Test Peugeot 508 RXH - Průkopník, co předběhl dobu...

2012-09-03 00:00:00

Hybridní diesel s „allroadovou“  vizáží jsme chtěli otestovat na silnicích severní Francie. Zasáhla však vyšší moc a z Normandie nebylo nic. I tak se ale Peugeot 508 RXH stačil ukázat ve velice dobrém světle.


Text a foto: Pavel Foltýn

Peugeot 508 RXH je jakási outdoorová varianta modelu 508 kombi s pohonem, který kombinuje dieselový motor a elektromotor. U Peugeotu toto ústrojí nazývají HYbrid4 a najít jej můžeme i v modelu Peugeot 3008. V této variantě jsou dieselovým motorek o výkonu 120kW poháněna přední kola, elektromotor s výkonem 50kW pak pohání kola zadní. Elektromotor je napájen NiMH články, které jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru a jsou dobíjeny tzv. rekuperací. Baterie tedy nabíjíte například při jízdě z kopce při uvolnění plynového pedálu, nebo při brzdění. Brzdný účinek elektromotoru je ale natolik velký, že ani z prudšího kopce bez přidání plynu daleko nedojete.

Motor je s koly spojen prostřednictvím robotizované převodovky, což je asi nejproblematičtější část celého systému. Nejedná se totiž o klasický automat, ale o systém, který při přeřazení „vyšlápne“ spojku. To se pochopitelně neobejde bez ubrání plynu, což mnohdy znamená poměrně dlouhou prodlevu, než je motor zase „pod plynem“. Na nějaké svižné ježdění v zatáčkovitých vlásenkách tedy raději zapomeňte. Robotizovaná převodovka 2-tronic tedy  tak trochu degraduje výkonový potenciál vozu a snižuje komfort cestování. Spotřeba paliva je nízká, za dobu týdenního testu jsme se dostali na hodnotu 5,9l/100km. Otázkou ale zůstává, zda navýšení ceny o cca 250.000,-Kč oproti stejné verzi s nehybridním ústrojím, argumentačně obstojí. Spotřeba totiž není o tolik nižší a výbava vozu je prakticky stejná. Je ale pravda, že s ústrojím HYbrid4 máte čtyřkolku s poměrně zajímavým exteriérem.

Interiér vozu je zpracován na špičkové úrovni. Celkovému dojmu výrazně pomohla sedadla s prošívanou kůží a velice prakticky využitelný zavazadlový prostor, který i přes zvýšenou podlahu nabídne dostatek prostoru pro rodinné cestování. U modelu RXH je zajímavá přístrojová deska. Ta místo otáčkoměru  v její levé části nabízí tzv. siloměr. Ten ukazuje kolik procent výkonu hybridní soustava aktuálně odebírá. Řidič tak aktuálně vidí, jak celé ústrojí pracuje, kolik energie ještě zbývá, případně kdy a jak je akumulátor zpětně nabíjen. Na voliči u páčky robotizované převodovky pak lze navolit jízdní režim, včetně vynucené jízdy pouze na elektrickou energii. V tomto režimu jsme s plně nabitým akumulátorem ujeli cca 5kilometrů po vesnické okresce rychlostí cca 50km/h. Po vybití akumulátoru se režim automaticky přepne do mÓdu "Auto", kdy následně sám volí mezi oběma motory.

Test Peugeot 508 RXH potvrdil, že hybridní technologie nacházejí v automobilech stále větší zastoupení. Škoda jen, že výroba akumulátorů je zatím pořád tak strašně drahá a také škoda, že majitel takového vozu není v ČR nijak daňově zvýhodněn. Model Peugeot 508 RXH si tak najde cestu k zákazníkům asi hodně těžko a to i s ohledem na cenu, která činí 995.000,-Kč a s různými příplatky (bi-xenony, bezklíčový vstup,kožený interiér,  audio JBL atd…) se dostane až na částku 1.100.000,-Kč. Automobilku je však nutno pochválit za odvahu , že s podobným vozem vůbec přišla. Někdo totiž musí být první a průkopníkům je potřeba držet palce. Automobilka chystá stejné ústrojí i do verze sedan a do klasického kombi. Systém HYbrid4 by se tak mohl dostat i do cenově příznivější hladiny.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary