Test ojetiny: Volkswagen Golf 1.6 TDI vs. 1.4 TSI DSG

2016-06-07 00:00:00

Šestá generace Volkswagenu Golf je bezesporu na absolutním vrcholu segmentu C. Nicméně ani tento skvělý automobil se nevyhnul některým problémů, kterým je potřeba věnovat pozornost, pokud si ho chcete v bazaru koupit.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy

Vysoká kvalita a odolnost interiéru

Bytelná konstrukce odolávající stárnutí

Beztřídní neurážlivý design

Schopné a úsporné motory

Výborná ergonomie a pohodlí

Spoustu věcí si opravíte svépomocí

Velmi dobře si drží cenu

Pozor na stočená auta!

Problémy s rozvody motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI

Převodovky 7DSG nevydrží velký nájezd

Diesely TDI mohou být velmi unavené

Poměrně vysoké ceny ojetin

Rychlý pokles hodnoty aut s chudou výbavou

 

Naprosto jsem byl zaskočen, když jsem si tento černý Volkswagen Golf přebíral v Autocentru ESA k pravidelnému testu ojetiny. Nastoupil jsem a říkal si: "Nojo, ale co budu psát o novém autě?" Jenže pohled na tachometr ukázal, že tohle už je poctivě ojeté auto. Na první pohled bych ale rozhodně netipoval, že bude mít tento Golf 1.6 TDI najeto už přes 160 000 km. Interiér je ve výborné kondici, nikde nic nevrže a neskřípe a plasty i sedačky jsou pořád jako nové. Když jsem si týden po tom půjčil v Auto ESA ještě novější Golf 1.4 TSI DSG s nájezdem jen 37 000 km, opravdu se kvalitou interiér prakticky neliší. Auto prostě pořád vypadá jako nové. To se o většině konkurenčních značek říci nedá, například nedávno testovaná Honda Civic uvnitř vypadala po velkém nájezdu mnohem hůř.

Bytelnost konstrukce Volkswagenu Golf se projevuje i na podvozku a řízení. Auto skutečně nepůsobí na tak velký nájezd a kdyby na tachometru svítila číslovka třeba 60 000 km, věřil bych jí. Teprve pohled na podvozek ukáže, že už toho auto najelo skutečně dost, přesto je mimořádně zachovalé. Nic nebouchá, netluče a v řízení nejsou vůle. I při průjezdu zatáčkou je Golf jistý, nekolíbá se a karoserie se citelně nekroutí. Takhle zachovalou ojetinou jsem už skutečně dlouho nejezdil. Snad jen SUV BMW X5 3.0d byla podobně udržovaná a zachovalá ojetina. Právě tenhle prvotní dojem novoty a bytelnosti i po skoro více než 160 000 km právě vede k tomu, že se koncernová auta tak hojně stáčejí a nezkušený kupující prostě nic nepozná. Takže vyžadujte k autu jeho servisní historii, skutečně není nereálné, aby naftový Golf najezdil ročně klidně i 50 000 km. Je to totiž výborně postavené, kvalitní a pohodlné auto.

TIP NA ČLÁNEK: Jak snadno poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů

Ovladatelnost, komfort a praktičnost

Volkswagen Golf není sportovní auto, ale řídí se velmi příjemně. Díky nezávislému zadnímu zavěšení se velmi jistě drží silnice, na nerovnostech neodskakuje a i když nemá volant extra silnou zpětnou vazbu, je řízení příjemně vyvážené a Golf se prostě po silnici vodí snadno a přesně. Díky výborně řešené ergonomii také nerozptyluje řidiče a nic po něm nechce. Řídit tohle auto je radost právě z toho důvodu, jak skvěle funguje. S Focusem nebo Astrou se možná svezete sportovněji, ale Golf je prostě etalonem pro vyvážení mezi komfortem, ovladatelností a kultivovaností. Nic lepšího bez diskuse v tomto segmentu nekoupíte. Některá auta možná dokážou Golf porazit v jednoltlivých disciplínách, ale jako celek budou vždycky za ním.

Co se praktičnosti týče, nabízí Volkswagen Golf dost místa pro cestující vzpředu i vzadu. Kufr je obstojný a můžete ho zvětšit sklopením sedaček. Pokud je vám to málo, samozřejmě si můžete koupit i kombík, ale těch na našem trhu moc není, protože této třídě vládne Octavia Combi. Golf je stejně nejlepší právě jako pětidveřový hatchback. Oproti příbuzné Octavii se s ním mnohem lépe parkuje a o trochu líp jezdí. Octavia je přeci jen trochu hlučnější a místy působí malinko lacinějším dojmem. Nicméně co se praktičnosti týče, při potřebě velkého kufru vám asi česká stálice poskytne lepší službu. Pokud ale nejezdíte pravidelně s ledničkou, Golf je naprosto postačující rodinné auto.

Čtěte také: Test ojeté Škody Octavia II 1.8 TSI - když je benzín lepší než diesel

Testovaný exemplář 1.6 TDI měl poměrně chudou výbavu, ale co víc než klimatizaci, centrální zamykání a solidní rádio člověk k životu potřebuje? Byly tu i vyhřívané sedačky. Motorizace 1.4 TSI DSG pak měla výbavu mnohem bohatší včetně navigace, multifunkčního volantu, výtečných anatomických sedaček a dalších rozmazlujících drobností. To se ale projevilo i na ceně. Tento relativně nový Golf stojí pořád přes 300 000 korun, ale jako nové tohle auto stálo hodně přes 600 000 korun. Ten pokles navíc bude pokračovat velmi pozvolna, takže by tohle mohla být dobrá invstice, pokud chcete relativně nové auto. Volkswagen Golf si navíc dobře drží cenu, pokud je vybavený a udržovaný.

Obvyklé problémy a závady

Volkswagen Golf šesté generace je kvalitní auto, jenže ani jemu se nevyhnuly dnes už notoricky známé problémy s rozvody motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI a také se sedmistupňovými převodovkami DSG se suchou spojkou. Všechny dostupné motorizace najdete v přiložené tabulce.

Motor/verze výroba výkon kW/k toč.mom. l/100 km 0-100 km/h max km/h převodovka
1.4 10/2008-04/2013 59/80 132 Nm 6,4 13,9 s 172 5Man
1.6 06/201-10/2012 75/102 148 Nm 7,1 11,6 s 188 5Man/7DSG
1.6 BiFuel 03/2009-10/2012 72/98 144 Nm 9,2 12,1 s 185 5Man
1.2 TSI 06/2010-10/2012 63/86 160 Nm 5,5 12,3 s 178 5Man/7DSG
1.2 TSI od 11/2009 77/105 175 Nm 5,7 10,6 s 190 6Man/7DSG
1.4 TSI 10/2008-04/2013 90/122 200 Nm 6,2 9,5 s 200 6Man/7DSG
1.4 TSI od 10/2008 118/160 240 Nm 6,3 8,0 s 220 6Man/7DSG
1.8 TSI 06/2009-11/2009 118/160 250 Nm 6,8 8,0 s 220 6Man/7DSG
GTI 2.0 TSI od 03/2009 155/211 280 Nm 7,3 6,9 s 240 6Man/6DSG
GTI Ed. 35 05/2011-10/2012 173/235 300 Nm 8,1 6,6 s 247 6Man/6DSG
R 4Motion od 12/2009 199/270 350 Nm 8,5 5,7 s 250 6DSG
1.6 TDI 05/2009-04/2013 66/90 230 Nm 4,5 12,9 s 178 5Man
1.6 TDI od 05/2009 77/105 250 Nm 4,5 11,3 s 189 5Man/7DSG
2.0 TDI 10/2008-06/2009 81/110 250 Nm 4,9 10,7 s 193 5Man/6DSG
2.0 TDI od 10/2008 103/140 320 Nm 4,8 9,3 s 209 6Man/6DSG
2.0 TDI 4Motion od 10/2008 103/140 320 Nm 5,5 9,4 s 206 6Man
GTD 05/2009-10/2012 125/170 350 Nm 5,3 8,1 s 222 6Man/6DSG

 

O rozvodech toho už bylo všude napsáno dost. V zásadě jde o to, že se vytahal nejen málo dimenzovaný rozvodový rětěz, ale také jeho napínák přestal plnit požadovanou funkci. Toto se projevovalo nejčastěji u motorů 1.2 TSI (v polovině roku 2011 se již začal montovat silnější a odolnější řetěz), ale postihovalo to i motory 1.4 TSI. Dochází k tomu především u vozidel ježděných v nízkých otáčkách a při podtáčení motoru, kdy dochází k nadměrným vibracím a řetěz se mnohem rychleji vytahává. Volkswagen sice řetězy mění v rámci záruky, ale otázka je, jestli bude uznávat tento výrobní problém i u ojetého auta mimo tovární záruku. To se zeptejte servisu VW, jestli by vám kontrolu a případnou výměnu provedl a případně spolufinancoval. Pokud už mělo auto rozvodový rětěz měněný, úplně bez starostí to nebude, protože i nový silněji dimenzovaný řetěz může přeskočit vlivem nevhodné konstrukce celého mechanismu. Volkswagen tady prostě udělal botu a později se raději vrátil k řemenovým rozvodům s předepsanými výměnami.

Zatímco chrastící rozvody se dají ještě poměrně snadno diagnostikovat a vyměnit, horší je to u automatické dvouspojkové sedmistupňové převodovky DSG se suchými spojkami. Skříň se dodává ke slabším motorizacím 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.6 TDI a jejím největším úskalím je její životnost. Zkušenosti uvádí, že už po 100 000 km vykazuje značné známky opotřebení, zejména pak u vozidel používaných ve městě, která často řadí pod zátěží. Nejvíce odchází mechatronika převodovky a musí se často vyměnit i spojkový systém. Záleží na závažnosti, ale oprava může vyjít klidně na nějakých 50 000 korun (dvacet tisíc spojky a třicet tisíc mechatronika). S mechanickými převodovkami přitom problémy nejsou, to spíše začne u dieselů zlobit obvyklý dvouhmotový setrvačník a malý motor 1.6 TDI může mít problémy s průnikem oleje do spalovacího prostoru. Důležité je pravidelně hlídat hladinu oleje a všímat si nadměrné kouřivosti. Kvůli filtru pevných částit by naftový Golf rozhodně neměl kouřit.

Filtr pevných čístic se ale poměrně brzy u motoru 1.6 TDI zablokuje. Pomáhají pravidelné jízdy vyšší rychlostí po dálnici, kdy se filtr vypaluje, ale pokud je zanesení nadměrné, už s tím nic neuděláte a připravte se na nákladnou výměnu filtru DPF. Z hlediska životnosti a bezproblémového provozu se tak jeví asi jako nejlepší motorizace 2.0 TDI s mechanickou převodokou, i když třeba šestistupňový dvouspojkový automat DSG s mokrými spojkami je na tom po stránce spolehlivosti docela dobře. Jen je potřeba opravdu nejpozději každých 60 000 km vyměnit olej v převodovce, u aut s větším nájezdem klidně už po 40 000 km. Nic tím nezkazíte a investujete do delší životnosti a bezproblémového chodu. Stejně tak u motoru měňte olej pravidelně. Diesel 2.0 TDI je citlivý na kvalitu oleje a také na zacházení. Hlídejte si teplotu motoru a dokud není řádně ohřátý, nenuťte ho k velkým výkonům.

Některé Golfy mohou mít také zpuchřelé těsnění kolem dveří. Kvůli tomu pořádně prohlédněte prostor pod sedadlem a koberce, zda tady není plíseň z vlhkosti. Všímejte si detailů a vyhněte se autům po tuningu a hlavně čiptuningu. Na zvýšení výkonu motoru nejsou stavěné hlavně spojky, převodovky a případně rozvodovky, pokud máte čtyřkolku. Ta se dodávala k motorům 2.0 TDI a 1.6 TDI na přání. U aut na nízkoprofilových kolech se poměrně brzy začnou ozývat komponenty podvozku klepáním, takže Golf raději nechte na malých pneumatikách s vysokým profilem. Jízda bude navíc mnohem pohodlnější a malá kola také tolik nehučí. Elektronika je u Golfů docela spolehlivá, ale samozřejmě se můžou objevit stávkující řídící jednotky motoru, nefunkční navigace a podobně. Jsou to ale spíše ojedinělé problémy. Více práce dá najít auto s vadnou elektronikou než bezvadné. Nejčastěji zlobí elektrické vytahování okének, které se v půlce cesty zasekne a spustí zase okno dolů.

Z ostatních motorů lze doporučit i klasickou atmosférickou šestnácistovku, která se dodávala i ve verzi na plyn. Není to žádný střelec, ale nenáročného motoristu klidné povahy uspokojí. Na druhém konci nabídky stojí modely GTI a Golf R. GTI má přeplňovaný dvoulitr o výkonu 211 koní, Golf R tentýž motor o výkonu 270 koní a pohon všech kol. U sportovních modelů si hlídejte spotřebu oleje a věnujte pozornost funkci převodovky DSG, pokud ji auto má. Jinak je ale čtyřválec 2.0 TSI spolehlivý motor a zejména ve verzi GTI nabízí Golf velmi atraktivní kombinaci dynamiky a přijatelných provozních nákladů. Také se chvíli dělala verze s motorem 1.8 TSI o výkonu 160 koní, ale častější je stejně výkonný motor 1.4 TSI s kombinovaným přeplňováním turbem a kompresorem. Tento motor je ale velmi složitý a pokud máte strach z nákladné opravy, raději se mu vyhněte.

Celkové hodnocení

Volkswagen Golf šesté generace je vskutku výborné auto. Je jen škoda, že bytelnost konstrukce a celkovou promyšlenost nepředvedl Volkswagen i při konstrukci všech motorů a převodovek. Osobně se mi motor 1.4 TSI líbí právě v kombinaci s převodovkou DSG, ale měl bych strach z velmi nákladné opravy někdy v budoucnu. Jednotka 1.6 TDI mě překvapila kultivovaností a rozumnou dynamikou i spotřebou. Jezdil jsem bez problému za 4,5 litru na 100 km. Z hlediska nákladů na provoz je tak asi nejlepší volit některý s dieselů. Motor 1.4 TSI sice také jezdí za 6,5 - 7 litrů, ale při dynamické jízdě si vezme klidně i 10 litrů. Pokud ale máte rádi rychlou jízdu, nebojte se verze GTI, která je spolehlivá, rychlá a zároveň ještě pořád pohodlná. Navíc si GTI velmi dobře drží cenu. Motor 2.0 TDI zase v budoucnu dobře prodáte, protože je po něm pořád vysoká poptávka.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary