subaru je symetrický pohon všech kol. Symetrii zde vytváří plochý motor, převodovka a kardan, uložené pěkně za sebou v jedné ose. Celá sestava má těžiště velice nízko. 

Pak už je jedno, jakou karosérii na sestavu posadíte. Vždycky to skvěle pojede. Ať jsou to imprezy, iksvéčka, tribecy, WRXka, BRZetka, outbacky nebo forestery. Náš forester s motorem boxer diesel, tedy čtyřválcem s protiběžnými písty a šestistupňovou manuální převodovkou, byl vyzbrojen on road nárazníkem a osmnáctipalcovými koly s relativně nízkými pneumatikami. Tahle verze, asi nebude pro lesáky, ale mě by jako chalupářovi na přesuny mezi polními a lesními cestami a městěm krásně vyhovovala. Vybavená bezklíčovým vstupem a startem, elektrickým střešním oknem, navigací, couvací kamerou, prémiovou audiosoustavou harman/kardon, čalouněním v kůži a elektrickým otevíráním pátých dveří je k mání za cenu 1 029 000 Kč, což je nejvyšší položka v ceníku. Nejnižší je 679 000 Kč. 

Testovací forester jsem obdržel v panenském stavu s osmi sty najetými kilometry. Dnes se již auta nezajíždějí, přesto jsem se snažil často řadit a udržovat motor v optimálních otáčkách. Maximální výkon 147 koní dává při 3600 otáčkách a maximum točivého momentu 350 Nm začíná v 1600 otáčkách. Mezi těmito hodnotami je motoru nejlépe a máte na to šest rychlostí. Tiše si hučí zkrz tlumící hmoty, do toho je malinko a při nejvyšším soustředění slyšet zvuk soukolí pohonu AWD (All-Wheel Drive). Optimální rychlost z hlediska zvuků od svištícího vzduchu a gum by na německé dálnici byla kolem tak kolem 160 km/h. Maximálku má 190.  Pak už se projevuje, že se jedná o vysoké SUV, které musí rozrážet hodně vzduchu. To se ale netýká rychlosti 130 km/h, tam je forester tichoučký a hodňoučký i z hlediska spotřeby.

Na rychlé silnici s dlouhými táhlými oblouky vykazuje Subaru Forester nadstandardní stabilitu, kterou snad nikdo od SUV ani neočekává. Myslím, že jsem překvapoval všechny sedany a kombíky, které jsem předjížděl. Ještě lepší zážitky poskytuje dvoutunový cvalík na okreskách. Všechna ta váha je totiž dole, a to vám umožňuje si zatáčky pod plynem opravdu užívat. Výborným seznámením s dynamikou vozu bylo sklizené pole po jeteli čekající na orbu. Když držíte na hlíně plyn v zatáčce, sune se zadkem mírně ven, ale stále míří kam chcete. Při různých manipulacích na trávě a ve svahu před chalupou je taky šampión. A co aut s připojitelnými pohony už tady bylo. Jedno vím jistě, a není to moje první zkušenost s ním, forester umí mnohem víc, než na co vypadá. Jak na silnici, tak v terénu. Máme slíbený na test přeplňovaný benzínový model, ještě se k němu vrátíme.

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary