Test Peugeot 3008 - nekonvenční švihák

2011-02-25 00:00:00

Kategorie vozů crossover není zcela ohraničená. Do této skupiny spadá mimo jiné Peugeot 3008.  Blízko má k automobilům třídy SUV, spíše se však jedná o zvýšený sportovně laděný hatchback.


Text a foto: Jiří Bareš

Běžné designové tradici francouzské automobilky se tento model vymyká. Automobil má celkově vyšší stavbu, podobně jako vozy SUV. Z čela i z boku vypadá dynamicky, jeho příď je přitom nezvykle zakulacená. Přední části dominuje rozměrná maska chladiče s chromovaným čtvercovým mřížováním. Vzhled doplňuje sympatické a účelné  černé oplastování karoserie v rozích pod hlavními světlomety. Černý plast pokračuje tenkou lištou na dveřích, najdeme ho i na spodních částech v předu a vzadu, kde je jako efektní doplněk vytvářející dojem SUV umístěná i chromovaná lišta jakoby chránící spodek vozu. Tvarově je tento automobil jistě osobitý. Rozměrné šikmo skloněné přední sklo a klesající střecha udávají automobilu sportovní nádech. Z předních světlometů plynule vychází tenká linka pokračující přes spodní hranu bočních skel až dozadu kde se na zadním sloupku a hraně skla zvedne a ukončí.. Zezadu vypadá 3008 mnohem nenápadněji a skromněji. Hlavním poutavým prvkem jsou sdružené světlomety s děrovanou voštinovou strukturou.

Rozhodně tedy 3008 klame tělem. Oproti vozům SUV má totiž poháněnou pouze přední nápravu. Čtyřkolová verze by se měla objevit na trhu v letošním modelovém roce. S vozy MPV ho pojí nejen velká plocha čelního skla a vyšší pozice sezení, ale také variabilita vnitřního členění a kufru.

Interiér je zhotoven z kvalitních materiálů. V testovaném automobilu příjemně prosvětlovala vnitřek panoramatická střecha z kouřového skla. Ač po usednutí za volant řidič sedí poměrně vysoko, s dobrým přehledem nad situací kolem vozu, obklopuje ho hmota středního panelu i dveří. a právě především pro robustnější postavy může být určitou nevýhodou právě tento panel. Je mohutný a poměrně široký, takže v oblasti nohou není příliš volného místa. Subjektivně lze pocit usednutí za volant srovnat s pilotní kabinou. Rozmístění ovladačů i přístrojů je dobré. Vše je v dosahu a na správném místě. Přístrojový panel je čitelný, analogové přístroje zdůrazňují budíky s chromovanou mřížkou. V námi testovaném voze byla i taková drobnost jako průhledový display s informací o rychlosti promítaný na výsuvnou folii před  řidičem.

Pochvalu si zaslouží odkládací prostory ve dveřích i v tunelu uprostřed, ve testované výbavě byly i LCD displeje v opěrkách hlavy spojené s ovládací konzolí umístěnou za loketní opěrkou mezi přeními sedadly. Automobil vyniká variabilitou uspořádání sedadel, kdy jedním stlačením tlačítka se zadní sedadla složí do roviny. Vstup do zavazadelníku je vodorovně dělený na dvě části, přičemž po otevření spodní části se utvoří rovná vyvýšená plocha. Zavazadlový prostor poskytuje objem více než 500 litrů, po sklopení druhé řady sedadel zhruba 1600 litrů. Hloubku kufru lze měnit pomocí odnímatelné podlahy, čímž se jeho velikost také ještě zvětší.

K dispozici k testu jsme měli zapůjčenou verzi s naftovým přeplňovaným dvoulitrovým motorem o výkonu 120 kW (163 k), který byl doplněný šestistupňovou automatickou převodovkou. Cestování s tímto vozem je především komfortní. Řazení probíhá hladce, rychle bez zbytečného cukání. Zátah v nízkých otáčkách je pozvolný, odezva na plyn i akcelerace přiměřená, bez sportovních ambicí. Především ale platí, že jak motor, tak podvozek za jízdy takřka nejsou slyšet. Brzdy jsou silné, dobře dimenzované, s ostrým nástupem.

 

S pohonem předních kol se ve složitějším terénu snad ani nepočítá, takže cestování probíhalo po různých druzích povrchu ve městě po okreskách a po dálnici. Ve městě se auto proplétá sebevědomě, k čemuž napomáhá lehké manévrování volantem. Na dálnici pluje auto ladně, motor běží takřka neznatelně i jeho spotřeba je na běžné úrovni, když dosahuje sedm litrů na sto kilometrů. Posilovač řízení je poněkud silnější takže řidič příliš informací od vozovky nedostává, nicméně i při svižnější jízdě v zatáčkách se Peugeot 3008 chová hbitě a předvídavě. Ačkoliv je jeho světlá výška větší a probíhá průjezd bez nadměrných náklonů. Zajímavou technickou novinkou pro zlepšení chování podvozku v zatáčkách je systém Dynamic Rolling Control, který je umístěný na zadní nápravě u vozů s dvoulitrovým turbodieselem, nebo přeplňovanou benzinovou šestnáctistovkou. Tento systém napomáhá snižovat náklony karoserie tím, že při průjezdu zatáčkou natlakuje v požadovaný moment tlumič zatíženého vnějšího kola, čímž zamezí jeho nevyžádanému stlačení a zajistí jízdní stabilitu.

I přes mírné nedostatky jako například horší výhled směrem šikmo dozadu a stísněnost v místě středového panelu je 3008 dobře vybavený a vzhledově nekonformní automobil s pohodlným podvozkem a jednoduchou obsluhou. Mezi jeho přednosti patří zejména tichá jízda a variabilita interiéru.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary