Test Peugeot 307: velké množství variant

2011-03-13 00:00:00

„Třistasedmička“ se nabízí ve všech myslitelných karosářských verzích. Vybere si každý, kdo se smíří se slabšími jízdními vlastnostmi a vyšší poruchovostí.


Text: Milan Jirouš, foto. Auto ESA

Nástupce modelu 306 dostal slovo v roce 2001. Peugeot 307 zaujal na první pohled zdařilým designem a štědrou nabídkou prostoru pro cestující. Na trh vstoupil v provedení tří a pětidveřový hatchback. O rok později byla nabídka variant rozšířena o kombi pod jménem Break a verzi SW. Jde v podstatě o kombi s panoramatickou střechou schopné přepravit až sedmičlennou posádku. Výrobce tímto vozem trochu suploval malé MPV, které v té době nenabízel. K dalšímu rozšíření nabídky došlo hned v roce 2003, kdy spatřil světlo světa kupé-kabriolet 307 CC se skládací střechou z pevných dílů. Díky tomu se během chvilky dokáže proměnit z kupé na kabrio a naopak. Pevná střecha je přitom vhodnější pro parkování na ulici než snadno překonatelná plátěná střecha klasických kabrioletů.

V roce 2004 se do vozu poprvé začaly montovat přeplňované vznětové motory 1.6 HDi o výkonech 66 a 80 kW. Na jejich vývoji pracoval koncern PSA Peugeot Citroën s automobilkou Ford. Ta je nabízí ve svých modelech pod označením 1.6 TDCi. Motory se sice značí jinak, ale jsou zcela identické. Sjíždějí i ze stejné linky.

Faceliftem prošla modelová řada 307 v roce 2005. Nástupce pod označením 308 byl představen o dva roky později. To znamenalo ukončení prodeje pro hatchback 307, ostatní verze zůstaly ve výrobě. V roce 2008 vyjel k prvním majitelům Peugeot 308 SW, a to byl  konec výroby pro „es-wéčko“ postavené na základě „třistasedmičky“ a stejně dopadla i verze 307 Break. Kupé-kabriolet se svého nástupce 308 CC dočkal následující rok.

 Pohonné jednotky v praxi

Základní čtrnáctistovka velkou silou nedisponuje, proto představuje lepší volbu agregát 1.6 16V. Dvoulitrový motor jede ještě lépe, ale je také o něco žíznivější. Za opravdu nepovedenou pohonnou jednotku platí nejsilnější ze zážehových motorů 2.0 16V/132 kW. V nízkých otáčkách je velice neochotný a ani ve vyšších zrovna neexceluje. Mezi turbodiesely je lepší volit dvoulitr disponující výkonem 80 či 100 kW. Slabší motory 2.0 HDi/66 kW se mohou potýkat se zvýšenou spotřebou paliva a nevýraznou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Někdy se u dieselů objevují i potíže se vstřikovači common railu. Především agregát o výkonu 100 kW je považován za velice spolehlivý. Totéž platí i o 1.4 HDi/50 kW. Na „třistasedmičku“ je ale příliš slabý. Dvoulitrová „há-dé-íčka“ se mohou potýkat s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem.

Jako velice úsporné se jeví jednotky 1.6 HDi a mnoho motoristů po nich proto zatouží. Avšak i je zlobí dvouhmotový setrvačník a to není vše. Objevují se potíže se vstřikovači a podtlakovým okruhem. Ten má vliv na funkci EGR ventilu, turba a škrticí klapky. Silnější z motorů je vybaven filtrem pevných částic, který může být také zdrojem potíží. Jde o nejporuchovější „há-dé-íčka“. 

Na silnici

Interiér vozu je prostorný (vyjma 307 CC, kde je málo místa na zadních sedadlech) a sedadla pohodlná. Palubní deska vypadá k světu, a verze Break a SW převezou i slušný náklad. Jejich zavazadelník totiž nabízí objem 503 litrů, zatímco hatchback má nákladový prostor jen o objemu 340 litrů. Ještě hůř je na tom kupé-kabrio, jehož střecha se skládá do kufru. Pojme zavazadla o objemu 205 litrů. Jízdní vlastnosti vozu hodnotíme jako podprůměrné, ať už se budeme bavit o kterékoli verzi. Podvozek má horší držení jízdní stopy v zatáčkách a při vyhýbacím manévru, řízení absolutně postrádá zpětnou vazbu a brzdy při větším zatížení vadnou vlivem přehřátí. Nemluvě o nepřesném řazení. Příjemné odpružení je pak už jen slabou náplastí.

 

 Časté problémy

Vyhlášeným problém nejen modelu 307 představují poruchové přepínače (páčky) pod volantem. Vinou poruchy elektroniky páčky může dojít například ke zmatené funkci směrových světel, kdy na příkaz vpravo začnou blikat levé směrovky, v neutrální poloze blikají světla vpravo a pokud páčku přepnete doprava, směrovky se vypnou. Řešením je přitom jedině výměna celé páčky včetně řídicího modulu, což znamená investici přibližně 6000 až 12 000 korun – podle použitého typu páčky. Automobilka je totiž několikrát v průběhu výroby změnila ve snaze vyřešit problém. To se ale nepodařilo.

Turbodiesely mohou někdy potrápit vadné váhy vzduchu, objevují se úniky motorového oleje, které někdy trápí i zážehové agregáty. Provedení 307 CC může mít nefunkční elektrickou střechu, u varianty SW zase někdy nepracuje elektrická roletka panoramatické střechy. Vyskytují se vůle na přední nápravě, různé poruchy elektroniky a setkat se můžete také se zvlněnými brzdovými kotouči. Provedení Break a SW mívají nadměrně opotřebené zadní tlumiče. Nezřídka je u nich vytlučené horní uložení.

 

LÍBILO

  • pohledný design
  • prostorný interiér
  • pohodlná sedadla
  • verze SW až pro sedm cestujících
  • komfortní odpružení
  • solidní materiály v interiéru

 

NELÍBILO

  • podprůměrné jízdní vlastnosti
  • motor 2.0 16V/132 kW postrádá zátah v nízkých otáčkách
  • řízení bez zpětné vazby
  • vadnutí brzd vlivem přehřátí
  • vysoká poruchovost

 

 

 

 

Bezpečnost dle Euro NCAP - hatchback

Nárazová zkouška z roku 2001

Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 30 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 2 hvězdy ze 4 možných, 14 bodů 

 

Bezpečnost dle Euro NCAP – 307 CC

Nárazová zkouška z roku 2003

Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 29 bodů

Ohleduplnost při střetu s chodcem 2 hvězdy ze 4 možných, 10 bodů

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary