Test Škoda Fabia 1,2 HTP Ambiente

2011-03-11 00:00:00

Nejmenší Škodovka vede statistiky prodejů jak nová tak ojetá. Druhá generace Fabie je v bazarech k vidění už v hojném počtu a za dobré peníze, tak jsem vyrazil do Auto Esa vyzkoušet krátkou verzi s chváleným i zatracovaným tříválcem 1,2 HTP 44 kW s pětistupňovou převodovkou a výbavou Ambiente.


Text a foto: Luděk Kortus

Výbava vozu obsahuje příplatkovou manuální klimatizaci, elektrická okna vpředu a rádio s CD. Tahle kombinace představuje nezbytné minimum pro snesitelný život v autě. Nedovedu si představit jezdit v létě autem bez klimatizace, při zajíždění do parkoviště točit u závory klikou a mít auto bez hudby. Taky je potřeba se za volantem správně uvelebit. To vám umožní jedině výškově nastavitelná sedačka a nastavitelný volant. Palubní počítač je skvělá pomůcka ke snížení spotřeby. 4 airbagy, ABS a posilovač řízení jsou dnes také standardem. Takže se dá říct, že v poměru k dnešní nové produkci má tenhle automobil výbavu stále aktuální a nic významného mu pro bezproblémové každodenní využívání nechybí. Fabia byla vyrobená v roce 2008, měla najeto 60 000 km a palubní počítač správně hlásil potřebu pravidelné servisní prohlídky. 

Když se podíváme se dovnitř, jak vypadá interiér po 60 000 kilometrech, nejsou vidět nějaké nenapravitelné škody. Projevuje se výhoda kritizovaných tvrdých plastů. Zásluhou této konstrukční volby si Fabia dlouho drží vzhled nového auta. Všechno čeho se řidič dotýká, volant, pedály, řadící páka, kliky, páčky a tlačítka můžou po dokonalém vyčištění opět vypadat jako nové. Jen je potřeba se smířit s pár rýhami v plastech na prazích a dveřích ve výši prahů. Sedačky jak se zdá se dají velmi dobře vyčistit, teflonový film, který výrobci používají na čalounění, funguje i po třech letech. Žádný teflon však nezajistí, aby vůz byl stále cítit jako nový. Tady pomůže profesionální mokré čištění a používání kvalitní voňavé autokosmetiky.   

K malému tříválci mne přivedla touha osobně poznat tenhle „tak trochu kontroverzní motor“. Co se pamatuji, za roky co se vyráběl, na něj přišla řeč ke mně dvakrát. Jeden můj známý si před několika lety dal na předchozí model Fabie s tímhle motorem pneumatiky široké 225 cm a vyprávěl mi, že to jede skvěle, ale že mu auto žere skoro 15 litrů. Podruhé se ke mne dostalo vysvětlení zkratky HTP. Asi to znáte, prý to znamená, že H…. To Pojede. Řekl jsem si, že zkusím být objektivní. Byla zima, mráz, a to je přitěžující okolnost. Za studena cvrliká dvouventilový rozvod OHC víc než by člověk u benzínu čekal. I když se po zahřátí motor ztišil, pro jistotu jsem později zkontroloval hladinu oleje. Byla v pořádku. Určitá odlišnost od zvuku čtyřválce tu je stále, ale za chvíli jí přestanete vnímat. Na všechno se dá zvyknout. I na to, že váš nově vypadající hatchback má pod kapotou úplně ten nejslabší motor, který se do Fabií montuje. A montuje se dodnes, takže pro to musí existovat nějaké opodstatnění. Velice brzy jsem ho nalezl. Kroutící moment 108 Nm při 3000 otáčkách je pro jízdu po městě a městských okruzích podle předpisů dostačující. Pokud ho šimráte kolem 2000 otáček, ukazuje palubní počítač spotřebu 5,9 litrů po městě. Tohle jako prodejní argument spolu s nízkými náklady na údržbu, dobrým vzhledem a pořizovací cenou 149 000 Kč úplně stačí.  Vzpomněl jsem také si na svého známého se širokými pneumatikami a s plynem stále na podlaze. Asi mi k jeho rekordu chyběla ta velká kola s širokými pneumatikami. I když jsem se snažil motor prohnánět co to šlo, často na maximu výkonu, to je v nějakých 5 200 otáčkách, vzal si na měřeném úseku 25 km podle počítače12,6 litrů/100km.  Setrvačnou jízdou ustálenou rychlostí 90 km/h si vezme 7,1 a na dálnici ve 130 km/h 9,2 l/100 km.

 

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary