Test ojetého SUV Škoda Yeti

2017-05-30 00:00:00

Hned první pokus o módní SUV se české automobilce povedl. Přitom stačilo vzít podvozek z Octavie Scout a chytře navrhnout interiér. Yeti patří k nejoblíbenějším bazarovkám.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Odolný podvozek Některá auta s pochybnou historií
Schopnosti v lehkém terénu Diskutabilní spolehlivost motorů TSI
Příjemné řízení a ovladatelnost Proti Octavii vyšší spotřeba paliva
Dobrá kvalita a spolehlivost Hůře využitelný zavazadelník
Diesely 2.0 TDI si dobře drží cenu Riziko krádeže nebo vykradení


SUV Škoda Yeti dorazilo na trh v červnu 2009 a poměrně rychle se zabydlelo jako jedno z nejprodávanějších SUV na našem trhu. Za jeho popularitou ale nestojí jen prostá příslušnost ke značce Škoda, ale i skutečnost, že je to dobré a velmi schopné auto. Automobilka ho postavila na základech modelu Octavia Scout, ale jinak naladila podvozek a provedla ještě několik konstrukčních změn. Výsledkem je SUV, které jezdí velmi dobře na silnici, ale je zároveň docela schopné i v lehkém a středně těžkém terénu. Na nějaké brodění kamenitým dnem řeky to ale není, zas tak masivní podvozek Škoda Yeti nemá. Vedle pohonu všech kol jste si mohli vybrat i klasickou předokolku, která byla k dispozici jen k základním motorům. Nejsilnější motorizace zas měly výhradně pohon 4x4 řešený mezinápravovou spojkou Haldex.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Kia Sportage 2.0 CRDI 4x4

Pokud jde o jízdu, je SUV Škoda Yeti vážně dobré. Sedí se v něm příjemně, je pohodlné a neotravuje řidiče lacinými chybami. Snad jen dotykový navigační systém dokáže rozčílit svou pomalou odezvou, ale všechny základní funkční věci jsou v pořádku a ergonomie je tradičně velmi dobrá. I kvalita zpracování interiéru je vysoká a Yeti, stejně jako jiná koncernová auta, dobře maskuje své stáří a skutečný kilometrový nájezd. Pokud ale kupujete auto od prověřeného prodejce, neměla by snad koupě stočeného auta s pochybnou minulostí hrozit. V případě škodovky ale platí, že oblíbenost mezi podvodníky a zloději je vysoká, proto postupujte opatrně. Z výbavy si odpusťte třeba právě navigaci, která je pomalá a navíc se krade. Bez ní vám bude lépe, raději si kupte nějakou moderní přenosnou.

Po stránce praktičnosti na tom Yeti není špatně, ale i přes velký objem kufru dostanete jeho menší délku. Pro přepravu dlouhých předmětů musíte sklopit sedadla, nebo je úplně vyndat. Manipulace se sedačkami, které jdou i posouvat jako u modelu Škoda Roomster, je docela složitá a drobnější postavy se nadřou. Nicméně hranaté tvary Yetiho stojí za dobře využitelným prostorem, dostanete solidní kvádr o objemu skoro 1800 litrů. Aerodynamika a vyšší stavba se ale podepisují na vyšší spotřebě paliva, která sice proti Octavii Combi moc nevzroste, ale rozdíl znát bude. Dieselové dvoulitry s pohonem 4x4 jezdí za nějakých 6,5 litru na 100 km, vrcholná benzínová 1.8 TSI si vezme klidně i devět litrů. Je to ale daň za SUV, které prostě nikdy nebude aerodynamicky tak efektivní jako klasický sedan nebo kombi.

Čtěte také: Test Land Rover Discovery Sport

Na Škodě Yeti toho není moc, na co byste si museli dávat pozor. Je to v zásadě pořádné a kvalitní auto. Snad jen stav zadní nápravy vyžaduje větší pozornost a hledejte v zavěšení vůle. Ty se ale vyskytují obvykle až po velkých kilometrových nájezdech. Když už jsme vzadu, podívejte se na spojku Haldex, jestli z ní neteče olej. Samotná spojka musí zadní nápravu připojovat ihned bez znatelné prodlevy a bez cukání při akceleraci. Nejjednodušší je najet předními koly na mokrou trávu nebo šterk a rychle se rozjet. Pokud se přední kola budou bezmocně protáčet a zadek se nepřipojí, je něco špatně. Nezapomeňte také na to, že v Haldexu je potřeba vyměnit olej po zhruba 60 000 km nebo čtyřech letech. Pokud taháte těžký přívěs (za Yetiho 2.0 TDI můžete pověsit až dvě tuny), zkraťte interval výměny na 40 000 km nebo tři roky. To samé platí i pro šestistupňový automat DSG, jestli chcete, aby vám vydržel dlouho. Je totiž jinak spolehlivý.

Rizikové jsou motory 1.2 TSI a 1.4 TSI především kvůli svým choulostivým řetězovým rozvodům. U motoru 1.2 TSI se řetěz časem vytahá a začne chrastit, ale toho byste si měli všimnout. Zatímco byli dříve majitelé odkázáni na pravidelné kontroly (a výměny) řetězu, už existuje definitivní servisní řešení, které umožňuje na motor 1.2 TSI aplikovat odolnější provedení řetězu včetně rozet. Celé to stojí asi 10 000 korun. U motoru 1.8 TSI ještě pozor na spotřebu oleje a visící ventily, které trápí velmi ojeté kusy. Jednotky 2.0 TDI jsou v tomto případě asi nejrozumnější volba. Pokud si pohlídáte dvouhmotový setrvačník, spojku, turbo, EGR ventil, vstřiky a filtr pevných částic, můžete být v klidu. Ani na problémy s mazáním Yeti moc netrpí, protože motor 2.0 TDI nemá v Yetim vyvažovací hřídele. I rozvody jsou spolehlivější než u dřívějšího motoru TDI PD s šestnáctiventilovým rozvodem. Rozhodně ale zkraťte interval výměny oleje. Doporučených 30 000 km je moc a nebojte se olej měnit po 15 000 km nebo klidně i dříve, pokud jezdíte často krátké trasy a s větší zátěží.

TIP: Nová Škoda Superb - První test

Lepší je vyhnout se úplně sedmistupňové dvouspojkové převodovce DSG, které časem přináší více problémů než užitku, i když řadí rychle a přesně. Šestistupňový automat DSG s mokrými spojkami je lepší a spolehlivější, navíc se s ním dá pohodlně popojíždět třeba v koloně nebo i v lehkém terénu. Testované auto, které jsem si půjčil v Auto ESA, mělo motor 1.8 TSI o výkonu 118 kW a musím říci, že je to příjemná pohonná jednotka, pokud jde o kultivovanost, celkovou dynamiku a plynulý nástup výkonu v celém spektru otáček. Ono se dá žít i se spotřebou okolo devíti litrů, která při dynamičtější jízdě vyleze klidně na deset. Motor se rychle ohřívá a popojíždění je s ním příjemnější než s dieselem s manuálem s trochu mdlým nástupem výkonu. Na okraj bych ještě zmínil motor 1.6 TDI, který se dával do ekologické verze Greenline. Je to solidní jednotka, ale dostanete ho jen ve snížené verzi s předním pohonem, která toho v terénu moc nesvede.

Celkové hodnocení

SUV Škoda Yeti je povedené auto a pokud si pohlídáte obvyklé problémy koncernových motorů a převodovek a vyhnete se zároveň notoricky problémovým jednotkám nebo spíše nepovedeným kombinacím motoru a převodovky, prakticky nemůžete udělat chybu. Diesel 2.0 TDI je rozumná volba a s pohonem 4x4 a automatem DSG pak můžete mít neuvěřitelně univerzální a všehoschopné auto. Ne nadarmo Jeremy Clarkson v Top Gearu řekl, že Yeti je nejlepší auto na světě. A protože u nás sotva najdete cestu, kterou by Yeti nezvládl, dostante se s ním skutečně všude. Kvalita zpracování celého auta je velmi dobrá, interiér je pohodlný a příjemný a i kultivovanost jízdy ucházející. Ceny ojetých aut klesají pomalu a pokud má auto jasnou servisní historii a původ, svou hodnotu si dlouhodobě udrží. Dejte si ale pozor na to, od koho kupujete. Hledejte jen prověřená auta a obejděte nejprve několik nabídek, ať si uděláte představu o ceně a stavu atu na trhu. Dovoz ze zahraničí se v případě Škody Yeti kvůli silnému kurzu eura a vyšším cenám prakticky nevyplatí, lepší je hledat v nabídkách prověřených českých prodejců.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary