Test Peugeot Boxer Dangel 4x4

2011-02-17 00:00:00

Výrobní škálu automobilky Peugeot tvoří vedle osobních aut i velké užitkové vozy. Některé mají tu výhodu, že jim konstrukce umožňuje jezdit cestou necestou. Patří mezi ně i testovaný Boxer v úpravě společnosti Dangel.


Text a foto: Jiří Bareš

Ve výrobě užitkových vozů mají Francouzi dlouhou tradici. Jedním z etablovaných výrobců je mimo jiné Peugeot, který využívá spolupráce se specializovanou firmou, zabývající se pohonem vozidel na všechna čtyři kola. Vedle modelů Partner a Expert může být čtyřkolovým pohonem vybavený také dodávkový Boxer, který jsme měli možnost otestovat.

Ačkoli hraje u užitkových vozidel, jakým je Peugeot Boxer, klíčovou roli především užitná hodnota, jedním z podstatných faktorů pro motivaci k nákupu konkrétního modelu je vzhled vozidla. Parametry dodávek se totiž častokrát od sebe příliš neliší a řada uživatelů se proto rozhoduje podobně jako při koupi osobního vozu, kdy kromě cenové nabídky padá silná váha na osobní pohled na vozidlo. Automobilky to samozřejmě vědí, proto na design zevnějšku i kabiny kladou stále větší důraz.

Boxer je určitě vzhledově výrazným vozidlem. Zaoblené, šikmo se svažující přídi dominuje nad vysokým nárazníkem velký vstup vzduchu, poměrně vysoko v rozích pod A-sloupky jsou umístěny přední světlomety. Ostatní partie jsou přímé a pravoúhlé, aby se naplňovala hlavní funkce - co nejlépe obestavět nákladový prostor. Zadnímu pohledu dominují potom objemné dveře o rozměrech 1422x1560 mm, jejichž velikost se ani u verzí se zvýšenou střechou nemění, zatímco rozměry posuvných bočních dveří mohou v maximální variantě být veliké až 1250x1755 mm, což umožní naložit i unifikovanou europaletu.

Interiér Boxeru je stejně jako u konkurence zaměřen na účelnost, hlavním znakem je však prostornost. Z hlediska použitých materiálů je kabina provedena v šedém umyvatelném plastu, i když výrobce se snaží tu v menší tu ve větší míře přizpůsobit vzhled co nejvíce osobnímu automobilu. Hlavním cílem designérů ale bylo vytvořit uvnitř pohodlí s množstvím odkládacích prostor. Drobné i větší věci lze odložit do dveří, poliček a jak je již u dodávek zvykem, všechny jsou dobře ergonomicky zpracované a v dobrém dosahu řidiče. Řadicí páka je umístěná kousek od volantu, pod ní je velká otvírací schránka například pro dokumenty nebo jiné potřebné věci. Testovaný Boxer vpředu disponoval třemi místy k sezení, střední bylo spojeno sedákem spolujezdce, vzadu měl potom lavici pro čtveřici cestujících přístupnou pomocí posuvných dveří. V úplně zadní části byl potom ještě nákladový prostor o objemu sedmi metrů krychlových.

Ať již dodávka vypadá jakkoliv, k hlavním faktorům pro výběr vozidla patří jízdní vlastnosti. Konstrukčně se u Boxera jedná o samonosný furgon vybavený vnitřními výztuhami tvořící integrovaný nosný rám. Pohon testovaného vozu obstarával silnější z dvou výkonových variant přeplňovaného diesolového motoru 2.2 HDI – konkrétně agregát o výkonu 88 kW (120 k).

Testovaný Boxer se na běžné silnici prakticky neliší od běžné dodávky dvojkolky. Odlišností je především vyšší světlá výška podvozku a soustava pohonu čtyř kol. Takto upravený Peugeot není určen pouze pro jízdu  po normálních silnicích, kvality předvede hlavně v náročném terénu, kde se vozidlo chová nadmíru sebejistě. Co se týká pohonu všech kol od firmy Dangel u Boxera, jeho funkce je v podstatě stejná jako u ostatních modelů, které tento dvorní partner pro francouzskou značku se lvem ve znaku upravuje. Technicky jedná o osvědčenou jednoduchou konstrukci s jednoduchou viskózní spojkou. Standardně, kdy je přilnavost hnacích kol dostatečná, zajišťuje jízdu pouze přední náprava, v případě ztráty adheze je zapojena také zadní. Zejména při jízdě do svahu v obtížnějším terénu, kde je zapotřebí přenést točivý moment i na zadní nápravu, se samočinně zapojí i obě  kola zadní nápravy. Systém pracuje zcela automaticky podle aktuální jízdní situace.

Dodávka si úpravou pohonu zachovala jak vysokou praktičnost i nosnost, tak navíc získala zvýšenou průchodnost náročnějším terénem. Zůstala ale i relativně nízká spotřeba pohybující se kolem desíti litrů, což je nižší než třeba u tradičních speciálních vozů s pohonem všech kol, i když u nich se počítá s tvrdším nasazením než u tohoto Peugeotu.

Řidič v Boxeru má během řízení velmi dobrý výhled dopředu a do boku, a to především díky zvýšené pozici sedadla a krátké, šikmo se svažující kapotě. Dozadu pomáhají s výhledem velkoryse dimenzovaná zrcátka. Problematickým zůstává výhled přes B-sloupek u spolujezdce, kde se vyskytuje mrtvý úhel, ale to je problém všech dodávek. Také zvukový nebo hlukový pocit v kabině je poměrně silný, což ale souvisí hlavně se pohonem všech kol. Zvuky způsobuje jak dieselová jednotka, tak soustava převádějící hnací sílu na zadní kola, především součásti kardanové tyče. Zkoušený Boxer projevoval i při svižné jízdě solidní stabilitu, i přes svou výšku dobře odolával poměrně silnému bočnímu větru. Při naložení a zatížení zadní nápravy, která je odpružená listovými pery, se jízdní vlastnosti ještě znatelně zlepší.

Boxer s pohonem všech kol splňuje řadu obvyklých vlastností, které se od dodávky očekávají. Jeho podstatnou kladnou vlastností je však vysoká průchodnost horším terénem, což někteří řidiči, hlavně stavebních profesí, jistě ocení.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary