Test ojetiny: Kia Rio - ojetina za nízkou cenu

2011-10-19 00:00:00

Model Kia Rio vyráběný do roku 2005 osloví jen nenáročné motoristy. Dobrou zprávou je, že nemusejí sahat hluboko do kapes.


Text: Milan Jirouš

Korejská automobilka Kia vyjela s modelem Rio v roce 2001. Výrobní linky opouštěl ve dvou karosářských verzích – sedan a kombi. Obě se nabízely i na evropském trhu, ale zde to neměl levně zpracovaný model vůbec lehké. Náročnější řidiči mnohdy nenašli pochopení pro neevropský design či laciné materiály. Navíc pověst korejské automobilky nebyla nejlepší, což samo o sobě odradilo některé potencionální kupce. I to je důvod, proč není Kia Rio první generace na trhu ojetin početně zastoupena. Již dva roky po uvedení do prodeje prošel vůz faceliftem, a po dalších dvou letech byl nahrazen stejnojmenným nástupcem. Ten se už prosazoval lépe, přesto v Evropě výrazných prodejních úspěchů nedosáhl. První řada se objevuje na prodejních plochách autobazarů velice zřídka. Z výše uvedeného je asi jasné, proč tomu tak je. Nenáročného zájemce o lacinou ojetinu ale může zaujmout. Vždyť jde o vůz nabízený za ceny od 40 000 korun. 

Pohonné jednotky v praxi

Pod kapotu Ria první generace se dostaly agregáty o objemech 1,3 a 1,5 litru. Základní třináctistovka nabízí výkon 55 kW. Její silnější verze disponují 60 či 62 kW. Ve všech případech jde přitom o osmiventilové motory. Nejsilnější jednotkou v nabídce je šestnáctiventilová patnáctistovka pracující s výkonem 72 kW. Diesel se nevyráběl. Všechny motory jsou hlučnější, patnáctistovka si řekne o více paliva. Ideál proto představují silnější třináctistovky o výkonech 60 a 62 kW. Na lehký automobil mají sil dostatek a spotřebou nezaskočí. 

Na silnici

Člověk nemusí být odborník, aby poznal, že původní Kia Rio si na první ligu ambice nikdy dělat nemohla. Nedbalé slícování karosářských, ale i interiérových dílů je mnohdy vidět již na první pohled, použité materiály nejsou nijak zvlášť kvalitní a odhlučnění interiéru hodnotíme jako nedostatečné. Do prostoru pro posádku nadměrně proniká i hluk odvalujících se zadních kol, o motoru nemluvě. Můžete se setkat také s odlupováním laku z nárazníků a klik dveří. Velikost interiéru neohromí, na zadních sedadlech by mohlo být více místa. U sedanu navíc nelze sklopit opěradla zadních sedaček, takže není možné rozšířit zavazadelník. Ten nabídne objem 326 litrů. Kombi je na tom se 449 litry v základním uspořádání výrazně lépe, navíc zde můžete sklopit zadní sedadla a nákladový prostor tak rozšířit až na 1275 litrů. To nejsou vůbec špatné hodnoty.

Odpružení vozidla je měkce nastaveno, což v praxi znamená až téměř houpavou jízdu při překonávání nerovností. Držení jízdní stopy v zatáčkách či při vyhýbacím manévru můžeme bez přehánění označit za mizerné. Počítejte také s velkým náklonem karoserie při průjezdu zatáčkou. Řízení neposkytuje dobrou zpětnou vazbu a řazení postrádá přesnost. Po stránce jízdních vlastností zkrátka propadák. 

Časté problémy

Kia Rio první generace se potýká s menší odolností vůči opotřebení, což se projevuje různými vůlemi. Ty vznikají například na zavěšení přední nápravy, ale někdy se objevují i v silentblocích zadní nápravy. Potíže bývají s nefunkčními zámky či centrálním zamykáním. Motory o objemu 1,3 litru mohou mít problém s uložením vačkové hřídele. Vadné uložení prozradí vyšší hlučnost agregátu. Slabou stránkou jsou také brzdy. Parkovací mnohdy nefunguje, či zabírá nerovnoměrně. Pokud se s autem moc nejezdí, zpravidla zatuhnou pístky brzd, což omezí jejich funkčnost. Mnoho vozidel má zvlněné brzdové kotouče, známé jsou i závady ABS.

 

LÍBILO:

  • nízké ceny ojetin
  • nezájem zlodějů
  • velký zavazadelník kombíku
  • nízké ceny dílů z druhovýroby

 

NELÍBILA:

  • mizerné jízdní vlastnosti
  • malá nabídka ojetin
  • nekvalitní dílenské zpracování
  • nepřesnost řazení s dlouhými drahami

 

Bezpečnost dle Euro NCAP

  • Nárazovou zkouškou první generace Kii Rio nikdy neprošla.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary