Test ojetého SUV Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

2017-01-31 00:00:00

Popularita SUV roste a na zájmu kupujících je to vidět. Trh ojetých vozů dnes už nabízí velmi široké možnosti a Tiguan rozhodně patří k těm lepším.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Velmi dobrá ovladatelnost Překvapivě málo motorizací na výběr
Kvalitní zpracování Bývá s chudou výbavou
Vysoká zůstatková hodnota Není praktičtější než kombi
Pohodlný podvozek a příjemné řízení S originální navigací láká zloděje
Známá technika a dostupný servis Potřebujete nutně pohon všech kol?


Vozy kategorie SUV jsou nyní na evropském trhu nejžádanější. U nás sice vede „Octavia v kombíku“, ale pokud se podíváme na celková čísla, lidé zkrátka crossovery a SUV kupují. A je celkem jedno, jestli jde o trh nových vozů, nebo jestli se podíváme také mezi ojetiny. Dnes si přiblížíme jednoho typického zástupce tohoto segmentu „poloterénních“ vozů. K testu ojetého auta jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Tiguan s motorem 2.0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol 4Motion. Auto z roku 2008 mělo najeto zatím jen 81 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 309 000 korun. Výbava není vyloženě velkorysá, ale tempomat a automatická dvouzónová klimatizace vlastně k životu stačí. Za podobného nového Tiguana byste dnes nechali u dealera nových vozů okolo 750 000 korun. A než si rozebereme pro a proti ojetého Tiguanu, zastavme se na chvíli u těch kilometrů.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Vozy kategorie SUV totiž obvykle neslouží k mnohatisícovým služebním nájezdům jako třeba již zmíněné Octavie nebo Golfy s karoserií kombi. Auta jako Tiguan si koupí někdo spíše na dojíždění do práce a hlavně rodinné výlety o víkendu. Není tedy vůbec nemožné narazit na osm let starého Tiguana nebo třeba Yetiho s dieselem a nájezdem pod 100 000 km. Kdo tedy kouká hlavně na kilometry, toho budou určitě ojetá SUV lákat více. Zatímco Octavia TDI za osm let najede už hodně přes čtvrt milionu, technicky podobné a příbuzné SUV za sebou většinou nebude mít ještě ani polovinu takové porce. Na druhou stranu je potřeba se u SUV pořádně podívat na podvozek. Tahle auta sice zvládnou lehký terén, ale rozhodně nejsou uzpůsobená na to, aby se s nimi někdo snažil projet kamenité říční dno. Solidní prodejce ojetých aut by vám rozhodně měl umožnit důkladnou kontrolu spodku auta na zvedáku. I tak ale počítejte s tím, že bude potřeba do generálky podvozku investovat.

O ojetém Volkswagenu Tiguan první generace byste měli vědět, že je to kvalitní a dobré auto, ale strašně záleží na tom, kde a od koho kupujete. Hledejte jen v nabídce prověřených prodejců, Tiguan není z kategorie těch aut, u kterých je to jedno. Prověřené auto s historií znamená méně starostí, lepší zůstatkovou hodnotu a hlavně klid na duši, že vám auto při prvním výletu do Alp nesebere na hranicích rakouská policie s tím, že patří nějaké leasingovce. Když se tohohle budete držet, můžete si užívat pohodlného podvozku (pozor na nízkoprofilová kola), příjemného řízení a jako obvykle velmi přátelské ergonomie ovládání, kterou jsou koncernová auta proslulá. Vše je na svých místech, z auta je dobrý výhled a za chvíli si tu člověk připadá jako doma. I sedačky jsou pohodlné a vůbec je soužití s Tiguanem snadné a nevyžaduje kompromisy. Tohle má koncern VW vážně dobře zvládnuté a není divu, že i přes citelnou absenci charakteru a zábavy za volantem lidé tahle auta kupují. Jsou jednoduše přátelská a příjemná.

Od motoru 2.0 TDI nelze očekávat dynamické zázraky, ale na každodenní život to samozřejmě stačí. Čtyřkolky mají trochu kratší odstupňování převodů, což se spolu s horší aerodynamikou SUV a větším mechanickým ztrátám logicky projevuje ve vyšší spotřebě. Počítejte s tím, že naftový Tiguan v čtyřkolce bude jezdit za zhruba 8 litrů nafty na 100 km. Slabší provedení motoru TDI a jednotky 1.4 TSI bylo možné koupit i s pohonem předních kol, nejsilnější tédéíčka a motor 2.0 TSI už byly ale vždycky jen s čtyřkolkou. Rozmyslete si, jestli potřebujete automat. K charakteru Tiguanu se hodí, ale převodovky DSG nebo klasické automaty potřebují pravidelný servis. Například interval výměny oleje v DSG nebo klasickém automatu by neměl překročit 60 000 km nebo tři roky. To samé platí pro pohon 4Motion řešený mezinápravovou spojkou Haldex. Pokud tahátě přívěs (za Tiguana můžete pověsit až 2500 kg), zkraťte interval výměny na 40 000 km nebo dva roky. Pozor také na správnou specifikaci oleje do motoru, především kvůli filtrům pevných částic. A doporučujeme zkrátit proměnný nebo prodloužený interval olejových výměn na klasických 15 000 km. Starším motorům 2.0 TDI to rozhodně dělá dobře.

Čtěte také: Test ojetého kombi Škoda Octavia Scout

Samo o sobě není dvoulitrové tédéíčko špatné. Vlastně je velmi dobré. Počáteční problémy Volkswagen už eliminoval a pod kapotou Tiguanu by se neměla ukrývat žádná velká past. Pohlídejte si výměny rozvodového řemene, k motoru se chovejte hlavně za studena s citem a tankujte kvalitní naftu. Možná se jednou ozve EGR ventil, ale obvykle stačí ho vyčistit a je zase klid. Filtry pevných částic u aut, která nejezdí jen po městě, většinou nezlobí. Obvyklé bouchání při rozjezdu může být dvouhmotový setrvačník a to řešte hned, protože při zanedbávání problému to odnáší nejen spojkový mechanismus, ale rázy a vibrace se přenášejí i do převodovky, pohonu všech kol a hlavně klikového mechanismu motoru. Při správném zacházení a včasném servisu slibuje dvoulitrové tédéíčko statisícové nájezdy bez problémů. To se dříve rozsype mechanická převodovka, které nepatří zrovna k trvanlivým dílům. Na řazení hlavně za studena opatrně. Pokud jde o pohon všech kol, vyzkoušejte jeho funkci tak, že najedete předními koly na něco kluzkého a pokusíte se rychle rozjet. Zadní náprava se musí hned připojit.

Benzinové motory 1.4 TSI a 2.0 TSI asi nebudou patřit k velmi vyhledávaným. Jednačtyřka je na našem trhu poměrně vzácná, ale když už, berte základní provedení o výkonu 90 nebo později 92 kW. Silnější 118kW verze je totiž poměrně problémový motor s dvojitým přeplňováním turbem a kompresorem. Problémů s řetězovými rozvody se motor 1.4 TSI zbavil až v květnu 2015, kdy Tiguan přešel na nové motory řady EA211 s řemenovými rozvody. Aspoň že u 1.4 TSI rozvodový řetěz nepřeskočí, motor se většinou jen přepne do nouzového režimu. Celá výměna rozvodů pak vyjde na asi deset tisíc korun. U motorizace 2.0 TSI je to trochu horší, tam hrozí i potkání motoru. U dvoulitru je velmi důležitá servisní minulost a nic nezkazíte tím, když preventivně vyměníte hydraulické napínáky řetězu. Je to složitá práce, takže to svěřte specialistům. Ovšem správně udržovaný motor 2.0 TSI slibuje velice slušné svezení, tichý „šestiválcový“ chod a relativně rozumnou spotřebu. Vzhledem k dynamice tohoto motoru není problém jezdit za velmi pěkných 10 litrů na 100 km i se čtyřkolkovou verzí.

Celkové hodnocení

Volkswagen Tiguan je dobré SUV a dobré ojeté auto. Celkem logicky se dá očekávat větší zájem o naftové motorizace. Investice se nevrátí ani tak ve výrazně nižší spotřebě, jako spíše v bezproblémovém provozu a hlavně stále vysoké zůstatkové hodnotě. Smiřte se ale s tím, že většina prodávaných Tiguanů má poměrně skromnou výbavu. Ono to už v základu bylo velmi drahé auto, na druhou stranu jste ale všechny důležité věci dostali i tak. Užitečnou pomůckou jsou třeba parkovací senzory, ale i bez nich se dá žít, zejména pokud s Tiguanem neplánujete jezdit hlavně po městě. Pozor na vozy s originální navigací, pořád se ještě krade. Na takové ty víkendové výlety je Tiguan ale skvělé auto a v redakci nás i docela bavil. V tom hlubokém sněhu se s pohonem všech kol osvědčil a především fungoval naprosto bez problémů, i v patnáctistupňových mrazech. Letošní zima je pro ojetá auta opravdu těžký oříšek, ale náš testovaný Tiguan obstál na jedničku.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary