Test ojetého SUV Nissan Juke

2016-05-25 00:00:00

Tenhle podivný crossover se vám musí především líbit, ale podvozek není vyloženě neschopný a i spolehlivost je solidní. Pozor na unavené diesely a převodovky CVT.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výrazný design Výrazný design...
Schopný podvozek Pocitově laciný interiér
Bohatá výbava Krátké zpřevodování
Slušná spolehlivost Choulostivé diesely
Živé motory Problematické převodovky CVT


Podivný kompaktní crossover Nissan Juke přišel na trh v září 2010. Dodnes vzbuzuje kontroverzní reakce a buď se vám líbí, nebo vám přijde jeho design naprosto mimo. Jen málokdo si na design tohoto japonského malého SUV neudělá názor. Zřejmě i to bylo cílem designérů, protože Juke je opravdu všechno, jen ne obyčejný. I takové nabubřelé SUV BMW X6 vedle něj vypadá naprosto normálně... Ale Nissan je svým odvážným tvarováním crossoverů známý a u modelu Juke to docela fungovalo. Našel si svou vlastní skupinu zákazníků, i když je potřeba počítat s tím, že v případě dalšího prodeje bude nového majitele hledat trochu obtížně. Musí se líbit a i když je to v případě ojetiny celkově poměrně spolehlivé auto, plno lidí ty zvláštní tvary prostě nemůže vystát. A také si nelze nevšimnout toho, že praktičnost designu v mnoha ohledech docela dost ustoupila.

Na test jsem si v Auto ESA půjčil základní atmosférickou šestnáctistovku, která přes pětistupňový manuál pohání jen přední kola. Naprostá většina modelů Juke měla stejně jen pohon předních kol, čtyřkolka se dávala za příplatek pouze k přeplňované verzi motoru 1.6 DIG-T. K přeplňovanému motoru jste si mohli koupit i automatickou převodovku CVT, na některých trzích byla k dostání i k atmosférické šestnáctistovce. Přeplňovaný motor mohl mít i šestistupňový manuál, stejně tak jediný diesel v nabídce – jednotka 1.5 dCi známá také z Renaultů. Atmosférický motor si musel vystačit s pětistupňovou převodovkou a hlavně na dálnici absenci šestky pocítíte dost. Odstupňování rychlostí je krátké a motor je poměrně hlučný. Negativně se to projevuje i do spotřeby paliva, kdy si při udržování stotřicítky řekne tenhle Juke o skoro devět litrů benzínu.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Nissan Qashqai

Ve městě ale funguje Juke dobře. Tam krátké převody pomáhají svižné akceleraci a není problém jezdit na pětku od 40 km/h. Zamrzí jen trochu nečitelná spojka a gumové drhnoucí řazení. Tohle ale nebyl problém testovaného auta, to dělal snad každý nový novinářský Nissan Juke, se kterým jsem jezdil. Bohužel automat CVT není zrovna moc šťastné řešení, neboť při velkých kilometrových nájezdech začíná vykazovat poruchy. Proveďte důkladnou testovací jízdu a všímejte si toho, jak CVT reaguje. Nesmí výrazně klouzat a v manuálním režimu se musí snažit držet otáčky předvolených „stupňů“. Do města je to ale akceptovatelné řešení, i když moderní dvouspojka nebo klasický automat s měničem by byla pohodlnější volba. Pokud jde o diesel, ten se naopak hodí spíše mimo město a na dálnici, i když žádný dynamický přeborník naftová patnáctistovka není.

Pokud jde o spolehlivost, je na tom ale Juke docela dobře. Když si odmyslíte trochu laciný interiér a sem tam nějaký ten elektronický problém, vlastně je Nissan Juke docela trvanlivý. Životnost podvozku se odvíjí od toho, po kterých silnicích Juke jezdil a prvotní problémy s předními tlumiči už budou pravděpodobně vyřešené v rámci záruky. Pozor si dejte na chod převodovky a nahlédněte do servisní historie, což je klíčové především u dieselů. Jakkoli už malá naftová patnáctistovka netrpí tolik na závady vstřikovačů a turbodmychadel, pořád může být silně zanesená karbonem kvůli oddalovaným výměnám oleje. Tenhle motor potřebuje nejpozději každých 15 000 km vyměnit olej, jinak hrozí vedle selhání turba také zadření na klice. Už to ale není tak hrozné jako dřív a Renault kontinuálním vývojem tenhle motor významně zlepšil. Pozor na průnik oleje do chladící kapaliny a obráceně. S regenerací DPF problémy obvykle nebývají, ale auta provozovaná hlavně po městě na zanesený filtr DPF dost trpí.

Čtěte také: Test ojetého SUV Hyundai ix35 2.0 CRDI 4x4

Výhodou je, že Nissan Juke nebývá používán jako extrémně vytěžovaný služební vůz, takže do servisu jezdí poměrně často a majitelé servisní intervaly zbytečně nenatahují. Ovšem pozor zase na jednu věc. Klientela Juku se často profiluje z lidí, kteří o autech nic neví a pokud je někdo do servisu nedokope, tak se tam třeba nemusí ukázat vůbec. To by bylo fatální i pro jinak spolehlivou atmosférickou šestnáctistovku, na které se vlastně nemá moc co pokazit. Ale starý olej může začít špatně mazat vršek motoru, odnesou to hlavně vačky. Když ale budete měnit olej zhruba po 15 000 km nebo jednou za rok, vydrží tenhle motor věky. Zapalovací cívky jsou snad jedinou choulostivou věcí, kterou prostě jednou vyměníte a pak zas bude dlouhé roky jezdit. U přeplňovaných motorů 1.2 DIG-T a 1.6 DIG-T snad jen pozor na zanášení motoru karbonem, ale kdo s nimi jezdí včas do servisu na výměnu oleje, neměl by tento problém přijít moc brzy. Volbou z rozumu je však atmosférický motor 1,6 l. Nenadchne dynamikou, ale vyváží to spolehlivostí.

Celkové hodnocení

Nissan Juke se vám musí především líbit. Sice je to poměrně spolehlivé ojeté auto a i kilometrové nájezdy nejsou u většiny nabízených aut tak velké, ale vzhled je opravdu tak kontroverzní, že se bude líbit jen někomu. S komfortem je to trochu horší a malý kufr také moc nepotěší, ale na stěhování ledničky si stejně vezmete jiné auto. Naopk docela zajímavý je systém s volbou jízdních režimů, který upravuje reakci motoru na plyn v režimech Eco, Normal a Sport. Je to ale trochu dětinská hračka, která u malého motoru 1,6 l moc smyslu nemá. Snad jen u přeplňované jednotky to bude k něčemu dobré. Zase ale dostanete přípojku na USB a podobně, což se vždycky hodí, a ani s odkládacími přihrádkami to není špatné. Pokud vám tedy nevadí vzhled, je ojetý Nissan Juke určitě zajímavý. Po stránce spolehlivosti je to dobré auto, ale dejte si pozor na jeho servisní historii. Především u turbodieselu jsou důležité včasné výměny oleje, prodloužený interval na 30 000 km pro ně může být skoro až smrtelný.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary