Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI

2011-07-12 00:00:00

Žlutá barva v říši zvířat zanamená: „Nejsem k jídlu.“ Octavii RS byste to věřili. Vypadá, že to natře každému autu, které má v názvu R. Ve skutečnosti  je to univerzální auto se sportovním duchem a vysokou užitnou hodnotou.


Ve žlutém provedení vyniknou designové rozdíly mezi RS a běžnou produkcí asi nejvíc. Jiné jsou sportovní nárazníky s integrovanými spoilery, na pátých dveřích dominuje velký spoiler. Rychlý design podtrhují18-ti palcová kola Neptun s pneumatikami 225/40 a prosvítajícími červenými třmeny kotoučových brzd, dvojitá koncovka výfuku a zatmavená skla.. Jako odpuzovač aut do pravých pruhů dobře působí denní led světla i natáčecí xenony. Mlhovky jsou místěny v mřížkách ve tvaru včelího plástu. 

Vnitřek vozu je vyzařuje sportovní atmosféru. Sedačky kombinované z textilu a kůže mají výrazné boční vedení. Pedály mají kryty z nerezové oceli.  Pod multifunkčním tříramenným volantem potaženým kůží čekají na řidiče pádla k manuálnímu ovládání převodovky. Výrazné znaky toho, že bude zábava.  Na volantu se ovládá rádio a telefon. Dekoračním prvkem uvnitř vozu je leštěný hliník. Ve středovém panelu jsou pod sebou zasazeny displeje a ovládání navigace a klimatizace. Další displej se nachází v přístrojovém štítu mezi budíky. V tomto modelu je  navigace součástí multimediálního systému Columbus, který mimo rádia přehrává DVD, MP3, CD. Součástí je port na SD kartu. Na dosah prstů z řadící páky šestistupňového automatu DSG je vypínač kontroly trakce, vypínač parkovacího senzoru a tlačítko kontroly tlaku v pneumatikách.   

Elektrické nastavování sedaček bylo obětováno ve prospěch hmotnosti. Naštěstí nastavit pozici za volantem jde velmi zlehka. Do sedaček se dá skvěle opřít. Teď už jen naštelovat zrcátka a můžeme vyjet. Motor naskočí a dává o sobě vědět charakteristickým zvukem dieselu a lehkými vibracemi. Nutno dodat, že vše je poctivě utlumeno. Po rozjezdu vibrace mizí, kontrolu přebírá automatická převodovka. Pro jízdu po městě můžete nechat motor lehce převalovat. Ve městě se projeví první náznaky toho, co se skrývá pod označením RS. Poněkud výrazněji vnímáte kvalitu povrchu. Ne, že by se dal podvozek nazvat tvrdým, ale už je jasné, že je naladěn na něco jiného než je jízda v koloně po městě. Dalším znakem jsou pěkně jedovaté brzdy, které při pomalé jízdě koušou do kotoučů už při lehkém dotyku. Osobně mi tohle nastavení vyhovuje. Dává mi to pocit bezpečí při rychlé jízdě. 

Na rychlou jízdu se dostalo nejprve na dálnici. Široké a nízké pneumatiky podtrhují vlastnosti přesného řízení, Octavia krásně drží stopu. Převodovka zařadí 6 poměrně brzo a pak už je to jen o otáčkách. Do 170 jde  ručička tachometru svižně, do 200 už pouze zvolňuje a přes 200 to chce trochu trpělivosti, než se přiblíží k maximálce 226. Ve 220ti jsem to vzdal. Po sjezdu z dálnice na silnici první třídy konečně přišly ke slovu pádla řazení a režim sport. Převodovka DSG řadí optimálně, takže ji můžete nechat za sebe pracovat bez obav. Vyjma předjížděcích manévrů. Tady je dobré zajistit si dostatečnou rezervu točivého momentu podřazováním. Maximální moment 350 Nm nabíhá někde ve 2300 a maximální výkon 170 koní je někde okolo 4200 otáček za minutu. K dolní hodnotě nebo lehce pod ní je potřeba se podřazením trefit. Pak budete se zátahem spokojeni. Nahoru už rozhodování o řazení převezme automat, pro dobrý zážitek stačí držet plyn. Na okreskách se hodí už zmíněné jedovaté brzdy, Octavia RS s těžším dieselovým motorem je o trochu nedotáčivější než benzínová, je nutné si víc přibrzdit. Podvozek, který ve městě může někomu připadat tvrdší se tady ukáže jako optimální. 

Pro zapálené jezdce má  Octavia RS TDI potenciál poskytnout skutečné zážitky. Navíc odvést se každý den do práce, poté v klidu na víkend nebo na dovolenou s celou rodinou. Vzadu mohou pohodlně cestovat dvě dospělé osoby, odveze neskutečné množství bagáže a to za velmi výhodné spotřeby. Ujel jsem s Octavií RS TDI víc než 1200 km ve všech režimech i s opravdovými jezdeckými zážitky, přesto byla průměrná spotřeba  7,2 litru na 100 km.

(lk)

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary