Test skútru Honda PCX 125

2016-03-16 00:00:00

Sezóna se blíží a jestli přemýšlíte o dvoustopém přibližovadle, máme pro vás test stroje, se kterým určitě nešlápnete vedle. Jistě jste již zaznamenali, že na stopětadvacítku stačí řidičák na auto.


Text a foto: Luděk Kortus

Podle počtu registrovaných nových motorek je Honda nejprodávanější značka na našem trhu. Stejně tak PCX dominuje mezi skútry nejenom u nás, ale i ve světě. Jeden moravský prodejce organizuje klub PCX, kde se můžete účastnit srazů, přispívat na stránky, získat kontakty na tunery atd. Dočetl jsem se tam o PCX, který jeho majitel používá k dojíždění do práce a na dlouhé cesty po Evropě. Ujel 50 000 km bez závad. Vystačil si pouze s předepsanými servisními prohlídkami a výměnami spotřebních dílů. Hlavní rada, která tam zazněla, byla, že se má udržovat dostatečná hladina motorového oleje a dodržovat intervaly jeho výměny. Tuhle radu najdete v návodu k obsluze ke každé motorce. Schválně se někdy zeptejte servisáků, co si myslí o tom, jak ji zákazníci dodržují. Budete překvapeni, jaké procento lidí svoje motorky zanedbává.

Čtěte také: Test motocyklu Honda CTX 700N s automatickou převodovkou

Ale zpátky k PCX 2015. To co vidíte na fotkách není základní verze. Náš stroj měl větší plexi a kufřík s opěrkou zad pro spolujezdce. Oba doplňky značně zvyšují komfort. Větší štítek dělá jízdu příjemnější a dodatečný úložný prostor se vždycky hodí. Ostatně tohle platí pro všechny motorky, když není vaším prvořadým zájmem sportovní vyžití. Do kufru se s přehledem vejde i velká helma. Další úložný prostor je pod sedadlem. Sedadlo má aretaci v otevřené horní poloze, takže se do zavazadlového prostoru můžete ponořit rukama, aniž by vám spadlo na hlavu. Stejně dobře drží otevřené i víko kufru. Další odkládací schránka je vlevo pod řidítky. Má zapalovačovou zásuvku na 12V a vejde se tam i malá plastová láhev. A jak se na něm sedí? Na první pohled jsem se u PCX obával toho, že budu mít kolena u řidítek a lokty si vrážet do žeber. Na mých 183 cm je ale příjemně dlouhý, má širší řidítka a stavbou připomíná spíše velké skútry než malé padesátky italského stylu. Dokonce umožňuje i trochu natáhnout nohy dopředu. Největší pohodlí si ale přece jenom budou užívat menší postavy.

Prioritní disciplína PCX je jízda v městském provozu. Dostat se mezi auty na startovní čáru semaforu a vyrazit rychle pryč, aby vás řidiči při rozjezdu neohrožovali. Tyhle úniky se daří dokonce i s aktivovaným start/stop systémem. Motor na červené po třech vteřinách zhasne a naskočí hned jak vezmete za plyn. Skútr vystřelí a jste pryč ze startovní tlačenice. Auta vás třeba zase dojedou, ale to už je startovní pole bezpečně roztažené. Tohle na skútrech miluju. Pořád první na semaforu. I na brzdy jde pěkně. Vepředu kotouč a vzadu buben. Kolik žere při takových akceleracích jsem zjistil jen přibližně. Výrobce uvádí 2,1 l. Spočítal jsem něco přes tři poté, co jsem dotankoval do plna osmilitrovou nádrž a podělil kilometry litry. Se spolujezdkyní by to bylo asi o něco víc, protože musíte znatelně víc tahat za plyn. Ve městě je spolujízda zábavná. Když se holka může opřít o kufřík, nemusíte slevovat z asertivního stylu průjezdu křižovatkami. Průběžné zrychlení klesá se zvyšující se rychlostí. Ve stoupajících úsecích městského okruhu jsem měl ve dvou co dělat abych udržel tempo s proudem. V některých pasážích jsem musel rezignovat a nechat se předjíždět.

Jakkoli jsem se stavěl ke skútru před testem rezervovaně, s počtem najetých kilometrů jsem mu přicházel stále více na chuť. Ve městě je s ním mnohem méně práce než s velkou motorkou a na trasách přetnutých semafory je prakticky stejně rychlý. Přes nerovnosti nese dobře a řekl bych, že jsou i vítaným zpestřením. V zatáčkách je zábava zjišťovat, jak velký snese náklon. Snadno se s ním manipuluje na místě. Navíc vypadá dobře. Každý pozná, že se jedná o nový model. Zepředu i zezadu svítí ledkami, má propracované křivky, funkční tvary a hezký lak. Nacházel jsem na něm pokaždé nějaký nový detail. Nevýhoda byla, že jsem se o něj trochu bál. PCX má ve standardu dobrou ochranu proti neoprávněnému nastartování a vniknutí pod sedačku a do nádrže. Spínací skříňka tvoří jakousi centrální zamykací jednotku, uzavíratelnou speciálním plastovým imbusem, který je součástí držadla klíče. Trochu jsem s tím zpočátku zápolil. Po uzamčení nelze nic zasunout do zámku a ovladače na otevírání sedadla a nádrže nefungují. Také si můžete přikoupit alarm s pohybovým čidlem. Rozhodně bych ještě v úložném prostoru pod sedačkou převážel pořádný řetěz s drahým zámkem.

Honda PCX 125 2015 – vybraná data:

  • Motor: jednoválec, chlazený kapalinou, čtyřtaktní dvouventilový
  • Objem: 125 cm3
  • Výkon: 8,6 kW
  • Pohotovostní hmotnost: 128 kg
  • Výška sedla: 760 mm
  • Objem nádrže: 8 litrů
  • Spotřeba: 47,4 km/litr
  • Velikost kol: 14"
  • Cena základního modelu: 69 900 Kč
  • Sada s kufrem 39 litrů a větším plexisklem: 8499 Kč

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary