Test Peugeot 406: klasika nestárne

2011-03-13 00:00:00

Nestárnoucí „čtyřistašestka“ patří stále mezi žádané ojetiny. Ještě nedávno byla mezi desítkou nejprodávanějších. Nyní je zájem především o automobily s moderními turbodiesely HDi.


Text: Milan Jirouš

Nástupce populárního Peugeotu 405 dostal slovo v roce 1995. Měl na co navazovat a své role se zhostil velice dobře. Svého předchůdce předčil prakticky ve všech směrech.

Model 406 se nejprve dodával pouze v provedení sedan, a to jen s dvojicí zážehových pohonných jednotek 1.8 16V a 2.0 16V. V roce 1996 ale rozšířilo nabídku rovnou pět nových motorů. Následující rok se objevila i praktičtější karosářská varianta – pětimístné kombi pod názvem Break (málokdo ví, že předchůdce 405 Break vyjel i v sedmimístném provedení). Následně zamířil ke sportovněji založeným řidičům Peugeot 406 Coupé, za jehož designem stojí světoznámé studio Pininfarina. Poháněl jej třílitrový šestiválec disponující výkonem 140 kW (později 152 kW).

Rok 1998 přinesl pro „čtyřistašetku“ první turbodiesel se vstřikováním systémem common rail. Agregát 2.0 HDi/80 kW patří dodnes k vyhledávaným motorizacím, přestože spolehlivější jsou starší turbodiesely. Facelift a modernizaci absolvovala modelová řada 406 o rok později. Přepracování se dočkal interiér, změnila se maska i kapota automobilu. Kromě toho dostal nové přední světlomety s čirou optikou i jiná koncová světla či zpětná zrcátka. Rok 2000 přinesl další turbodiesely, tentokrát 2.2 HDi o výkonech 80 a 98 kW. Vůz byl nahrazen modelem 407 v roce 2004. 

Pohonné jednotky v praxi

Nejslabší motor v nabídce představuje zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka a opravdu není o co stát. Pro velký Peugeot 406 prostě nemá dost koňských sil (65 kW, tedy 88 koní). Lépe na tom není ani osmiventilový agregát 1.8/66 kW. Motor 1.8 16V/81 kW je ale o poznání silnější. Stejně tak šestnáctiventilový dvoulitr nabízející výkon 97 kW.

Větší benzinové jednotky jsou už dost nenasytné a tak se nezdají být dobrou volbou. Platí to i pro šestiválcový třílitr, který je vrcholnou motorizací „čtyřistašestky“ a vysokou spotřebou je vyhlášený.

Opravdu povedené jsou starší turbodiesely. Nemají moc sil, jsou hlučné a vibrují, přesto na ně nikdo nedá dopustit. Bez nadsázky je totiž lze považovat za vzor spolehlivosti, často se označují za nesmrtelné. Při výkonu 66 či 68 kW umějí agregáty 1.9 DT jezdit se spotřebou pod sedm litrů v kombinovaném provozu.

Později uvedená dvoulitrová „há-dé-íčka“ nejsou špatná, mohou je ale trápit závady vstřikovačů. Někdy se navíc potýkají se zvýšenou spotřebou nafty. Automobily s turbodieselem 2.1 DT zase mají častěji nadměrně opotřebenou spojku. Zcela bez problémů nejsou ani moderní motory 2.2 HDi, i když z „há-dé-íček“ ve „čtyřistašestce“ jsou rozhodně ty lepší.

 Na silnici

Interiér Peugeotu 406 je příjemně prostorný a to i v oblasti zadních sedadel. Komfortně nastavený podvozek stojí za pohodlím cestujících, kteří mají k dispozici měkké sedačky. To jedni ocení, jiní naopak. Jde o typickou francouzskou školu a tak je měkkosti možná až příliš. Špatně na tom vůz není ani s nabídkou místa pro zavazadla. Sedan převeze náklad o objemu 430 litrů, praktičtější kombi zvládne odvézt 520 litrů. Samozřejmě v základním uspořádání, přepravní prostor lze přitom ještě zvětšit sklopením zadních sedadel a to u obou karosářských verzí.

Palubní deska auta je možná na dnešní dobu tvarově zastaralá, v době produkce vozu ale platila za velice zdařilou a to jak designově, tak volbou materiálů. Ty nejsou špatné ani na dnešní poměry.

Jízdní vlastnosti Peugeotu 406 jsou až nečekaně slušné a to i přes měkké naladění odpružení. Automobil se chová celkem jistě, má solidní brzdy a jediné co mu můžeme opravdu vytknout je nepřesné řazení.

 Časté problémy

K častým závadám vozidla patří především vůle na táhlech stabilizátoru, ale objevují se také vytlučené čepy nebo horní uložení zadních tlumičů. Ty bývají především u kombíků nadměrně opotřebeny.

Známé jsou poruchy imobilizéru nebo alternátoru. Výjimkou není koroze výfuku, někdy se objevuje také na karoserii. Pozor si dejte na zvlněné brzdové kotouče, únik motorového či převodového oleje a na stav převodovky. Občas se stane, že odejde.

 

LÍBILO

  • stále líbivý design
  • prostorný interiér
  • komfortní podvozek
  • kombi s velkým zavazadelníkem
  • atraktivní kupé
  • spolehlivost starých turbodieselů 1.9 DT
  • příznivé ceny ojetin

 

NELÍBILO

  • hlučnost a vibrace starých turbodieselů 1.9 DT
  • vysoká spotřeba třílitrového šestiválce
  • vůle v řazení

 

 

 

 

 

Nárazová zkouška z roku 1997

Ochrana posádky 2 hvězdičky z 5 možných, 18 bodů

 

Bezpečnost dle Euro NCAP po modernizaci

Nárazová zkouška z roku 2001

Ochrana posádky 3 hvězdičky z 5 možných, 15 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 2 hvězdy ze 4 možných, 14 bodů

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary