Ojetý Opel Insignia 2.0 Turbo - II. díl

2014-08-27 00:00:00

Ojetý Opel Insignia se dostal do velmi atraktivní cenové relace pod 300 000 korun, ačkoli je to velmi moderní a poměrně nové auto. Vždyť se pořád ještě vyrábí, byť již po faceliftu. Pojďme se podívat na důležité aspekty, kterých si musíte všímat při jeho případné koupi na trhu ojetin.


Text a foto: Dalibor Žák

Opel Insignia je vskutku zajímavé auto, které představuje poměrně atraktivní alternativu ke koncernovým konkurentům s nevýrazným designem. Výhodou se může jevit i široká servisní síť a poměrně dostupné náhradní díly.

Plusy Mínusy
Nabídka motorů a karosářských variant Trochu zmatená ergonomie
Prostor pro posádku a zavazadla Nevýrazné downsizované motorizace s vyšší spotřebou
Pohodlné ergonomické sedačky Hlučné a nekultivované diesely
Poměrně spolehlivé motory a pohonné ústrojí Nízká kultivovanost jízdy a hlučný podvozek
Dobrá směrová stabilita a ovladatelnost Zlobivá elektronika

 

Ojetý Opel Insignia jsem vám představil v dřívějším článku včetně všech vyráběných motorizací. Na test jsem si v Autocentru ESA cíleně půjčil přeplňovaný benzínový čtyřválec 2.0 Turbo, protože jsem chtěl dokázat, že nákup dieselové motorizace vůbec není povinný, zvláště pokud najezdíte za rok jen zhruba do 20 000 km. Navíc diesely v Opelech patří k tomu nejhlučnějšímu a nejméně kultivovanému na trhu. Nedá se jim upřít síla a docela slušná spolehlivost, ale jsou prostě moc hlučné a hrubé. Benzínové motory jsou na tom s kultivovaností o dost lépe, ale například přeplňovaná šestnáctistovka mě vyloženě zklamala. Má mít 180 koní, ale pocitově nejede o nic lépe než atmosférická osmnáctistovka s výkonem 140 koní. Můžou za to její velmi dlouhé převody. Přeplňovaný šestiválec už je zase možná až příliš, zejména co se spotřeby a údržby týče. Proto se domnívám, že právě foukaný benzíňák 2.0 Turbo o výkonu 220 koní je ta nejlepší motorizace pro ojetou Insignii. Facelift přinesl také nové benzínové motory 1.6 SIDI a 2.0 SIDI, které jsou ještě lepší, ale v současné situaci mimo náš rozpočet a zájem.

DOPORUČUJEME: Ojetá Škoda Octavia II 1.8 TSI

Opel dnes nabízí celou řadu kombinací motorů a pohonu. Nemá smysl to vypisovat, prostě si otevřte stránky Opelu a studujte. Původně jsem chtěl na test automatickou převodovku, ale smířil jsem se s manuálem. U něj mi vadí především trochu drsný chod a nepříjemná neergonomická spojka. Pořád je to ale lepší než u dieselů, ke kterým je automat nutnost, pokud chcete aspoň částečnou kultivovanost a pohodlí. A to Opel Insignia nabídnout umí. Sedačky jsou výborné a pozice za volantem docela dobrá. Trochu si musíte zvykat na ergonomii a někomu možná přijde, že těch tlačítek je v autě opravdu moc. Horší je to pak s místem na hlavu vzadu, neboť klesající střecha sice vypadá skvěle na fotkách, ale dlouháni se vzadu budou krčit. U sedanu nepotěší malý nakládací otvor kufru. Lepší je liftback, který může mít skutečně gigantický kufr, nebo běžte rovnou do obřího kombíku.

TIP: TOP 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Je zvláštní, že ojetý Opel Insignia není příliš dobře hodnocen, přesto je to po mechanické stránce velmi spolehlivé auto. Motory jsou odolné a i když si někdy vezmou trochu více oleje, nejsou hlášeny nějaké globální často se opakující problémy. Pozor jen na unavené diesely s vysokým kilometrovým nájezdem, opotřebované dvouhmotové setrvačníky, utahaná turba a funkci pohonu všech kol, pokud kupujete čtyřkolku. Insignia mohla mít sportovní zadní diferenciál s elektronickou uzávěrkou, tak vyzkoušejte důkladně jeho funkci, nejlépe při popojíždění na místě s plným rejdem. K šestiválci je pohon všech kol standardně. Horší je to pak s kvalitou montáže spojky, Insignii může potkat totální selhání spojkového mechanismu, který vyžaduje kompletní odstrojení a docela drahou opravu.

ČTĚTE TAKÉ: Test ojetého BMW 535i V8 E39

Jinak je ale Insignia relativně v pořádku. Pozlobit ale může elektronika. Některé problémy se řeší snadno, jiné naopak hůře. Obvyklá hláška o zaneseném filtru pevných částic u dieselu zmizí po té, co auto projedete vyšším tempem po dálnici. Filtr by se měl vypálit a kontrolka po několika minutách zhasne. Nejvíce na zanášení DPF trpí auta provozovaná ve městě v nízkých rychlostech stylem brzda-plyn. Pokud varovné hášení nezmizí, budete muset do servisu a to vás bude stát spoustu peněz. Já říkal, že si máte raději koupit benzínové turbo a smířit se s tím, že to bude jezdit za osm až deset litrů. Něktří majitelé benzínového motoru 1.8 hlásí podivné klepání z motorového prostoru. Krátká inspecke často odhalí jen uvolněné uložení boxu s filtrem sání. Oprava není složitá a nákladná. Další problémy se týkají hlavně elektroniky a to už se dá řešit špatně. Obvyklým problémem je vadný senzor ABS, selhávající vyhřívání sedaček a porucha posilovače řízení. Se vším musíte do servisu a nebude to levná záležitost. Nicméně nevykrvácíte a bez vyhřívaných sedaček se dá chvíli žít.

Opel Insignia byl součástí i dvou svolávacích servisních akcí, tak se přesvědčte, že vaše auto prošlo servisním zásahem, pokud byl vyžadován. Jedna byla vyhlášena na modul airbagu řidiče, u kterého hrozilo, že se při specifickém čelním nárazu uvolní. Problém se týkal aut s výrobním číslem od B1017475 do B1051478. Další problém se týkal funkce bezpečnostního dovírání elektrických oken, které neodpovídalo normě a muselo se opravit. Se stejným problémem musel do servisu i Opel Astra, takže se optejte, zda vámi vyhlédnuté auto bylo součástí svolávací akce. První Insignie také trpí na vybíjení akumulátorů, které způsobuje nějaká podivná fíčura, kterou Opel často ani nedokázal najít. Modernější auta mají prý lépe řešený elektrický okruh, ale potíže se zničeho nic vybitými akumulátory přetrvávají, jenom se nevyskytují v tak velké míře. Pozlobit může i displej navigace či palubního počítače.

Co se ale mechanické odolnosti týče, je na tom Opel Insignia skutečně dobře. Ani po zhruba 100 000 km nevykazuje auto velké známky únavy a to ani na podvozku. Jediným neduhem je vyšší opotřebení brzd, neboť Insignia je těžké auto a například kombík jezdí často plně vytížen. Brzdová sada někdy nevydrží ani 50 000 km. Životnost motorů a převodovek je ale příkladná, pokud mají pravidelný servis. Problémy se spojkou jsme už jmenovali a počítejte i s opotřebovanými díly podvozku, zejména pak u zadní nápravy. Insignia může mít právě i zkroucené kotouče a vyběhaná ložiska, která se můžou projevit už po asi 120 000 km. Záleží na tom, kde a jak bylo auto používáno.

Celkové hodnocení

V základu je Opel Insignia spolehlivé a solidní auto. Je bezpečné, pohodlné na dlouhých cestách a pokud nejezdíte moc agresivně, dokáže býti úsporné. Kultivovanost dieselových motorů je dost diskutabilní, takže se raději podívejte po benzínovém dvoulitru s přeplňováním, pokud chcete rozumnou dynamiku a ticho na palubě. Verze OPC je trochu extrémistická a nejezdí extra zajímavě, to už je lepší standardní šestiválec s přeplňováním, ale počítejte se spotřebou kolem 12 litrů. Z turbodieselů je asi nejlepší varianta o výkonu 160 koní, slabší jednotky na auto nestačí a vezmou si stejných zhruba 7 litrů nafty na 100 km. Dvakrát přeplňovaný diesel o výkonu 195 koní je zajímavý, ale moc jich v nabídce není. Já sám za sebe doporučuji benzín 2.0 Turbo, protože se ho lidé často zbavují pod cenou.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary