Test ojetého vozu Volkswagen Passat B6 1.9 TDI

2014-10-29 00:00:00

Passat patří v našich končinách k velmi oblíbeným vozům. Stejně jako u Octavie je ale potřeba velmi opatrně vybírat a kupovat auto jen z prověřeného zdroje, neboť právě Passat bývá velmi často cílem podvodníků.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Robustní konstrukce Je terčem podvodníků a často se stáčí
Pohodlný a ergonomický interiér Turbodiesely PD jsou hlučné a nekultivované
Široká nabídka ojetin Omezená nabídka jinak dobrých benzínových motorů
Solidní jízdní vlastnosti Ceny jsou poměrně vysoko
Kvalita a spolehlivost S Mondeem se svezete daleko lépe


Pokud přijde řeč na nejoblíbenější ojetiny na českém trhu, Passat patří na špičku. Je to velmi známý automobil a není den, abyste aspoň jeden nepotkali na silnici. Volkswagen Passat se usadil na trhu jako solidní vyhledávané auto a i jeho oblíbenost mezi manažerskými firemními auty z něj činí velmi dostupné zboží mezi ojetinami. Autobazary i soukromé inzeráty jsou passatů plné, takže je skutečně z čeho vybírat. I když se v zásadě jedná o velmi dobře postavené a kvalitní auto, je potřeba obrnit se trpělivostí a prohlédnout několik nabídek, než koupíte. Volkswagen Passat je totiž bohužel dobrým prostředkem nepoctivých prodávajících, jak snadno vydělat na nezkušenných kupujících. Passat se proto celkem hojně stáčí a je to i docela oblíbené auto mezi zloději. Přesto by vás to nemělo odradit a když si dáte pozor, koupíte velmi dobré auto. Nicméně nic není zadarmo, tak se pojďme podívat, co Passat trápí a na co si dát pozor.

Čtěte také: Test ojeté Škody Octavia II

Volkswagen Passat označený jako B6 (nebo také 3C) se vyráběl od února 2005 do července 2010, kdy byl nahrazen modernizovaným modelem B7. Ten vydržel ve výrobě až do letošního roku, kdy ho postupně nahrazuje úplně nová generace tohoto oblíbeného modelu. Verze B6 se prodávala samozřejmě jako klasický sedan a kombík, ale poprvé přišla i verze CC, nejprve pojemnovaná jako Passat CC a pak samostatně jako Volkswagen CC. Jedná se o jakési čtyřdveřové kupé, které se inspiruje například v Mercedesu CLS. My se dnes ale primárně zaměříme na klasický model a sedan, i když technický základ mají všechny karoserie stejný a liší se jen v kosmetických detailech. Tradičně také přidáváme tabulku všech dostupných motorizací. Jak můžete vidět, nabídka se skutečně široká a je z čeho vybírat. K dispozici je i k některým motorům automatická převodovka, pohon všech kol, vyráběly se verze se sportovním podvozkem a podobně. Na našem trhu jsou nejoblíbenější turbodiesely, ale zájemce o ekonomický provoz by měla zajímat i verze 1.4 TSI EcoFuel s pohonem na CNG, která dokáže provozní náklady stlačit ještě níže.

motor objem cm3 výkon kW/k toč.moment Nm výroba
od do
1.4 TSI 1390 90/122 200 10/2007-07/2010
1.4 TSI CNG 1390 110/150 220 01/2009-07/2010
1.6 1595 75/102 148 03/2005-04/2010
1.6 FSI 1598 85/115 155 02/2005-04/2008
1.8 TSI 1798 112/152 250 11/2008-05/2010
1.8 TSI 1798 118/160 250 10/2007-07/2010
2.0 FSI 1984 110/150 200 02/2005-04/2010
2.0 TFSI 1984 147/200 280 09/2005-12/2007
2.0 TSI 1984 147/200 280 01/2008-07/2010
3.2 V6 FSI 3168 184/250 330 03/2006-07/2010
3.6 V6 FSI 3567 206/280 360 09/2005-11/2010
R36 3567 220/300 360 03/2008-07/2010
1.6 TDI (CR) 1598 77/105 250 08/2009-07/2010
1.9 TDI (PD) 1896 77/105 250 02/2005-10/2008
2.0 TDI (CR) 1968 81/110 250 10/2008-07/2010
2.0 TDI (CR) 1968 103/140 320 01/2008-07/2010
2.0 BlueTDI (CR) 1968 105/143 320 01/2009-07/2010
2.0 TDI (CR) 1968 125/170 350 04/2008-07/2010
2.0 TDI (PD) 16V 1968 103/140 320 02/2005-02/2008
2.0 TDI (PD) 8V 1968 103/140 320 02/2005-02/2008
2.0 TDI (PD) 1968 125/170 350 10/2005-04/2008


Původně jsem měl mít na test dvoulitrový turbodiesel s automatem DSG, ale nekonec jsem si v Autocentru ESA půjčil motorizaci 1.9 TDI (77 kW) s manuální pětistupňovou převodovkou v úsporné verzi Bluemotion. Naftová jednadevítka je velice oblíbená, i když na můj vkus už má tento motor velmi hlučný, hrubý a nekultivovaný chod. Na velkého Passata také výkonově sotva stačí, takže bude vyhovovat jen velmi rozvážným řidičům. Nicméně nízká spotřeba se jí upřít nedá. Během testu se průměr pohyboval kolem 4,5 litru na 100 km a klidné cesty mimo město ukázaly průměrnou spotřebu i pod čtyři litry, pokud jsem rezignoval na předjíždění nakladních aut. S Passatem 1.9 TDI se tedy dá jezdit úsporně. Podvozek je poměrně tuhý, nicméně pohodlný. Není to ale žádný sportovec, při snaze o dynamičtější jízdu se přední náprava nepříjemně rozkýve a auto snadno ztratí svou stabilitu. Řízení je nicméně přesné a dobře vyvážené, ergonomie ovládání je perfektní a interiér působí kvalitně a robustně, i když ještě nedosahuje takové dokonalosti, kterou na vás dýchnou moderní Volkswageny. Sedačky jsou německy tvrdší, ale velmi pohodlné s docela dobrým vedením. Vzadu je spousta místa a kufr je obrovský. Z hlediska praktičnosti a pohodlí tak Passatu není co vytýkat, krom toho velmi hlučného a nekultivovaného motoru. I práce se spojkou je pro zlost a rozjezdy jsou s tímto rachtajícím motorem doslova utrpením. Jistě, všechno je o zvyku, ale já mám prostě raději kultivovaný chod víceválcových benzínových motorů.

Obvyklé problémy a závady

Volkswagen Passat platí za robustní a spolehlivé auto. Co se mechanické odolnosti týče, většinou jen po velkém kilometrovém nájezdu potřebuje důkladnou revizi podvozku. Jak přední, tak i zadní díly mohou být silně opotřebované, většinou se to projevuje špatnou směrovou stabilitou, pomyslnou vůlí v řízení a neklidem auta při zatáčení, jako by se kymácelo ze strany na stranu. Většinou jsou vymačkané silentbloky a uložení náprav, asi bude potřeba investice do tlumičů. Auta mívají i opotřebované brzdy, ale to je prostě spotřební materiál. Zvažte proto investici do nových podvozkových dílů, Passat pak bude zase jezdit výborně a vydrží dalších několik let. Smiřte se rovněž s tím, že většina firemních passatů bude mít dost opotřebovaný a neudržovaný interiér, zvláště pokud auto sloužilo na dlouhých trasách. Nejsou výjimkou prosezené sedačky, ohmataný volant a řadící páka, osahané knoflíky rádia a stahování oken a drobné kosmetické vady. Někdy to může působit, jako by auto bylo stočené, ale interiér passatu prostě není tak robustní a odolný jako v novějších Volkswagenech. Přesto právě na kilometrový nájezd si dávejte pozor. Udržovaná auta mohou svůj nájezd velmi dobře maskovat a nejsou výjimkou vozy, která jsou po mechanické stránce naprosto funkční, ale mají za sebou už přes 300 000 km. Passat je prostě dělník.

TIP: Jak snadno poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů

Co se motorů týče, dejte si pozor na první exempláře šestnáctiventilové jednotky 2.0 TDI PD. Měla problémy s mazáním, objevovala se u ní prasklá hlava válců, opotřebovávala dvouhmotový setrvačník a rovněž poměrně rychle žrala spojku. Vyskytují se i problémy se vstřikovači a ani filtr pevných částic není zrovna levný na výměnu. Jeho životnost přitom u prvních aut jen výjimečně dosáhla na 100 000 km. Nejvíce problémů se objevuje v prvních letech výroby, zhruba do roku 2007. Pak Volkswagen většinu věcí vyřešil a od konce roku 2007 se už jedná o velmi spolehlivé a odolné auto. Pokud kupujete automatickou převodovku DSG, potřebuje pravidelné výměny oleje, stejně tak Haldex u čtyřkolky. Na to bohužel plno provozovatelů zapomíná a zbytečně si tak koledují o malér. Repase převodovky přijde na 50 000 korun, oprava Haldexu může stát podobně. Jednotka 2.0 TDI pak má ještě problémy s turbodmychadlem, senzory a elektronikou. Z toho důvodu je skutečně motor 1.9 TDI trvanlivější a jednodušší. Turbodiesely mohou mít i problém s palivovým vedením a pumpou.

Srovnání: Ojetý Volkswagen Golf 1.6 TDI versus 1.4 TSI DSG

Z drobností pak jmenujme problematickou elektronickou parkovací brzdu, zlobící parkovací senzory a nefunkční navigaci. Nicméně i přes složitost celého auta jsou elektronické poruchy spíše výjimkou. Volkswagen Passat musel také do servisu v rámci svolávacích akcí. Měnil se třeba motor stíračů, palivové vedení s filtrem u dieselu, vstřikovače, brzdový posilovač, olejové čerpadlo nebo třeba posilovač řízení. Raději proto přes servis VW zjistěte, zda se vašeho auta nějaká svolávací akce týkala a zda servis provedl opravu či výměnu.

Dobré a špatné motory

Z hlediska provozních nákladů je turbodiesel 1.9 TDI dobrá volba, pokud vám nejde o dynamiku, ale hlavně o spotřebu. Dvoulitrový turbodiesel hledejte spíše u mladších aut vyrobených od roku 2008. Budou dražší, ale mělo by u nich hrozit menší riziko výskytu drahých poruch. Navíc od roku 2008 montovaný motor 2.0 TDI se vstřikováním common-rail je mnohem kultivovanější a má plynulejší dodávku výkonu. Z benzínových motorů je zajímavá jednotka 1.4 TSI EcoFuel s možností provozu na CNG, nicméně pozor na stav rozvodů a turbodmychadla. Výhodou auta je ale vysoká kultivovanost. Tu poskytuje i motor 1.8 TSI, ale pozor na prasklou hlavu a visící ventily. Benzínový šestiválec je zajímavý po stránce dynamiky a pokud najezdíte ročně menší porci kilometrů a požadujete vysoký výkon, mohl by vás uspokojit. Spotřeba se dá přitom udržet kolem 10 litrů na 100 km. Jednotky 1.6 FSI a 2.0 FSI nepotěší slabou dynamikou a hrubým chodem, navíc vykazují vysokou spotřebu. Motor 2.0 TDI PD byl v prvních fázích výroby velmi poruchový a motor 1.6 TDI zase na auto moc nestačí. Motor 1.4 TSI v provedení o výkonu 90 kW také na auto sotva stačí.

Celkové hodnocení

Volkswagen Passat je solidní auto a když budete pečlivě vybírat, koupíte udržovaný a kvalitní kus. Důležitá je jasná minulost a servisní historie, na kilometry moc nekoukejte. Hodně ojeté, ale opečovávané auto na tom bude líp než zanedbaný exemplář s poloviční porcí kilometrů. Mě osobně se více líbí benzínové motorizace a třeba motor 1.4 TSI EcoFuel na CNG dokáže náklady srazit ještě pod obvyklá tédéíčka. Navíc je chod oblíbených dieselů velmi hrubý a nekultivovaný, takže se musíte sami rozmyslet, jestli vám to nevadí. Já bych s tím třeba žít nedokázal, ale to je stigma někoho, kdo si potrpí na kultivovanost motoru a neřeší moc spotřebu. Najezdím toho málo. Dokážu pochopit, že pokud potřebujete jezdit ročně třeba 30 000 km, dává vám motor 1.9 TDI naprostý smysl. Navíc si dobře udrží cenu. Sice na trhu koupíte objektivně lepší auta na svezení, třeba Ford Mondeo, ale Passat je prostě česká modla. Dá se to pochopit. Je to kvalitní a solidní auto, jenom potřebuje pravidelný servis a udržbu - jako každá jiná ojetina.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary