Test Škoda Superb 1,8 TSI 4x4 - kvalita, která něco stojí

2013-02-04 00:00:00

Testovat modely značky Škoda je peklo i radost zároveň.  Radost nám dělá kvalita všech modelů, peklo naopak ten fakt, že už není vlastně o čem psát. Jsou to prostě dobrá auta. Test Škoda Superb 1,8 TSI 4x4 nám však ještě trochu prostoru pro zajímavé postřehy dal.


Text a foto: Pavel Foltýn

Začneme designem. V redakci se nám více líbí varianta kombi, ale to je spíše věc vkusu, protože užitná hodnota sedanu není svým tvarem karoserie nijak zvlášť snížena. Je tomu především díky zajímavému řešení otevírání víka zavazadlového prostoru. Nebo snad pátých dveří ? Dnes už toto řešení nabízí i jiné automobilky, ale Škoda Superb tento způsob, nazvaný jako Twin-door, uvedla do praxe asi jako první. A o co že vlastně jde? Volbou stisku tlačítka na víku zavazadlového prostoru lze otevřít zadní část buď jako u klasického sedanu, nebo jako páté dveře liftbacku. Větší kus nábytku tedy klidně odvezete, což u klasického sedanu nelze. Praktické a elegantní zároveň. Eleganci vozu dodávala i velmi zajímavá barva karoserie a efektní kola z lehké slitiny. Nový modelový rok má také blikače ve zpětných zrcátkách. 

Interiér je klasika. Perfektní zpracování, kvalitní materiály, ergonomie příkladná. Velkým problémem všech škodovek, a vlastně i Volkswagenů, jsou jejich navigační systémy. Jejich demontáž je totiž dílem cca 30 sekund a tak se stávají velmi oblíbeným terčem zlodějů. V nové Octavii, a také Golfu sedmé generace, je už navigace řešena trochu jinak, což rozhodně chválíme. Největší devizou Superbu je jeho prostornost. Obzvláště na zadních sedadlech nevyjdete z údivu. Místa na nohy je jak v limuzíně a ani při cestě do Paříže a zpět nepocítíte únavu. Dle výbavové verze lze vzadu ovládat například i vyhřívání zadních sedadel. Obecně se dá říci, že v Superbu se lépe cestuje vzadu než vpředu, ale vpředu se cestuje skvěle :-).

Motor 1,8 TSI s výkonem 118kW je dostatečně silný na to, aby řidiči dovolil i velmi dynamickou jízdu. Pohon 4x4 je samozřejmě „klasický“ Haldex, takže se v podstatě chová jako standardní předokolka, která připne pohon zadní nápravy v okamžiku, kdy přední kola ztrácejí adhezi. S autem se tedy nedá jezdit jako s permanentní  čtyřkolkou od Subaru nebo koncernového Audi (systém quattro v modelu Q3 je ale také Haldex), nicméně na vyjetí neupravené silnice v horském středisku to bohatě stačí. Připojení zadní nápravy je zcela neznatelné a proběhne v řádu milisekund. Náš model byl vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je možné objednat dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku DSG.

Jízdní vlastnosti jsou příkladné. Pochopitelně, že vzhledem k určení vozu, jeho velikosti i celkové hmotnosti, nelze mluvit o tom, že si se Superbem užijete zábavu na silničkách v okolí Karlštejna. Na to asi zvolíte spíše model Fabia RS. Superb je rodinné/manažerské auto určené pro delší přesuny, kdy posádce nabídne velkorysý prostor, pohodlí a dostatek místa pro jejich zavazadla. Spotřeba se u námi testovaného modelu pohybovala kolem 8l/100km, ale je nutno poznamenat, že minimálně 50% ujetých kilometrů jsme absolvovali jízdou po městě při teplotách kolem 0st Celsia. Cena modelu 1,8TSI s pohonem 4x4 začíná na částce 706.900,-Kč za výbavovou verzi Active. Verze ve výbavě Exclusive pak přijde na 929.000,-Kč. Není to málo, ale fakt, že Superb snese srovnání s prémiovými značkami tuto cenu ospravedlňuje.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary