Test Opel Astra GTC Sport – auto pro sólisty

2013-08-07 00:00:00

Není to jen zkrácený pětidvéřový hatch. Je to kapitola sama pro sebe, jak ukázal náš test Opel Astra GTC Sport.


Text a foto: Luděk Kortus

Zkratka napovídá, že se jedná se Gran Turismo Coupé. To jsou vozy určené pro přesuny na velké vzdálenosti vysokou rychlostí. Astra GTC sice vzhledem navazuje na pětidvéřový hatchback, ve skutečnosti s ním ale má společné jen kliky předních dveří, anténu a zrcátka. Všechno ostatní je změněné. Rozdílný je i postoj na silnici. Vpředu je rozvor rozšířený o 40 mm, vzadu o 30. Sportovní nastavení ubralo podvozku 15 mm na výšce. Coupé je znamení nerodinného typu - sólisty, který jezdí maximálně v páru a vzadu převáží jen nouzově přátele na krátkých cestách za zábavou. Jedině takové cesty se dají v klaustrofobickém prostředí na zadních sedačkách kupátek vydržet. Oč nepohodlnější jsou místa vzadu, o to propracovanější jsou sedačky vpředu.

V anketách několikrát oceněné ergonomické příplatkové sedačky Opel se vyrovnají s přehledem sedačkám v prémiových kupé. V dokonalé pozici za volantem si dáte několik set kilometrů na jeden zátah. Určení vozu odpovídá i motor. Tady naštěstí nejsme obětí downsizingu. Pod kapotou pracuje poctivý dříč vhodný i na německé dálnice - motor 2.0 CDTI s výkonem 165 koní a točivým momentem 350 Nm, spřažený se šestistupňovou manuální převodovkou. Podvozek se nese na kolech s pneumatikami 235/50 R18. To znamená, že mají skvělý grip, přitom mezi ráfkem a běhounem je ještě dost vzduchu, aby pomáhal zajistit odpovídající komfort. Astře, stejně jako každému GT, vyhovují nejlépe rychlé dlouhé oblouky. V lyžařské terminologii je to obřák.

Slalomu se ale také nebojí. Přední náprava pochází z Insignie OPC, o třídu většího vozu. Lépe vede kolo v zatáčce a pod plynem netahá za volant. Zadní náprava je opatřena takzvaným Wattovým přímovodem, což je jednoduchý a účinný mechanismus potlačující náklony a omezující vliv odstředivých sil. Díky tomu GTC příkladně drží ve stopě. Navíc je tu možnost připlatit si za adaptivní tlumiče s možností volby Comfort nebo Sport. Na dálnici jsem volil Comfort. Astra začne pohodlně houpat, volant má větší vůli, ale auto drží směr. Jen nereaguje ihned na každý drobný pohyb. Tlačítko Sport pak přišlo na řadu v zajímavějších pasážích. Podsvícení zčervená, volant a podvozek ztuhnou a Opel Astra GTS žene za plynem s velmi uspokojivým zrychlením.

Každý, kdo jezdí dálky, jezdí i za tmy. Potvrdí vám, že čím lepší světla, tím méně únavy. Adaptivní světlomety AFL+ se v Astře ocitly z Insignie. Vrhají bílé světlo v deseti různých profilech podle toho, jak a kde jedete. Dálková světla zhasínají, když kamera uvidí světlo z pouličních lamp nebo ze světel aut jedoucích proti i před vámi. Rychlost automatického přepínání předstihuje lidské reakce. Na pikosekundu je protijedoucí řidič oslněn, ale než se jeho myšlenka zablikat na oplátku promění v pohyb, je ztlumeno. Automatické přepínání světel sejme z řidiče řešení nepříjemné povinnosti a umožňuje soustředění na jízdu. Světla AFL+ představují položku v ceníku za 29 600 Kč. Momentálně ji lze vykompenzovat akční cenou modelu ve výbavě Sport s dvoulitrovým motorem za 492 900 Kč.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary