Test ojetého SUV Toyota RAV4

2017-02-07 00:00:00

Druhá generace Toyota RAV4 začíná stárnout, ale kdo chce solidní SUV v cenové relaci do 150 000 korun, jen sotva najde jinde tak univerzální a spolehlivé auto.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Slušné ceny ojetin Nabídka se začíná tenčit
Dobrá spolehlivost Nečekejte dynamické zázraky
Rozumné provozní náklady Diesel není moc povedený
Dobře si udrží hodnotu Koroze bude největší nepřítel
Jednoduchá a levná údržba Nepraktické zadní dveře


Ani se to nezdá, že by byla Toyota RAV4 druhé generace už 17 let staré auto. Na trh přišla tahle oblíbená poloterénní Toyota v roce 2000 a v roce 2006 ji nahradila nová třetí generace generace. Stáří je znát hlavně na interiéru, ale pokud máte omezený rozpočet a chcete SUV, je tohle v cenové relaci od 100 000 do 150 000 korun jedna z nejlepších a nejjistějších možností. Tak si pojďme „ravku“ podrobněji představit. Na test jsme si v Auto ESA půjčili benzinový dvoulitr kombinovaný s nepříliš obvyklým automatem a pohonem všech kol. Auto z roku 2001 mělo v době testu najeto lehce přes 144 000 km a prodejce za něj chtěl velmi lákavých 120 000 korun. A proč automat? Samočinné řazení je stále žádanější a o tomhle autě se chtěl více dozvědět jeden ze čtenářů, který ze zdravotních důvodů řadit nemůže. Napsal nám zprávu na facebooku a poprosil nás, jestli bychom tuhle ravku neotestovali. Inu, proč ne?

Doporučujeme: Test ojetého hybridu Toyota Auris

Počasí skutečně volalo po SUV s pohonem všech kol. Ne snad, že by si se zimou neporadil obyčejný osobák na kvalitních zimních pneumatikách, ale v závějích a hromadách sněhu jsme aspoň mohli vyzkoušet, že tahle Toyota pořád funguje dobře a pokud opravdu čtyřkolku potřebujete, nezklame vás. Díky vyšší světlé výšce se RAV4 bez problémů vyhrabe z hlubokého sněhu a bláta, ale na nějaké velké terénní dovádění to není. Podvozek je přeci jen koncipován hlavně na silnici. A tam se tahle Toyota chová s přehledem. Když přišla na trh, konečně se vlastnostmi více přiblížila konvenčním autům a ve své době jezdila mezi srovnatelnými SUV snad nejlépe. Zamrzí jen trochu nedořešená ergonomie s volantem, který nejde podélně nastavit, což je bolístka většiny japonských aut té doby. Pokud máte rádi volant blíže k hrudníku, budete si muset na RAV4 chvíli zvykat. Ale žít se s ní samozřejmě dá a sedačky jsou docela pohodlné.

A který motor vybrat a na co si dát pozor? Benzinová osmnáctistovka by mohla stačit, pokud se smíříte jen s pohonem předních kol, ale motory z první série se potýkaly s vyšší spotřebou oleje a závadami zapalování. Většina problémů už ale byla vyřešena, ovšem to nic nemění na tom, že byste se měli mít na pozoru a sledovat, jak auto startuje a zda nekouří, což by svědčilo právě o průniku oleje do pístu. Toyota postupem času upravila konstrukci pístu a spotřebu oleje to vyřešilo. Atmosférický dvoulitr je na tom lépe a pokud mu dopřáváte pravidelný preventivní servis, bez problémů natočí třeba 400 000 km. Spotřebu oleje normálně nezná, pozor ale na kolísání volnoběhu a špatné startování. Motor musí dobře chytit, jít za plynem a běžet vyrovnaně. Motory po velmi rozvážných řidičích často působí zvadle ve vyšším spektru otáček, ale stačí natankovat plnou nádrž osmadevadesátky a auto „po italsku“ pořádně prohnat. Tenhle dvoulitr je v Evropě častá motorizace v soudobých Toyotách, dílů je dost a servisy si s ním ví rady.

Čtěte také: Test ojetého kombi Toyota Avensis

S naftovými motorizacemi, respektive jedinou naftovou motorizací, je to trochu obtížnější. Pod kapotu se dával dvoulitr o výkonu 85 kW a točivém momentu 260 Nm, což je na RAV4 tak akorát, ale úplně bez problémů to s tímhle motorem nebude. Ne snad, že by byl základ špatný, ale auto už je přes deset let staré a většina dalších majitelů postupně zanedbává servis. Tenhle diesel je velmi citlivý na kvalitu paliva, pravidelné výměny oleje a zacházení. Spousta lidí tak oddělala vstřikovače nekvalitní naftou a klasický český nešvar v podobě přejíždění olejové náplně o desítky tisíc kilometrů se nedobře podepsal na životnosti většiny kusů. Navíc, komu tenhle diesel funguje, ten se ho jen tak zbavovat nebude. Buď kupujte jen neprůstřelně prověřená auta, nebo berte radši benzinový motor, u kterého se vzácné problémy dají aspoň řešit v diametrálně odlišných cenových relacích. Například výměna celého systému vstřikování u dieselu není záležitost, kterou by si mohl kupující ojetiny za sto tisíc jen tak dovolit.

Při výběru se zaměřte hlavně na celkový stav auta a hledejte stopy po velmi těžké práci v terénu, která by se mohla projevit na stavu podvozku, pohonu všech kol a především torzní tuhosti karoserie. Toyoty většinou slouží v domácnostech, ale některé svůj život končí jako pracovní náklaďák. Ale takové auto poznáte především podle velmi zanedbaného stavu. Některé ravky toho mají za sebou už hodně, tak chtějte hlavně auto, které nejeví známky nadměrného opotřebení. Průhledná servisní minulost je samozřejmě výhodou, jinak je dobré všechny velké úkony udělat preventivně, ať můžete začít „od nuly“ a stanovit si vlastní servisní plán. Nezapomeňte na pravidelné kontroly systému pohonu všech kol, výměny olejových náplní nejen v motoru (nejpozději po 15 000 km), ale i v převodovce a rozvodovce a také to asi bude chtít jednou za čas investovat do generálky podvozku. Na českých silnicích se vůle v zavěšení začnou objevovat velmi brzy, ale na to trpí skoro každé starší auto.

Celkové hodnocení

Od druhé generace Toyoty RAV4 nemůžete čekat dynamické zázraky, ale v rámci své kategorie pořád umí nabídnout hodně muziky za málo peněz. Pokud se o auto budete starat, už moc na své hodnotě ztrácet nebude. Největším nepřítelem však bude koroze. Normálně tyhle „ravky“ nereznou, ale stačí špatně opravená bouračka a rez začne celým napadeným místem postupovat jako mor. Tady se mějte na pozoru. Drobné ťukance se dají řešit, ale mizerně opravené plechy se odhalují a opravují hůře. Proto auto pořádně prověřte. Když si ale dáte chvíli záležet s výběrem, pořádně auto projedete a budete vybírat jen mezi prověřenými kusy s jasnou minulostí, vlastně vás žádný velký strašák za rohem nečeká. A časem vám asi přestanou vadit i ty podivně se otevírající zadní dveře, které mohou být v úzkých mezerách dost nepraktické. Je to totiž jen velmi drobná piha na jinak povedeném a za ty peníze vlastně bezkonkurenčním autě.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary