Test Porsche Panamera 4S Diesel: Jak jezdí dálniční raketa?

2017-02-24 00:00:00

Nenechte se odradit slovem Diesel v titulku. Nová Panamera dokáže z mastného a nevonícího paliva vytvořit jeden z nejskvělejších jízdních zážitků, jaké mohou současné velké limuzíny vůbec nabídnout.


text a foto: Luděk Kortus

Porsche na svých stránkách píše, že Panamera 4S Diesel je nerychlejší sériově vyráběná limuzína s naftovým motorem na světě. Maximální rychlost výrobce uvádí 285 km/h. Abyste měli srovnání, tak nejrychlejší benzínová Panamera Turbo má maximálku 309 km/h. Z těchto čísel jasně vyplývá, jaký je revír této modelové řady – neomezená německá dálnice. Přesouvat se legálně rychlostmi mezi dvě stě a tři sta kilometrů v hodině je ten největší cestovní luxus, který si můžete na silnici dopřát. Mercedes S, Audi A8 nebo BMW řady 7 to umí také, ovšem Panamera, která připomíná zvětšenou 911, je překonává svou aerodynamikou. Kdo chce víc sportu a nechce slevovat z luxusu prémiových limuzín, ten si tady opravdu přijde na své. U Porsche je to právě rychlost, za kterou zákazníci oproti ostatním prémiovým limuzínám připlácejí.

Doporučujeme: Test Porsche 718 Boxster S

Beztrestně se prohánět s Panamerou na plný plyn je možné jen v její rodné zemi, tak jsem vyrazil směr Německo. Cestou na hranice jsem si mohl v klidu vyzkoušet všechny funkce, kterými luxusní Panamera dělá život krásným. V první řadě se tohle 2,1 tuny vážící auto na příplatkovém vzduchovém podvozku nádherně nese. Osmiválec se dvěma turby o sobě do kabiny dává vědět jen tlumeným hučením, které vůbec nijak nenaznačuje jeho naftový původ. Pro řazení jsou dispozici pádla pod volantem a osmistupňová dvouspojková převodovka PDK. Točivý moment 850 Nm (nejvyšší z modelové řady Panamera) se přenáší na všechna čtyři kola s řiditelnou zadní nápravou. Ta zajišťuje ve městě skvělý rejd a v dlouhých rychlých obloucích vynikající směrovou stabilitu.

Manipulaci s vozem ve městě usnadňuje panoramatický kamerový systém s velikou obrazovkou. Jízdu v koloně usnadňuje adaptivní tempomat a bezpečnou změnu jízdního pruhu hlídá další asistent. Asistent nočního vidění zřetelně vykresluje siluety lidí, aut i zvířat pohybujících se v jeho poměrně širokém záběru. Automatické LED světlomety s charakteristickými čtyřmi body pomáhají vyklízet levý pruh a neoslňují ostatní řidiče. Sportovní sedačky mají topení i větrání a volant je vyhřívaný. Testovaný model byl čtyřmístný a cestující vzadu si mohou na velkém panelu sami řídit klima ve své zóně. Do auta je komfortní přístup bez použití klíče a dveře stačí jemně přivřít, dovírají se automaticky. Ale tohle všechno bych u auta za 4 392 000 korun čekal.

Čtěte také: Test Porsche 911 Carrera 4 GTS

Vysokou cenu mi ale opodstatnila až jízda na úsecích s neomezenou rychlostí. Když jedete stabilně rychlostí 260 km/h po noční dálnici s pondělním provozem, octnete se v řidičském rauši. Ujet sto kilometrů trvá najednou jen chvilku. Vypnete luxusní audio BOSE a posloucháte, jak raketa rozráží vzduch. Akustika v autě umožňuje normální hovor. Motor točí 4000 otáček za minutu, tlumeně hučí a nevykazuje žádné znaky, že by to bylo na něj příliš. Velká a široká jednadvacetipalcová kola drží směr na milimetr přesně. Zadní křídlo zvyšuje přítlak, podvozek je spuštěný na minimum a přitvrzený na maximum. Turbulence kolem předjížděných kamiónů s autem ani nehnou. Když potřebujete brzdit, jste v mžiku na bezpečné sto třicítce s dokonalou přesností ve stopě.

Často jsem slyšel otázku: „Proč nafta do Porsche?“ Odpovídám: „Svezte se a uvidíte.“ Pro režim rychlých dálničních přesunů je z hlediska konstrukce vhodnější diesel. Táhne odspodu a není třeba jej tolik vytáčet. Maximální moment 850 Nm je k dispozici už 1000 do 3250 otáček za minutu a výkon 310 kW (422 koní) nastupuje od 3500 a drží se až do 5000. Nevyužít parametry motoru známého třeba z Audi SQ7, by pro Porsche znamenalo ignorovat významnou zákaznickou skupinu, kterou kromě síly zajímá i spotřeba a hlavně akční rádius bez potřeby zastavovat. Dlouhodobá spotřeba u testovaného auta byla za posledních 1800 km 10,4 litrů/100 km. A to včetně krátkých rychlostních vložek, které v devadesátilitrové nádrži dělaly doslova víry. Ty asi vykompenzovala výrobcem uváděná kombinovaná spotřeba 6,8 litru.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary