Test ojetiny - Renault Kangoo: pro práci i pro rodinu

2012-11-28 00:00:00

Test Renault Kangoo ukázal, že tento model  patří k univerzálním vozům, jež je možné přes týden používat v podnikání a o víkendu hravě převezou rodinu na chatu. To zní sympaticky, jen ta spolehlivost, kdyby byla lepší.


Text: Milan Jirouš

Model Kangoo představila francouzská automobilka Renault v závěru roku 1997. Nejprve vyjela osobní verze, užitková varianta vybavená posuvnou přepážkou oddělující nákladový prostor přišla do prodeje později. Zpočátku se vůz dodával s dvojicí zážehových motorů a atmosférickým dieselem o objemu 1,9 litru o dvou výkonech 40 a 47 kW. V roce 2000 se ale do vozu začal montovat také turbodiesel 1.9 dTi a situace byla hned veselejší. V roce 2002 se na francouzském trhu objevila verze Kangoo Electroad RE. Jde o elektromobil, který ale vydržel v nabídce jen do roku 2004. Ještě rok před jeho odchodem z trhu prošel model Kangoo faceliftem a modernizací. Rok 2005 přinesl variantu s motorem 1.6 16V upraveným pro spalování paliva E85. To už se ale pomalu chystal stejnojmenný nástupce. Ten byl představen v roce 2007, výroba vozu první generace byla ukončena v následujícím roce. 

Pohonné jednotky v praxi

Základní dvanáctistovka rozhodně nemá sil na rozdávání. Zejména při jízdě s naloženým vozem má opravdu co dělat. Totéž platí i pro atmosférický diesel, který navíc nepatří k nejspolehlivějším. Nezřídka se u něj objevuje praskání hlavy, únik motorového oleje a prosakující vodní pumpa. Ani zážehová čtrnáctistovka o výkonu 55 kW není žádný svalovec. Vypadá to, že řešením je benzinový motor o objemu 1,6 litru, jenže ten se zase vyznačuje vyšší spotřebou. Lehká není situace ani mezi turbodiesely. Moderní jednotky 1.5 dCi se vstřikováním common rail jsou velice úsporné, ale často je trápí závady vstřikovačů, vstřikovacích čerpadel a dokonce mohou mít problémy s mazáním. Lepší volbou je tak turbodiesel 1.9 dCi/62 kW. Kdo chce vůz před modernizací, může zvolit turbodiesel 1.9 dTi/59 kW, který sice ve spolehlivosti neexceluje, ale propadákem také není. 

Na silnici

Měkce naladěný podvozek a vyšší stavba karoserie vůz předurčují k opravdu klidné jízdě. Jízdní vlastnosti nejsou jeho silnou stránkou. Řízení neposkytuje prakticky žádnou zpětnou vazbu a řazení má do přesnosti na míle daleko. Výhodou auta je ale příznivá cena a univerzálnost. Interiér nabídne dostatek místa cestujícím vpředu i na zadních sedadlech. Zavazadelník o objemu 500 litrů můžete v případě potřeby rozšířit až na skvělých 2800 litrů. Právě díky tomu se Kangoo dokáže výborně prosadit u drobných živnostníků. Zásadní rozdíly jsou mezi vozidly vyrobenými před faceliftem a  po něm. Třeba palubní deska do faceliftu moc přívětivě nevypadala, ale pak prokoukla a interiér vyloženě zútulňuje. Kvůli odhaleným plechům například na vnitřní straně dveří ale nikdy nebudete mít uvnitř Kangoo takový pocit jako u běžných osobních vozů. I z osobní verze zkrátka kouká levně řešený užitkáč.  

Časté problémy

Zážehové motory někdy trápí vadné zapalovací cívky, přesto vykazují nesrovnatelně vyšší spolehlivost než vznětové pohonné jednotky. Výjimkou není koroze výfuku a praskání vlnovce. Koroze se někdy vyskytuje i na prazích, proto je třeba automobil před koupí důkladně zkontrolovat na zvedáku. Pozor si dejte na poruchy centrálního zamykání, objevují se vůle na přední nápravě. Velkou pozornost věnujte poloosám. Někdy totiž praskají jejich manžety. Z motorů nezřídka uniká olej a stejně tak z převodovky, kde prosakuje okolo simerinku řazení. Nepříjemnosti může způsobit i praskání pojistky zpátečky. Potíže se mohou objevit u zadní nápravy a to u vozů, které předchozí majitelé přetěžovali. Pokud jste si vyhlédli model s pohonem všech kol, určitě funkčnost čtyřkolky dobře prověřte. Můžete se setkat s vozidly, kterým pohon 4x4 zkrátka nefunguje. Renault Kangoo první generace je prostě cenově dostupný automobil, jehož nízká cena má důvod. Tím je právě nižší spolehlivost.

 

LÍBILO:

  • existuje i v provedení s pohonem všech kol
  • nízké ceny ojetin
  • dobrý výhled z vozidla
  • univerzálnost osobní verze
  • v nabídce i jako čistě užitkový automobil

 

NELÍBILO:

  • podprůměrné dílenské zpracování
  • do faceliftu laciný vzhled interiéru
  • nižší spolehlivost
  • nedostatečný výkon agregátů 1.9 D a 1.2

 

Bezpečnost dle Euro NCAP:

  • Nárazová zkouška z roku 2003
  • Ochrana posádky 4 hvězdičky z 5 možných, 26 bodů
  • Ochrana dětí v autosedačkách 2 hvězdičky z 5 možných, 23 bodů
  • Ohleduplnost při střetu s chodcem 1 hvězda ze 4 možných, 2 body

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary