Test Škoda Octavia 2,0TDI DSG

2013-05-06 00:00:00

Nová Škoda Octavia nepřekvapila. Nebo překvapila? Jak se to vezme. Nepřekvapila v kvalitě zpracování, použitých materiálech a elegantním designu. Překvapila v použití nových technologií a zcela bezostyšnou deklarací příslušnosti na vrchol automobilové produkce.


Text a foto: Pavel Foltýn

Začněme těmi překvapeními. Poprvé v historii značky Škoda je u modelu Octavia použita například technologie adaptivního tempomatu. Pod předním nárazníkem, ve střední části mřížky nasávacího otvoru, je umístěn radar, který sleduje nejen rychlost, ale také vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel. V praxi funguje tempomat tak, že řidič navolí požadovanou rychlost a pak už jen „točí volantem“.  Systém udržuje zvolenou rychlost, ale zároveň reaguje na situaci před vozidlem. Jestliže se blíží pomaleji jedoucí vozidlo, tempomat včas zpomalí a udržuje od vozidla předem nastaveno vzdálenost. Jakmile vozidlo například odbočí, nebo přejede do vedlejšího pruhu, tempomat opět samočinně zrychlí na na stavenou rychlost. Jízda s tempomatem má ale svá úskalí. Například v okamžiku, kdy na dálnici dojedete pomalejší vozidlo a v levém pruhu se za vámi rychle přibližuje jiné vozidlo, tempomat správně zpomalí. Kdo je ale zvyklý se v okamžiku předjetí rychlého vozidla tzv. „vyvézt“ do levého pruhu a také předjíždět, musí počítat s tím, že tempomat se bude snažit „držet“ nižší rychlost až do okamžiku, dokud nebude vředu jedoucí vozidlo z dosahu radaru.  Nicméně adaptivní tempomat má v našem testu podtrženou jedničku.

Další novinkou je systém čtení dopravních značek. Kamery, umístěny v oblasti vnitřního zpětného zrcátka, sledují dopravní značky a zobrazují je na info displeji před řidičem. Měly by být zobrazeny značky rychlostních limitů, včetně dodatkových tabulek, zákazové značky (např. zákaz stání/zastavení). Bohužel, musíme však konstatovat, že systém moc nefungoval. Dodatkové značky nečetl vůbec, takže jakmile jsme na dálnici minuly značku 100km/h za deště, svítila „stovka“ na displeji další desítky kilometrů. Systém také nerozpozná křižovatku, takže například „třicítku“ ukazuje v obci i po projetí několika křižovatek, které ale de facto značku ruší. Systém také na křižovatce ve tvaru ypsilon přečetl značku z druhého směru, než do jakéh jsme mířili. Tady jednička nebude – bez systému čtení dopravních značek bychom se obešli. Alespoň si bude řidič neustále udržovat pozornost a nebude slepě spoléhat na elektroniku.

Další vychytávkou je systém udržení vozidla v jízdním pruhu. Ten funguje naprosto bezchybně. Jen je potřeba si zvyknout na to, že když zapomenete dát blinkr a přejedete čáru vymezující pruh (funguje na bílou i žlutou barvu čáry), systém trochu zatahá za volant. Jakmile ale řidič třikrát „zaspí“, systém přestane fungovat a hlasitým pípáním a nápisem na info displeji vyzve řidiče k převzetí řízení. Tdy dáváme opět jedničku. No a to nejlepší nakonec – parkovací asistent. Dokáže zaparkovat podélně i příčně a to dokonce na pravé i na levé straně vozovky. Stačí stisknout tlačítko a čidla na boku vozu vyhledají vhodné místo k parkování. A třešnička na dortu? Systém dokáže z takové mezery a vyparkovat. Sen každé řidičky a většiny řidičů (ti to ale nepřiznají).

No a čím nová Octavia nepřekvapila? Test Škoda Octavia 2,0TDI DSG ukázal, že především vysokou kvalitou zpracování a použitými materiály. Interiér je zpracován tak, že by se za něj nemusely stydět ani vozy prémiového segmentu. Motor 2,0 TDI odváděl fantastickou práci – poskytoval dostatek výkonu při všech jízdních režimech, přičemž si neřekl více než o 7l/100km. Šestistupňová (škoda) převodovka DSG reagovala velmi kultivovaně a při volbě jízdního režimu „Sport“ dokonce dopřála řidiči velmi dynamickou jízdu. Suma sumárum – nová Octavia splnila očekávání, ba co více – v mnoha aspektech je několikanásobně překonala. Vozy nám do testu "nablejskala" Automyčka Express.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary