Test ojetého SUV Nissan Murano 2.5 dCi

2018-02-20 00:00:00

Neobvyklý crossover zaujme spíše někoho, kdo chce auto, které se nevidí každý den. Po stránce jízdních vlastností moc nenadchne.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Neobvyklý úkaz na silnicích Problematická dostupnost dílů
Bohatá výbava ojetin Málo servisních specialistů
Docela slušná spolehlivost Podprůměrný dojem kvality
Dynamicky čtyřválec dCi stačí Neatraktivní jízdní projev
Velká nádrž (82 l) Pomalý náběh topení dieselu


Nissan Murano je velice neobvyklé auto, které vlastně vychází z modelů Nissan a Infinity pro severoamerický trh. Nissan se pokoušel svézt na rostoucí oblibě SUV a Murano vozil také do Evropy, ale teprve příchod turbodieselu 2.5 dCi, který mělo i testované auto, trochu pomohl. O jinak standardně dodávaný atmosférický benzinový šestiválec s převodovkou CVT nebyl na evropském trhu z celkem pochopitelných důvodů takový zájem. Celkem Nissan prodal na evropském trhu od roku 2010 necelých deset tisíc kusů, zatímco konkurenční modely zavedených značek se prodávají po stovkách tisíc. Kdo chce ale něco originálního, co se tváří dost „americky“, toho by mohlo Murano s dieselem 2.5 dCi oslovit. Přeci jen je to pocitově dost americké auto, ale bez té obvyklé benzinové rozežranosti.

Čtěte také: Test ojetého SUV Mercedes-Benz GL 320 CDI

Na test jsme si v Auto ESA půjčili vůz z roku 2010, který ujel 157 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 340 000 korun. Jak je u těchto vozů obvyklé, mají velmi bohatou výbavu, takže testovanému Murano ve vrcholném stupni výbavy Executive nechyběly vyhřívané kožené sedačky vpředu i vzadu, couvací kamera, panoramatické střešní okno, dvouzónová klimatizace a mnoho dalších drobností. Automatická převodovka a pohon všech kol je u Nissanu Murano na evropském trhu standardem, model s benzinovým čtyřválcem a pohonem předních kol se u nás nikdy neprodával. Motor 2.5 dCi o výkonu 140 kW a točivém momentu 450 Nm je v Evropě žádanější, ale lze sehnat i benzinový šestiválec 3,5 l o výkonu 198 kW a točivém momentu 334 Nm. Zatímco diesel má klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem, benzinový šestiválec se spoléhá na bezestupňovou převodovku CVT.

Asi se ptáte, jak je na tom Murano se spotřebou. Během testu jsme jezdili mimo město za nějakých 7,5 litru nafty, ale příměstský provoz s podílem dálnice ustálil spotřebu na 8,5 litrech na 100 km. Je to ale velké a těžké auto, takže nečekejte, že bude jezdit za čtyři litry jako naftová Škoda Rapid. Kdo se bojí benzinového šestiválce, může být klidný. Pokud je motor mechanicky v pořádku, jeho spotřeba se dá dlouhodobě udržet pod 12 litry na 100 km. Jistě, i tak je to proti dieselu zhruba korunový příplatek na každý ujetý kilometr v palivu, ale to už je o osobních preferencích. Důležité také bude zvážit dlouhodobé provozní a servisní náklady a také amortizaci, i když ta zájemce o ojetinu již tolik trápit nemusí. Je ale pravda, že naftový čtyřválec se na našem trhu prodá obvykle lépe než benzinový šestiválec, kterého se většina zájemců o velké SUV bojí, neboť si takový motor automaticky spojí s brutální spotřebou.

Čtěte také: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Od Nissanu Murano nečekejte dynamiku a pocit kvality jako v některém z premiových německých SUV. Interiér vypadá dost lacině a ergonomie je místy opravdu hodně špatná. Třeba nastavení sedadel a volantu nepodporuje příliš ergonomickou polohu za volantem. Nicméně zpracování je solidní a Murano nepůsobí, že by se mělo hned rozpadnout. Obvyklé povrzávání kůže je naprosto normální jev. Horší je to s jízdním projevem, Murano je prostě těžké a trochu neohrabané. Nečekejte neutralitu a vyvážení BMW nebo plavný charakter Mercedesů. Je to auto, které asi uspokojí klidnějšího řidiče bez velkých zkušeností nebo spíše bez velkých očekávání. S takovým BMW X5 3.0d se svezte rozhodně lépe a dynamičtěji. Murano je nedotáčivé, jeho převodovka reaguje se zpožděním a při snaze o dynamickou jízdu se budete s autem spíše prát. Muranu vyhovuje klidné tempo ustálenou rychlostí, pak je docela snesitelné, i když komfortu moc nepomáhá hlučný motor a především sedačky s krátkým podsedákem a špatným bočním vedením.

Pokud jde o spolehlivost, těžko z poměrně malého výskytu vozů Murano na našem trhu odvozovat nějaké definitivní závěry. Jako vždy platí, že se vše odvíjí od servisní historie a minulosti vozu. Pátrejte proto, jestli vůz jezdil na pravidelné výměny oleje a zaměřte se na stav citlivých míst. Pokud vás láká benzinový šestiválec, sám o sobě je spolehlivý, pokud mu někdo včas mění olej. Přesto se přetěžované jednotky zadírají a časem trpí na nadměrnou spotřebu oleje. Přestavby na LPG jsou diskutabilní. Největším rizikem šestiválce je ale převodovka CVT. Pokud v ní majitel každých 40 000 km nevymění olej, může se po 100 000 km připravit na kompletní výměnu. CVT je prakticky neopravitelné a za 150 000 km je jeho brzký konec jistý. Motor 2.5 dCi je znám problémy s EGR ventilem, občas odejde turbo nebo vstřikovače, ale opět záleží kus od kusu. S filtry DPF problémy zatím moc nejsou, ale mohla by napovědět diagnostika. Časté spouštění regenerací by už mohlo značit problém. Aspoň že šestistupňový automat u dieselu je spolehlivý, pokud v něm každých 60 000 km vyměníte olej. Také prověřte, jestli se připojuje pohon zadních kol, ať pak v zimě nezůstanete někde viset s bezmocně se protáčejícím předkem.

Celkové hodnocení

Od Nissanu Murano nečekejte premiový dojem a premiové jízdní zážitky. Je to ale designově zajímavé a originální auto, které nepotkáte každý den. Z uživatelského hlediska zamrzí jen průměrný komfort, mizerné sedačky a mnoho ergonomických zvláštností, reálně jsou ale asi největším strašákem náhradní díly. V druhovýrobě prakticky nic neexistuje a na některé specifické díly si dlouho počkáte. Těžko před koupí přímo odrazovat, protože originální a neobvyklé Murano má své fanoušky, kteří mu mnoho zvláštností odpustí. Ale pokud prostě chcete jen nějaké SUV s automatem, možná by bylo lepší se poohlédnout někde jinde. Rozhodně ale kupujte auta původem v Evropě, protože dovážené americké exempláře mívají velice těžký život a především nikdo neví, jaká byla jejich minulost. Proti těm je vlastně čtyřválcový diesel s transparentní historií a evropským původem vlastně docela rozumná volba.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary