Test Škoda Fabia 1,2TSI - neprohraje s Rapidem ?

2012-10-29 00:00:00

Kouzelné zaklínadlo všech automobilek současnosti  zní „downsizing“. Ne vždy zaklínadlo funguje, ale test Škoda Fabia 1,2 TSI ukázal, že když se chce, tak to jde. Ale pozor, základní cena modelu je stejná jako cena Rapidu s motorem 1,2MPI 55kW…


Text a foto: Pavel Foltýn

Závěr většiny českých i zahraničních testů jakéhokoliv modelu značky Škoda zní přibližně stejně: kvalitní zpracování, dobré jízdní vlastnosti, nepodbízivá, ale přiměřená cena a stoupající image. Jistě, o ceně se dá diskutovat. Jinak na ní pohlíží novinář z Mnichova, jinak novinář z Prahy.  V obecné rovině se dá ale bez uzardění říci, že škodovka vyrábí velmi kvalitní vozy, které mají ve světě velmi dobré jméno a mají rozumnou cenu. Důkazem toho byl i náš test Škoda Fabia 1,2TSI s motorem o výkonu 77kW a manuální pětistupňovou převodovkou. Takový výkon byl ještě nedávno hodnotou, na kterou dosáhly pouze koncernové „šestnáctistovky“. Zdá se tedy, že cesta „downsizingu“, tedy snižování objemu při zachování, nebo ještě lépe zvyšování, výkonu, je u Škody zvládnutá na výbornou.

Škoda pouze pětistupňové převodovky. To je snad jediný vážnější nedostatek u jinak docela povedeného auta. Koncernoví sourozenci, např. VW Beetle se stejným motorem, disponují šestistupňovou převodovkou. To se pochopitelně projevuje na nižší spotřebě paliva. S fábií jsme jezdili v průměru za 6,4l/100km, testovaný VW Beetle měl se stejným motorem spotřebu 5,7l/100km. Pružnost turbem nadopované „dvanáctistovky“ je naprosto dostačující pro pohodlnou jízdu i při plně obsazeném voze. Řízení má přiměřenou zpětnou vazbu a dokáže poměrně slušně zprostředkovat řidiči informace od přední nápravy. Líbilo se nám také, že auto má klasickou ruční brzdu a není vybaveno systémem Start&Stop, který je mnohdy spíše k vzteku než k užitku. I když musíme objektivně uznat, že koncern VW má tento systém dovedený téměř k dokonalosti...

 Interiér vozu je dobře zpracovaný. Určitá strohost, která je někdy vozům Škoda vytýkána, má svoje kouzlo. Nikde nic nehledáte, vše je tam, kde to intuitivně očekáváte. Jinými slovy, stačí sednout do auta, nastavit volant, zrcátka, sedadlo a můžete vyrazit. Pochvalu si zaslouží navigace, ovšem pouze do chvíle než vám ji z vozu ukradnou. Jedná se asi o nejvíce kradenou automobilovou navigaci, kterou zloději z auta odmontují za méně než 60sekund. Tady by mohla automobilka trochu zapracovat a oddělit například displej navigace od jejího ovládání. Jinak je snad lepší zvolit výbavu, ve které navigace není a investovat do externího zařízení, které lze z vozu odnést. Super řešení je například systém ve Škodě Citigo. Navigační systém, který funguje i jako displej palubního počítače a rádia, lze jednoduše z vozidla vyjmout.

Škoda Fabia je auto, které uspokojí i řidiče s vyššími nároky na kvalitu zpracování a jízdní vlastnosti. V brzké době to ale bude mít tento model o trochu těžší. Na trh totiž přichází Škoda Rapid, který má zaplnit mezeru mezi modelem Octavia a právě Fábií. Možná, že určitá množina řidičů, která nedosáhla na dražší a větší Octavii, využije možnosti přejít k většímu vozu než je fabia a ukrojí tak z koláče prodejů. Nic to ale nemění na skutečnosti, že Škoda Fabia 1,2TSI je auto, které poslouží na každodenní dojíždění do práce i na delší rodinné výlety. Základní cena testovaného modelu začíná na částce 289.900,-Kč, tedy přesně tam, kde začíná cena nejlevnější verze modelu Rapid s motorem 1,2MPI o výkonu 55kW.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary