Test ojetého SUV Porsche Cayenne

2016-10-26 00:00:00

První generace SUV Porsche Cayenne se dá sehnat za velice zajímavé peníze. Ale v případě provozu tohoto prestižního vozu se rozhodně nevyplácí šetřit.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Jízdní vlastnosti na poměry SUV Pocitově slabé šestiválce
Schopnosti v terénu Vysoké ceny dieselů
Po faceliftu dobrá spolehlivost Poruchový motor 4.5 V8 před faceliftem
Snadno a příjemně se řídí Závratné ceny originálního servisu
Vynikající dynamika osmiválců Dlouhodobé provozní náklady


Když přišlo SUV Porsche Cayenne v roce 2002 na trh, tradicionalisté a skalní příznivci značky Porsche se mohli zbláznit. Jenže čas ukázal, že to byl výborný obchodní tah, neboť Porsche rychle zareagovalo na rostoucí popularitu luxusních SUV a přišlo s konkurencí BMW X5 velmi brzy. SUV Cayenne díky společnému základu s Volkswagenem Touareg a Audi Q7 začalo generovat ohromné zisky a automobilka, která se zmítala v problémech, se díky němu postavila na nohy a stala se jednou z nejvýdělečnějších automobilek na světě. Na luxusním SUV si totiž mohlo Porsche dovolit nasadit veliké obchodní marže a navíc zákazníci ochotně připláceli za další luxusní a komfortní výbavu. Výhodou tak je, že většina ojetých aut na trhu je dobře vybavena. Nechybí kvalitní audio systém, elektrické kožené sedačky s vyhříváním, vzduchový podvozek a další vymoženosti ani u základních motorizací.

Doporučujeme: Test ojetého SUV BMW X5

Porsche Cayenne je velice všestranné auto a pokud máte verzi s nastavitelným vzduchovým podvozkem, je velice schopné i v poměrně těžkém terénu. Neztratí se ale ani na zatočených silničkách nižšího řádu, protože ve sportovním režimu, kdy se podvozek sníží a přitvrdí, je obratnost tohoto více než dvě tuny těžkého SUV až překvapivá. Řízení je rychlé a přesné, působí komunikativně a i když nemá takovou odezvu a zpětnou vazbu jako u klasického Porsche 911 té doby, vzbuzuje důvěru a dovoluje řidiči snadno odhalit možnosti tohoto SUV. Porsche Cayenne jezdí skutečně dobře a na poměry SUV se nebojím použít slovo „sportovně“, i když skalní příznivci značky Porsche mají o sportovním autě asi jinou představu.

Po stránce praktičnosti na tom není Cayenne úplně nejlépe, ale rozhodně se nedá říci, že by se do něj nic nevešlo. Má veliký kufr, ale abyste sklopili zadní sedačky do roviny, musíte nejprve vyklopit sedáky, potom sklopit opěradla a ještě z nich vymontovat opěrky hlavy. Komplikuje to snadnost obsluhy a ukazuje to, že zrovna stěhovatelství nebylo prioritou při vývoji. Pro posádku je uvnitř místa tak akorát a ani silnější a větší postavy si stěžovat nebudou. Poloha za volantem je velmi příjemná a připomíná spíše hatchback. Ergonomie vyžaduje zvyk, nechybí ani tradiční startování po levé straně. Trochu ale omezují spíše stylová madla kolem voliče převodovky. Je tu i ovladač jízdních režimů a výšky či tuhosti podvozku. Kvalita zpracování interiéru je pocitově solidní, ale hodně záleží na tom, jak se o auto kdo staral. Některé plasty a povrchy rychle zastarávají.

Čtěte také: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Jak jste si asi mohli všimnout na fotkách, na test jsem si v Autocentru ESA tentokrát vzal model po faceliftu, kterým Cayenne prošel v roce 2007. Nejen, že je auto podle mého názoru pohlednější a designově vyváženější (pokud se dá něco takového o Porsche Cayenne vůbec říct), ale především se zlepšila spolehlivost a facelift přinesl i efektivnější a silnější motory. Pod kapotou testovaného vozu byl benzínový šestiválec 3.6 V6, který má výkon 290 koní a točivý moment 385 Nm. Na papíře jsou to sice zajímavá čísla, ale na tohle SUV stačí jen stěží. Rozhodně je to ale lepší motor co se dynamiky týče než jednotka 3.2 V6 před faceliftem, kterou nahrazuje. Ta měla problém se na stovku dostat za méně než deset sekund, oba šestiválce si ale i tak řeknou o asi 12 až 13 litrů benzínu na 100 km, pokud jim moc nestojíte na krku. Nicméně právě obavy ze spotřeby tlačí ceny benzínů dolů, zatímco srovnatelné diesely 3.0 TDI V6 stojí o nějakých 200 000 korun výše. Na pořizovací ceně tak můžete ušetřit a ještě vám zbyde na benzín...

Výhodou šestiválců je solidní spolehlivost, potřebují jen pravidelný servis s včasnými výměnami oleje. Horší to bylo s motorem 4.5 V8 před faceliftem, který trpěl na obrušování vnitřního povrchu válce a často to skončilo nutností výměny celého bloku motoru. Tomuto motoru se proto raději vyhněte úplně, ale pozor, bude vás lákat nízkou cenou. Ne, neberte ho ani zadarmo, ani kdyby vás do něj nutili. Lepší je osmiválec 4.8 V8 po faceliftu, který je spolehlivější, robustnější a především efektivnější. Sice si řekne o nějakých 14 až 16 litrů na 100 km podle stylu jízdy, ale s autem už hýbe slušně a třeba na tahání přívěsu je to lepší volba než slabý šestiválec, který by se trápil. U osmiválce 4,8 l pozor na zapalovací cívky. Pokud začne jedna zlobit, je lepší vyměnit všechny. Starší Porsche Cayenne s motory V8 také trpí na praskající hadice chlazení. Specialisté doporučují výměnu za hliníkové trubky.

Nepřehlédněte: Test ojetého SUV Volvo XC90

Dynamicky velmi atraktivní jsou verze Cayenne Turbo a Turbo S, které se s vým výkonem přes 500 koní patří k nejrychlejším SUV na trhu. Nesmí vás ale trápit spotřeba paliva, protože tahle auta si řeknou klidně o dvacet litrů benzínu na sto. Nicméně verze Turbo jsou mechanicky docela odolné, pokud jim dáváte pravidelně kvalitní olej. Pozor ale na stav brzd a převodovky, protože veliký točivý moment dává jinak spolehlivému automatu zabrat (automat potřebuje po 60 000 km vyměnit olejovou náplň) a Porsche Cayenne si na brzdách smlsne. Vyhněte se vozům s karbon-keramickými brzdami. Jejich účinek je sice ohromující, ale sada nových stojí asi půl milionu korun. Ano, půl milionu. Co se mechaniky týče, ještě věnujte pozornost stavu pohonu všech kol, zda nikde nic neteče, a také vzduchového podvozku, který je sice spolehlivý, ale po 200 000 km se u něj může začít objevovat postupný únik vzduchu.

Celkové hodnocení

SUV Porsche Cayenne je obecně dobré a povedené auto, pokud necháte stranou předsudky a nebudete si všímat jeho trochu pochybné image. Je všestranné, zvládne i poměrně obtížný terén a přesto se snadno řídí a je kultivované. Po faceliftu se zlepšila i spolehlivost, ale problémy (především s elektronikou) se mohou objevit vždycky. Logickou volbou je asi diesel 3.0 TDI V6, ale jeho ceny jsou vysoké a třeba ani šestiválec 3.6 V6 na benzín není zlý. Jen se musíte smířit s vysokými provozními náklady. Je potřeba počítat také s tím, že pokud se něco rozbije, bude to drahé. A určitě je dobré zvážit havarijní pojištění, protože i výměny takových dílů jako světlo, nárazník nebo blatník jdou do desetitisíců. V druhovýrobě toho navíc seženete na Porsche jen málo.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary