Test ojetiny: Kia Ceed 1.6 CRDI

2014-11-09 00:00:00

Kia s modelem Cee'd naznačila, že ji musíme brát velmi vážně. Konečně totiž představila auto, které nejen, že se v mnoha ohledech vyrovná zavedeným evropským rivalům, ale v některých je dokáže i překonat.


Text a statické fotky: Dalibor Žák, dynamické fotky: Ondřej Lilling

Plusy Mínusy
Příjemná ovladatelnost a mechanické řízení Lacině působící interiér základních verzí
Pohodlný a praktický interiér Průměrná kultivovanost
Živé a ochotné motory Zastaralé automatické převodovky
Některá auta jsou ještě v tovární sedmileté záruce Plno aut má za sebou těžký život
Rozumné provozní náklady Rychlý pokles hodnoty některých aut

 

Když v roce 2006 přišla Kia Cee'd, nestačili jsme se divit. Korejci totiž přivedli na trh auto, které se dokázalo postavit těm nejvážnějším soupeřům v segmentu C, jakým byl tehdejší Volkswagen Golf nebo třeba Ford Focus. Kia byla dokonce tak dobrá, že hned dokázala ve srovnávacích testech porážet především francouzskou a italskou konkurenci. Kia uspěla nejen po stránce praktičnosti, ale i při hodnocení jízdních vlastností. Spolu s příbuzným modelem Hyundai i30 tak oba vozy vtrhly na veledůležitý evropský trh skutečně po hlavě. Auto to bylo dobré, navíc za velmi zajímavou cenu, takže dnes můžete na trhu najít plno aut s různými motory a výbavami. Vybírat je tedy z čeho, jen si musíte dát trochu záležet. Některá auta totiž za sebou mají velmi těžký život.

Čtěte také: Test ojetiny - Škoda Octavia II 1.8 TSI

Kia nabízela Cee'd jako klasický pětidveřový hatchback, později přibyl do nabídky i třídveřový model pro_Cee'd a pětidveřový natažený hatchback zastupující v nabídce kombi. Pro tento model se můžete setkat s označením buď Cee'd Combi nebo Cee'd SW. Pod kapotou pracovaly benzínové motory 1,4 l, 1,6 l nebo 2,0 l o výkonech od 90 do 143 koní, nebo turbodiesely 1,6 l či 2,0 l o výkonech od 90 do 140 koní. Cee'd měl pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovku, k některým motorům se nabízel i automat, ale jednalo se o velmi zastaralou a pouze čtyřrychlostní převodovku s hydrodynamickým měničem. V turbodieselu 1.6 CRDi s vyšším točivým momentem to ještě šlo, ale na atmosférické benzínové motory tenhle automat prostě nestačil, auto s ním bylo velmi líné a spotřeba vzrostla o dva až tři litry proti modelu s manuálem. Přesto to nemusí být výhradně do města vyloženě špatná volba, pokud nechcete nebo nemůžete řadit. Automat totiž řadí poměrně plynule a bez cukání. Jen prostě nečekejte kdovíjakou dynamiku.

Nabídka motorů

Z hlediska provozních nákladů je asi nejrozumnější benzínový motor 1,6 l, který se prodával v provedení o výkonech od 122 do 126 koní. Poskytuje vozu slušnou dynamiku, nezatěžuje přední nápravu a spotřeba paliva se dá reálně udržet pod osmi litry na 100 km jízdy. Slabší čtrnáctistovka je sice spolehlivá, ale výkonově na jednašestku nestačí a hlavně na dálnici jí velmi rychle dojde dech. Spotřeba se pak proti silnějšímu motoru skoro neliší. Benzínový dvoulitr má sice papírově nejlepší parametry, ale pocitově nejede o tolik lépe proti nejsilnější šestnáctistovce. Smysl má jen tehdy, pokud dokážete jeho parametry využít, ale více zákazníků už dávalo přednost spíše naftové šestnáctistovce, která byla k dispozici prakticky za stejné peníze a nabízela uvolněnější dynamiku turbodieselu s vyšším točivým momentem a reálně o dva až tři litry nižší spotřebu paliva. Naftová šestnáctistovka, kterou jsem si na test půjčil v Autocentru ESA, byla v nabídce v několika vyriantách výkonů. Já testoval tu prostřední (84 kW / 114 k) Turbodiesel o objemu 2,0 l je zbytečně těžký. Navíc je hlučný a dynamicky nevýrazný, v reálu také jezdí za skoro sedm litrů. S motorem 1.6 CRDI jde pohodlně jezdit za méně než šest litrů. Auto je s naftovým dvoulitrem pocitově těžké na předek, mnohem lépe se svezete s naftovou šestnáctistovkou.

Interiér a praktičnosti

Uvnitř je docela dost místa a to jak vpředu, tak i na zadních sedadlech. Řidič má i docela dost místa nad hlavou a pozice za volantem je výborná. Volant se dá široce nastavit a přitáhnout blízko k hrudníku, sedačka je hezky nízko a z auta je dobrý výhled. Poloha řidiče je velmi ergonomická a rozhodně nepřipomíná dřívější zvyklosti korejských aut, která byla stavěna na typickou asijskou postavu. Jednoduché přístroje a snadné ovládání základních prvků pak ještě umocňuje tento "evropský" dojem, který v mnohém připomíná strohé, ale funkční interiéry Volkswagenu. Je jasné, že se Kia musela inspirovat právě u tehdejšího Golfu. Mě osobně se takhle jednoduchost a nekřiklavost líbí. Kia po mě nic nechce, všechny ovladače se dají najít po hmatu bez potřeby otáčet hlavou a sklápět zrak z vozovky a přístroje jsou dobře čitelné. Cítil jsem se tu rozhodně líp než v trochu přeplácané Hondě Civic, kterou jsem testoval nedávno. Příjemné je i oranžové podsvícení proti křiklavému bleděmodrému v Hyundai i30. Ovšem v testovaném autě jsem nemohl najít nastavení intenzity podsvícení, v noci byla palubka příliš osvětlena. Vzadu nečekejte žádná kouzla. Opěradla jdou klasicky sklopit a vznikne rozumný úložný prostor, pokud potřebujete přepravit něco většího. Rozhodně se ale nedá říci, že by se tu člověk necítil pohodlně. Jediným nedostatkem interiéru je jeho pocitová lacinost. I když testované auto ani po velkém kilometrovém nájezdu skoro 160 000 km nevrzalo a neskřípalo, plasty už jsou takové omšelé a lidově řečeno zasmrádlé. Tohle je ovšem základní výbava, vozy z vyšších stupňů výbavy měly mnohem hodnotnější materiály, takže budou vypadat lépe. Také záleží na tom, jak se kdo o interiér auta staral.

Dynamika, řízení a podvozek

Kia použila při konstrukci zadní nápravy Cee'du nezávislé víceprvkové zavěšení, které se na dynamice vozu podílí velkou měrou. Zadek se za autem netáhne a protože pneumatiky zůstávají mnohem déle v kontaktu s vozovkou než u klasické vlečené nápravy s torzní příčkou, lze se Cee'dem dosahovat poměrně vysokých rychlostí při průjezdu zatáčkou. Auto je také velmi stabilní a dá se řídit velmi snadno a přesně. Nechci říci, že by jezdilo sportovně, ale je dynamicky schopné a s kvalitními pneumatikami dokáže divy. Bohužel zrovna podvozkové díly nepatří k nejkvalitnějším a nejodolnějším a brzdy nevydrží dlouhé intenzivní namáhání. Zvláště u naftových kombíků, které jezdí často plně vytížené, dostanou brzdy pořádně zabrat. Velmi brzy odejdou tyčky stabilizátorů vpředu, ale pozlobit mohou i uložení náprav, kulové čepy a zadní ložiska. Při zkušební jízdě se zaměřte na pazvuky od předních kol. Vytočte kola do plného rejdu a pomalu se rozjeďte. Nesmíte slyšet žádné křupání a kovové cvakání. Zadní ložiska a zkroucené brzdové kotouče jdou proti tomu vyměnit docela snadno, i když ne vyloženě levně.

Nejčastější závady

I když o korejských autech obecně nepanuje nějak zvlášť pozitivní povědomí, je Kia Cee'd docela dobře postavená a nekolují o ní nějaké katastrofální historky. Spíše se jen rychle opotřebovávají spotřební díly, na kterých prostě automobilka šetřila víc. Motory jsou ale odolné a i jindy citlivé turbodiesely, pokud se o ně majitel stará a dobře se k nim chová, vydrží docela dost. Proto spíše počítejte s vyklepanými tyčkami předního stabilizátoru, opotřebovanými ložisky vzadu a u kombíku se zkoucenými brzdami či klepajícím uložením zadní nápravy. Elektronika je docela spolehlivá, spíše může pozlobit jen rádio, které občas jako by zamrzne a přestane poslouchat na povely. Pomůže vypnutí zapalování, ale tenhle problém postihuje jen málo aut z prvních let výroby. Horší je to pak s poměrně častým problémem nefunkčního přehrávače kompaktních disků či přípojkou AUX/USB, která odmítne poslušnost. Pro klid na duši prověřte funkci vyhřívání sedaček, zadního okna, zrcátek a jejich elektrické ovládání. Vyzkoušejte, zda také dobře fungují stěrače a ostřikovače.

Model Cee'd z prvních let výroby také často postihovala závada převodky řízení, která se opotřebovala a mohla klidně o zub nebo dva přeskočit. Při nejhorším scénáři mohlo dojít i ke zkroucení tyče řízení, často když auto trefilo velkou díru. Díl byl v prvních letech výroby málo dymenzovaný. Většina aut už má tento díl měněný v rámci záruky, ale přesto pozor, zda vámi vyhlédnuté auto nemá větší vůle v řízení. Kia vyhlásila v červnu 2010 také svolávací akci na vozy vyrobené od 1. dubna 2008 do 30. března 2009 kvůli vadnému hlavnímu brzdovému válci na vozech vybavených systémem ESP. Brzdový válec mohl selhat a tím se značně snížila účinnost celého sytému.

U hodně ojetých aut může jít těžce řazení, ale často pomůže jen výměna oleje v převodovce. Převodovka ale i pak po větším kilometrovém nájezdu vykazuje větší vůle v chodu páky a jakousi gumovost. Přesto se na to dá zvyknout a stačí trochu upravit styl řazení a na páku moc nepospíchat. Pozor si ale dejte na viditelně utrápená auta, zejména pak turbodiesely. Dálniční střelci často oddělali turbodmychadla. Turbodiesel nesmí vydávat šedý nebo bílý dým, jinak má pravděpodobně prasklou hlavu válců. Pozor na vyšší spotřebu oleje, ta není ani u hodně ojetých aut normální. Turbodiesel může pozlobit i vadnými vstřikovači, ale v případě Cee'du je to spíše výjimečný problém. Benzínové motory jsou sice odolnější, ale hodně opotřebovaná auta mohou mít vyšší spotřebu oleje. Stejně tak se vyskytují problémy se svíčkovými kabely, ale to spíše výjimečně. U některých aut také může zlobit startér a alternátor.

V interiéru se rychle opotřebovává kožené čalounění volantu a řadící páky a velmi exponovaná místa interiéru se výrazně odírají. I poměrně mladá auta mohou mít již ošoupané bočnice sedaček. Tohle je prostě levné auto a na kvalitě použitých materiálů je to vidět, i když třeba samotné tovární zpracování je velmi slušné a auto zpravidla nevrže ani po velkém kilometrovém nájezdu. Pozor si ale dejte na korozi. Kia Cee'd je sice moderní auto, ale místa na karoserii, která jsou lidově řečeno na ráně, mohou brzy začít reznout. Pečlivě se proto podívejte na záhyby v karoserii a na podběhy, zda tam nepučí charakteristická pomerančová kůra. Nejvíce takto trpí auta, která zažila drobné ťukance.

Velký pozor si dejte na auta, která příliš vržou. Pravděpodobně prodělala velkou nehodu. Některé špatně opravené vozy pak mohou propouštět přes nedosedající těsnění kolem dveří vlhkost do interiéru, která se hromadí hlavně v prostoru pod sedačkami. Zde se pak může vyskytovat plíseň.

Celkové hodnocení

Kia Cee'd je v zásadě solidní auto. I když jako nové patřilo k cenově dostupným a hlavně na kvalitě některých spotřebních dílů nebo v interiéru je to vidět, vlastně je to až překvapivě trvanlivá ojetina. Jen si dejte pozor, od koho auto kupujete a snažte se najít takové, které vykazuje známky aspoň základní péče. Osobně doporučuji model po faceliftu, který měl již vyřešené drobné výrobní nedostatky. Vyhněte se autům, která si někdo koupil vyloženě na "doježdění", než umřou. U takových se dá očekávat velmi brzká potřeba velkých investic. Zachovalé a servisované auto naproti tomu může sloužit hodně přes 200 000 km bez větších problémů. Přesto se asi nevyhnete investici do nových podvozkových dílů a brzd. Tyto díly odchází na Cee'dech poměrně rychle.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary