Test Peugeot 308 1,6 HDi

2012-01-23 00:00:00

Peugeot 308 1,6 HDi by byl skvělé auto. Atraktivní design, dobré jízdní vlastnosti, výborná spotřeba, příznivá cena. Proč tedy podmiňovací způsob ? Test Peugeot 308 1,6 HDi ukázal, že vadou na kráse je robotizovaná převodovka.


Model ve verzi Active má ve standardu Start and Stop systém, duální klimatizaci, elektrická okna, diody pro denní svícení a litá kola. Po letošní modernizaci jej zdobí i trocha chromu vepředu i vzadu. Má palubní počítač, bluetooth a USB. Za příplatek navigaci, tempomat, senzory vzadu a automatickou převodovku. Osvědčený krasavec s dobrou výbavou stojí lehce přes 500 tisíc. Zaujal mne na něm motor a dvě technologie. Konkrétně nové pojetí systému úspory paliva při zastavení e-HDi a poněkud dlouho vyráběná robotizovaná převodovka 2-Tronic

Přepracovaný motor 1.6 e-HDi  se svými parametry - 82 kW a 270 Nm - blíží k některým starším jednadevítkám i dvoulitrům. Prozradí se však pozdějším nástupem točivého momentu a pro silnější zátah je potřeba víc otáček. Tenhle rozdíl se však týká pouze akcelerace z klidu. Za jízdy se motor chová tiše a kultivovaně a v pružném zrychlení byste si jej s dvoulitrem klidně spletli. Během testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,3 l/100 km. Bylo to převážně ve městě a je to víc než udává výrobce. Obvykle však na počátku testu auto trochu víc trápím a pak se snažím jezdit ekologicky. Na ekologickou část testu tentokrát nedošlo, protože už třetí den odřela zaparkovaného krasavce opilá řidička, takže musel do servisu. 

Mikrohybridní systém se v koncernu PSA instaluje výhradně na motor 1.6 z důvodu nízké komprese při startování. Na větší motory zkrátka zatím nestačí. Systém tvoří soustava kapacitoru a elektromotoru 2,2 kW. Elektromotor při jízdě dobíjí kapacitor. Kapacitor plní roli posilovače elektrického systému když motor zhasne. Při zastavení pomáhá udržet vše elektrické v chodu a posiluje akumulátor pro nový start prostřednictvím elektromotoru, který jej předtím nabil. Systém sleduje celou řadu údajů, pohyb vozidla, napětí v elektroinstalaci, teplotu motoru, polohu řadící páky, pedálů atd. pro maximální bezpečnost a maximální účinnost. V kombinaci s automatickou převodovkou systém může vypnout motor při dojezdu na křižovatku už v rychlosti 8 km/h. V autě nepřerušeně běží klimatizace, rádio a všechny spotřebiče. K nastartování dojde až po výrazném poklesu napětí, které kapacitor v tomto případě udrží bezkonkurenčně dlouho. Uvolněním pedálu brzdy je motor ve zlomcích vteřiny elektromotorem roztočen a komfortně  bez vibrací nastartován. Na rozdíl od jednodušších systémů používajících startér. Ty s autem téměř vždy zatřesou.. 

Komfort při jízdě ale může pěkně narušit robotizovaná převodovka, dokud se s ní nenaučíte. Francouzi to s ní asi umí, protože se zdá, že na výrobce nikdo netlačí, tak ji stále zařazuje do programu. Princip robotizované převodovky bude možná pro někoho zarážející. Jedná se o systém klasické převodové skříně a spojky, kdy spojku mačká a  rychlosti řadí „robot“. Pedál spojky v autě samozřejmě chybí. Takže robot potřebuje při řazení stejně jako člověk ubrat plyn a zmáčknout spojku. Převodovka tedy neumí řadit pod plynem. Máte dvě možnosti jak ji ovládat – manuálně a nebo automaticky. Ta první je velice sympatická. Pod volantem jsou pádla jako u sportovních verzí dražších aut. V této třídě tedy něco ojedinělého. Řadit se dá i pákou přehozenou do polohy M. Prostě uberete plyn, cvaknete rychlost a znovu plyn. V automatickém režimu je těžší o to, že nevíte kdy se robot rozhodne plyn ubrat. Při akceleraci se auto při řazení houpe dopředu a dozadu a při necitlivém zacházení se posádce dělá nevolno. Takhle to ale výrobce určitě nemyslel. Časem totiž zjistíte, kdy robot řadí a trochu mu pomůžete ubráním plynu. Tak můžete po dlouhých kilometrech houpání zvládnout plynulou jízdu i v automatickém režimu.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary