Test Škoda Rapid 1,2 MPI 55kW – na dlouhé cesty určitě ne

2013-03-13 00:00:00

Se Škodou Rapid 1,2 MPI 55kW jsme vyrazili na letošní autosalon V Ženevě. Ukázalo se, že s touto motorizací to nebyl zrovna dobrý nápad.


Text a foto: Pavel Foltýn

Škoda Rapid je v prodeji od konce roku 2012, doposud však prodejci značky Škoda hovoří spíše o slabším zájmu kupujících. Důvodem může být fakt, že velká část potencionálních zákazníků čekala na novou generaci modelu Octavia a také ta skutečnost, že na trh vstoupili francouzští konkurenti v podobě modelu Citroen C-Elysée a Peugeot 301, které se ve srovnatelné výbavě i motorizaci prodávají o cca 45.000,-Kč levněji. Citroen C-Elyséé i Peugeot 301 jsme již v testu měli, těšili jsme se proto, jak dopadne Škoda Rapid. Protože se však v době testu konal ženevský autosalon, rozhodli jsme se, že zkusíme Rapid podrobit cestě v celkové délce cca 2.200km. Test Škoda Rapid 1,2MPI 55kW, právě s ohledem na motor pod kapotou, ukázal, že to nebyl zrovna dobrý nápad.

K testu jsme totiž měli nejslabší verzi, tedy tříválcový motor 1,2MPI o výkonu 55kW. Je potřeba říci, že motor je znatelně „živější“ než původní tříválec 1,2HTP, nicméně nedá se hovořit o tom, že by auto oplývalo nějakou dynamikou. Ve městě výkonový deficit nepoznáte. První tři rychlostní stupně jsou poskládány tak, že Rapid poměrně dynamicky vyjíždí z křižovatek a nemá problém svižně proplouvat městskou džunglí. Ani na okresních silnicích, kde je rychlost omezena na 70-90km/h, není problém s Rapidem zvládnout kratší trasy. Problém nastává na rychlostních silnicích a dálnicích. Dostat se na rychlost 130km/h a vyšší je otázkou nejen delšího času, ale také zvýšené spotřeby. Na německé dálnici, při tachometrové rychlosti 145km/h byla na rovném úseku aktuální spotřeba plných 10,8l/100km. Rozumná spotřeba se dá udržet v pásmu mezi 110-130km/h, což je při dlouhých dálničních přesunech trochu nepříjemné. I kdybyste však akceptovali vyšší spotřebu, Rapid se stejně na dálnici necítí. Není to jistě nic objevného, dalo se to očekávat. Ale vlastní zkušenost je lepší než zprostředkovaná.

Čím nás však Rapid oslovil, byl jeho vzhled. K testu jsme měli model v modrošedé metalíze, tmavými zadními skly a elegantními koly z lehkých slitin. Tato kombinace dodávala vozu velmi elegantní, hodnotný a také dynamický vzhled. Vzhledem k tomu, že na voze nebylo označení motorizace, mohli se okolní řidiči domnívat, že předjíždějí vůz, který nemá problém s dosažením dvousetkilometrové rychlosti. O povedeném designu svědčí a fakt, že na švýcarských dálnicích, kde je rychlost velmi často omezena na 100km/h, si „našeho“ Rapida fotilo poměrně dost posádek předjíždějících vozidel. A mnohdy i se zdviženým palce, nahoru. Škodovka se prostě líbí. Navíc, na švýcarských dálnicích tolik nevynikal handicap v podobě slabého motoru. Tam se prostě rychle jezdit nedá. Všudy přítomné kamery vám to prostě nedovolí.

Interiér modelu Škoda Rapid snese, podle očekávání, i přísnější pohled. Jediná výtka směřuje k sedadlům. Monolit, bez možnosti výškového nastavení opěrky hlavy, nemusí vyhovovat každému. Také pákový mechanismus ovládání sklonu opěradla je k vzteku. Naopak velmi příjemné v zimním ženevském počasí bylo dvoustupňové vyhřívání předních sedadel. Rapid dostal modifikovanou navigaci. V našem případě se jednalo o verzi Amundsen+, která však měla ve Švýcarsku trochu potíže a navigovala velmi zmateně. I při požadavku na nejrychlejší cestu, nás vedla cestou o desítky kilometrů i minut delší než externí navigace TomTom, kterou jsme měli s sebou. V jednom případě však Amundsen+ zabodoval. Na křižovatce ukazovala, že k našemu hotelu máme odbočit doprava, TomTom říkal, že doleva. Věřili jsme TomTomu a tentokrát špatně. Amundsen+ navigoval v tomto případě správně.

Podtženo, sečteno – Škoda Rapid je elegantní vůz, který rozhodně nepůsobí laciným dojmem. Nabídne relativně dostatek pohodlí a ohromný zavazadlový prostor. Při koupi modelu Rapid však velmi pečlivě zvažte, pro jaké účely auto pořizujete. Snaha ušetřit při nákupu levnější tříválcové verze by vás totiž mohla, při častějších delších cestách, poněkud mrzet. Naopak pro řidiče, kteří vozidlo používají převážně ve městě a na kratší příměstské jízdy, se může nákup motorizace 1,2MPI 55kW jednat o velmi dobrou volbu. Základní cena Škoda Rapid s motorem 1,2MPI 55kW začíná na částce 269.900,-Kč. V této ceně sice zákazník obdrží klimatizaci, přední mlhovky, rádio Blues a centrální zamykání.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary