Test Škoda Citigo 1,0 55kW – opravdu velké překvapení

13.2.2012

Dnes začíná v okolí portugalského Lisabonu mezinárodní novinářská prezentace Škoda Citigo v pětidvéřovém provedení. My jsme v minulých dnech testovali třídveřovou verzi a máme pro ni pouze slova chvály.


Text a foto: Pavel Foltýn

Test Škoda Citigo byl pro mě jedno velké překvapení a potvrdil, že není dobré dělat předčasné závěry, ať už se to týká čehokoliv.  Kdo by chtěl tohle auto jakkoliv podceňovat, nevyjde z údivu. Jako já… Prvním velkým omylem totiž byla moje domněnka, že Škoda Citigo je nejmenším modelem značky Škoda. Samozřejmě, že v řeči čísel se skutečně jedná o nejmenší škodovácký model. Ale čísla jsou čísla, reálné pocity jsou úplně jiné. Na předních sedadlech je totiž více místa jak ve Fábii. Ani při mých 182cm výšky jsem neměl žádný pocit stísněnosti, jaký jsem znal například z testování „kolínských trojčat“. Domnívám se, že kdyby komukoliv zavázali oči, posadili jej na místo řidiče a nechali jej hádat v jaké kategorii vozu sedí, nikdo by nehádal, že v mini voze. Subjektivně je totiž na předních sedadlech místa jako v Octávii.

Interiér je klasický škodovácký. Tedy poměrně strohý, bez jakékoliv invence, nicméně zpracovaný tak, že by se za to nemusel stydět ani vůz vyšší střední třídy. Trochu mě mrzelo ovládání sklonu opěradel, které je řešeno pákovým mechanismem a sklon opěradla se ovládá vahou řidičova těla. Ovládání pomocí otočné růžice by bylo mnohem příjemnější a přesnější. Zvláštností je také provedení předních sedadel. Ta totiž nemají klasickou polohovatelnou opěrku.Opěrka je integrována do opěradla a tvoří tak se sedákem jeden celek. Postavy do výšky 185cm s tím nebudou mít problém. Vyšší řidiči budou mít opěrku možná níž, než by správně měla být. Interiér taky oplývá různými detaily jako například háček na tašku ve víku schránky před spolujezdcem, nebo vtipná schránka na telefon před řadící pákou. Zvláštní je také fakt, že řidič má na své straně pouze tlačítko k ovládání svého okna. Spolujezdcovo tak nemůže ze své pozice otevřít.

Rozpačité dojmy ve mně zanechal navigační systém Move&Fun. Na první pohled atraktivní řešení, které v sobě spojuje přenosnou navigaci, palubní počítač a handsfree sadu nefunguje úplně idálně. Problematická je dotyková obrazovka, která reaguje na pokyny velmi vlažně, respektive někdy vůbec nereaguje. Nepodařilo se ani spárovat telefon prostřednictvím protokolu bluetooth. Zařízení vždy při pokusu o připojení telefonu „zamrzlo“ a bylo potřeba jej restartovat. Nejistý jsem byl i z občasného „hlášení“, kdy hlas v navigaci řekl „POZOR !“. Na co si mám dát pozor jsem nezjistil. Na druhou stranu je nutno ocenit hlasové ovládání navigace, které fungovalo opravdu bezchybně. Jestli byl problém v konkrétním kusu, rozhodně doporučuji systém Move&Fun zakoupit. Příplatek 6.400,-Kč se vyplatí. Jedná-li se však o obecný problém, systém nedoporučuji. Byl by jen k vzteku.

Nespornou raritou v této kategorii vozů je systém City Safe Drive. Ten pracuje na principu laserového senzoru, který sleduje prostor cca 10m před vozem.  Systém je aktivní do rychlosti 30km/h. Hrozí-li kolize s pevnou překážkou nebo pohybujícím se objektem ve směru a řidič nijak nereaguje, aktivuje systém brzdovou soustavu zvýšením tlaku v celém systému a připraví ji na nouzové brzdění. Pokud řidič stále nereaguje začne systém brzdit s maximální intenzitou a to až do úplného zastavení vozidla. Bezpečné zastavení je systém schopen realizovat z maximální rychlosti 20km/h. Příplatek 4.000,-Kč za systém City Safe Drive je jednoznačnou pobídkou zařadit tento výbavový prvek na seznam položek, které se rozhodně vyplatí s modelem Citigo pořídit.

Jízda se Citigo vůbec nepřipomíná jízdu v malém voze. I při vyšších rychlostech je auto stabilní, bezpečně drží stopu a není problém držet dálničních 130km/h. Během testu jsme najeli cca 500km, jak ve městě, na okresních silnicích tak i na dálnici, kde jsme nejednou pokoušeli i maximální rychlost atakující 165km/h. I přes dravý styl jízdy a venkovní teploty kolem -15st jsme dosáhli průměrné spotřeby 6,1l/100km. Citigo se ukázalo jako auto, které rozhodně nabízí víc, než se na první pohled může zdát. Prodejní výsledky, kdy se jen v lednu 2012 prodalo více než 250kusů, to jen potvrzují. A to se dnes přidává do bojového šiku Citigo s pětidvéřovou karoserií. Dojmy z portugalské prezentace vám přineseme co nejdříve.

 

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary