Test ojetého SUV Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D

2015-12-08 00:00:00

Sedmimístný Outlander vznikal ve spolupráci s koncernem PSA. Z trojice Outlander, 4007 a C-Crosser ale jezdí právě japonský vůz asi nejlépe a patří k nejspolehlivějším.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Slušná spolehlivost Nízká kultivovanost
Sedmimístné provedení Horší kvalita a vzhled interiéru
Prostor pro posádku a zavazadla Místy působí velmi lacině
Rozumné ceny ojetin Problémový turbodiesel od VW
Dobré jízdní vlastnosti a řízení Drahý servis a údržba turbodieselu od PSA


SUV Mitsubishi Outlander přišlo na trh v roce 2006 a jedná se o technického příbuzného francouzských SUV Peugeot 4007 a Citroen C-Crosser. V roce 2010 prodělal Outlander větší modernizaci, která změnila design přídě podle aktuálního trendu značky Mitsubishi a přinesla i nový turbodiesel vlastní konstrukce. Výhodou Outlanderu je velký vnitřní prostor, variabilní zadní sedadla a dokonce přítomnost nouzové třetí řady sedadel, kam usadíte aspoň děti. Kufr je obrovský a praktičnost auto velmi dobrá. Většina ojetin má i bohatou výbavu, klimatizace a kvalitní audio systém je standardem. Výhodou jsou pak parkovací senzory, tempomat a další drobnosti, plno aut má i kožené čalounění sedadel. Z motorů vás budou asi nejvíce zajímat turbodiesely. Základní benzínový dvoulitr není špatný, ale nedělal se s pohonem všech kol. Občas můžete narazit i na amerického Outlandera s benzínovým motorem 3.0 V6.

Čtěte také: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Zvláštností jsou pak použité turbodiesely. Ty se totiž pod kapotou Mitsubishi Outlander objevují vůbec poprvé a automobilka sáhla raději do cizího skladu – konkrétně k Peugeotu a k Volkswagenu. Má to obrovskou výhodu. Tyto diesely jsou v Evropě hojně rozšířeny a servisy si s nimi ví rady. Dobře znají jejich potenciální problémy, díly jsou dostupné a cena oprav rozumná. Ale to je k výhodám asi tak všechno, protože zejména dvoulitrový čtyřválec TDI-PD od Volkswagenu, který měl i testovaný Outlander zapůjčený v Auto ESA, není moc povedený. Je to nešťastná šestnáctiventilová verze s choulostivým uchycením napínací kladky rozvodů. Ta se může časem vyviklat a utrhnout, servisy by měly nejpozději u 150 000 km přistoupit k preventivní výměně rozvodů a převrtání uchycení kladky na pevnější šroub. Pokud to podchytíte včas, máte o starost méně, navíc preventivní oprava stojí několikanásobně méně než oprava potkaného motoru. Problémy s dvouhmotovým setrvačníkem snad ani připomínat nemusíme.

Samostatnou kapitolou je pak filtr pevných částic, který najdete ve všech dovážených ojetinách. Některá česká nebo východoevropská auta ho však nemají, což je veliká výhoda. S filtrem jsou problémy, neboť si s šestnictáventilovým turbodieselem a hlavně piezoelektrickými vstřikovači systému PD vůbec nerozumí. A o problemovém vstřikování motorů 2.0 TDI-PD už toho bylo také napsáno dost. Snad jedinou náplatí na bolesti je skutečnost, že se dvoulitrový turbodiesel nedával do Outlanderu s vyvažovací hřídelí, takže odpadá riziko náhlého selhání mazání kvůli málo dimenzovanému pohonu olejového čerpadla. Ať tak či onak, když už Outlander 2.0 TDI-PD (obchodní označení je 2.0 DI-D), tak takový, který má za sebou jasnou servisní historii a je z prověřeného zdroje. Naslepo tohle auto nekupujte. Hlavně se vyhněte načipovaným autům.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Motor 2,2 l od koncernu PSA není špatný a dynamicky velmi schopný, ovšem vyžaduje poměrně komplikovaný a drahý servis, navíc kvůli filtru pevných částic musí mít speciální aditiva. A kvůli nim právě rostou náklady mimořádného servisu. Jistější je modernější motor 2,2 l vyvinutý přímo u Mitsubishi, najdete ho ve vozech od září 2010. Má poměrně slušný výkon, rychlý nástup točivého momentu a celkem klidný a vyrovnaný chod. Motor pracuje s velmi nízkou kompresí (na poměry turbodieselů), takže se u více jetých aut občas objevují problémy se startováním při velmi studeném počasí. Prozatím se ale motor jeví jako mechanicky odolný a kvalitní. Pokud tedy máme doporučit některý diesel, tak buď si našetřete na novější motor 2,2 l od Mitsubishi, nebo riskněte slabší dvoulitr od Volkswagenu. Ten vám aspoň opraví prakticky všude a na koleni a jeho servis není tak komplikovaný.

Benzínové motory Mitsubishi Outlander vás asi dynamicky moc nepřesvědčí, ale třeba jednotka 2,4 l je mechanicky velmi spolehlivá a pracuje s rozumnou spotřebou do deseti litrů na 100 km. Navíc s tímto motorem dostanete i vyšší světlou výšku (210 mm proti 176 mm u turbodieselů), což můžete ocenit, pokud jezdíte častěji po nezpevněné cestě. Vyhněte se ale raději variátorovému CVT, neboť o těchto bezestupňových převodovkách je známo, že nemají rády vysoké kilometrové nájezdy. Manuál je robustní, spolehlivý a nemá se na něm nic moc co pokazit. Jen pozor na životnost spojky, vše měňte včas, ať si neodděláte setrvačník a systém pohonu všech kol. Ten nabízí volbu režimů, ideální je nechat ho v poloze AUTO, ať si zadní nápravu připojuje podle potřeby. Na dálnici pak klidně dejte jen přední pohon 2WD, ušetříte si tím pár deci paliva.

Celkové hodnocení

Mitsubishi Outlander je se správným motorem dobré auto. Není to žádný krasavec a interiér nesnese srovnání s kvalitnější konkurencí, ale celková spolehlivost Outlanderu je dobrá a když si dáte pozor při výběru motorizace, bude auto ještě dlouho spolehlivě sloužit. Pozor si dejte na stav podvozku, tohle přeci jen není drsný off-road a v těžkém terénu se může podvozek a pohon kol snadno poškodit. Hledejte auto, které vypadá udržovaně a má za sebou jasnou servisní historii. Pokud nutně nepotřebujete turbodiesel, zvolte benzínový motor 2,4 l, který vysokou spolehlivost kombinuje s dobrou dynamikou a rozumnou spotřebou paliva. Outlander také své francouzské příbuzné válcuje jízdními vlastnostmi, i když celková kultivovanost, zejména pak s turbodieselem od VW, je poměrně nízká a v autě je hluk. Dá se to ale vydržet.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary