Test Škoda Citigo 1,0 55kW ASG – robot je k vzteku

2013-03-25 00:00:00

Škodu Citigo s motorem 1,0 55kW jsme již na našem webu testovali. Test si můžete přečíst ZDE. Tenkrát jsme měli auto s klasickou pětistupňovou převodovkou a byli jsme velmi spokojeni. Robotická převodovka ASG, kterou jsme testovali nyní, však Citigo zařadila do kategorie černých můr většiny řidičů.


Text a foto: Pavel Foltýn

Škoda Citigo je dle našeho názoru nedoceněné auto. Na silnicích jich zatím moc vidět není a to i přes skutečnost, že nabízí více prostoru, než by se mohlo zdát a prodává se za vcelku přijatelnou cenu. Navíc nabízí některé výbavové prvky, které se v této kategorii vozů neobjevují příliš často, možná vůbec. Jde například o systém City Safety Drive nebo externí navigace Move&Fun, která ale dokáže také zobrazovat i informace o vozidle, ovládat audiosystém vozu nebo posloužit jako handsfree. Dalším takovým zajímavým prvkem je robotizovaná převodovka ASG, která se u značky Škoda objevuje vlastně vůbec poprvé. Ale pozor, nejde o klasický automat a je potřeba s tím počítat. V opačném případě totiž může dojít ke značnému rozčarování protože robotizovaná převodovka neposkytuje tolik komfortu jako "klasický" automat.

Co to vlastně je robotizovaná převodovka? Jedná se v podstatě o standardní mechanickou převodovku kdy „vyšlápnutí“ spojky a ubrání, resp. následné přidání, plynu řídí elektronika. Elektronika tedy svým způsobem nahrazuje nohy řidiče, které při řazení s manuální převodovkou musí vyšlápnout spojku a pustit plyn a po zařazení rychlosti opět přidat plyn a pustit. Většina z nás si ještě pamatuje na své první rozjezdy a „houpavou“ jízdu při každém přeřazení rychlosti. Důvodem byly „pomalé“ nohy. Nevěděli jsme, kde přesně zabírá spojka, kolik přidat plynu, chyběl cit. A přesně tak řadí ASG. Prostě nemá cit a je moc pomalá. Motor se vytočí, ale v okamžiku přeřazení na vyšší rychlostní stupeň ubere automatika plyn a motor nemá výkon. Jakmile systém zařadí rychlost, plyn opět přidá. Prodleva je však tak dlouhá, že si v autě připadáte jako na koni. Houpete se zezadu dopředu a zpět.

Problematické je také parkování do těsného prostoru. Reakce na plyn je velmi pomalá, takže centimetrové posuny autem vpřed a vzad vlastně nepřipadají v úvahu. To samé platí například v situaci, kdy chcete vyjet z vedlejší silnice na hlavní s velkým provozem. Čekáte na vhodnou mezeru, která za chvilku přijde. Přidáte plyn a chcete se rychle zařadit. Jenže ouha. Autu se moc nechce a než se rozjede, už na vás troubí přijíždějící auto z hlavní silnice. Řešením není ani řazení voličem ASG. Trochu pomáhá, když „vychytáte“ okamžik přeřazení a sami rychle uberete plyn, abyste jej následně opět rychle přidali. Chce to trochu cviku, ale pak se dá jízda s ASG zvládnout bez náběhu na srdeční příhodu. Napadá mě ale, že když se řidič naučí takto ovládat ASG, může se vlastně naučit i řadit s manuální převodovkou.

Škoda Citigo je velmi kvalitní vůz, který překvapí svými vnitřními rozměry, perfektní kvalitou materiálů v interiéru i jejich zpracováním. Jde o vozidlo, které by za určitých okolností molo být využíváno i jako jediné v rodině. Ani design není k zahození a neurazí dvacetiletého řidiče ani toho, komu je přes padesát. Jestli se vám Citigo líbí, neváhejte. Jestli ale uvažujete nad převodovkou ASG, půjčte si auto na několik desítek kilometrů ve městě. Třeba potom názor změníte.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary