Test ojetého SUV Mercedes-Benz ML 320 CDI

2015-08-26 00:00:00

Prémiové SUV prestižní značky je lákavá volba. Spousta lidí mu tipuje vyšší cenovku, než jakou doopravdy má. Ale provoz takového auta něco stojí a rizika drahých oprav tu prostě a jednoduše jsou.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Slušný komfort posádky Poruchový osmiválcový diesel
Výrazné zlepšení spolehlivosti Nedělá se v sedmimístné verzi
Kultivovanost jízdy Drahý originální servis
Dobrá dynamika a ovladatelnost Vyšší nároky na brzdy a pneumatiky
Univerzální schopnosti Průměrná kvalita materiálů v interiéru


SUV Mercedes-Benz ML druhé generace s kódovým označením W164 přišlo na trh na začátku roku 2005 a ve výrobě vydrželo do roku 2011, kdy ho nahradila nová generace W166. Vedle oblíbených dieselů jste dostali i benzínové motory včetně trochu šílené verze ML63 AMG s výkonem 500 koní. Nic menšího než třílitrový šestiválec ale pod kapotou nebylo. Na konci výroby této modelové řady se ještě objevil hybrid, ale dnes se zaměříme spíše na první roky výroby, které vás asi budou zajímat nejvíc. Jsou to totiž auta, která se dají pořídit do zhruba 400 000 korun, pěkné ML druhé generace se dá i s dieselem sehnat za zhruba 350 000 korun. Benzínové modely bývají dokonce levnější a to včetně lákavého osmiválce ML500, který je oblíbený pro přestavbu na LPG.

Čtěte také: Test ojetého SUV BMW X5

Na test jsem si tentokrát vzal v Auto ESA oblíbenou motorizaci ML 320 CDI s naftovým šestiválcem 3,0 l o výkonu 224 koní a točivém momentu 510 Nm. Motor je spojen s příjemným sedmistupňovým automatem a samozřejmě pohání všechna čtyři kola. Tento motor byl k dostání i ve slabších verzích ML 280 CDI, ML 300 CDI nebo v silnější ML 350 CDI. Záleží na roku výroby, ale testované auto z roku 2007 představuje rozumný kompromis, pokud jde o spolehlivost, najeté kilometry a cenu. Auta z prvních let výroby trpěla na drobné nedodělky a týkalo se jich několik svolávacích akcí, zhruba od konce roku 2006 už na tom byl ale Mercedes ML docela dobře. Přesto počítejte s vyššími kilometrovými nájezdy. Toto jsou logicky poměrně vytěžovaná auta a více než 200 000 km není u osm let starého SUV nic neobvyklého. Spíše se jedná o standardní nájezd.

Když už jsme u motorů, rovnou zapomeňte na naftové osmiválce 420 CDI a 450 CDI. Dynamicky jsou to sice zajímavé motory, ale jsou velmi choulostivé a přinášejí jen trable a drahé účty za opravy. Odchází jim rozvodový řetěz, mají problémy s mazáním, vstřikování trpí na nekvalitní naftu a rovněž se často přehřívají. Jejich vysoký točivý moment dává také zabrat systému 4x4 a automatickým převodovkám, k opotřebení všech důležitých částí pohonného ústrojí v těchto autech dochází pak výrazně dříve než u šestiválců nebo benzínových osmiválců s nižším točivým momentem. Pokud nekupujete mladé auto s malým nájezdem od naprosto prověřeného zdroje, vážně raději osmiválec na naftu nechte být a berte šestiválec. Ten není v reálném provozu zas o tolik pomalejší a navíc si na případné poruchy vydělá rozumnou spotřebou. Šestiválec jezdí za devět až deset litrů, osmiválce si berou zhruba třináct.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Volvo XC90

Ani vznětový šestiválec ale není úplně bez problémů. V zásadě je to spolehlivý motor, ale díky jejich častému výskytu jsou potenciální problémy dobře zmapované a většina schopných servisů si s nimi ví rady nebo je aspoň umí včas diagnostikovat. Pokud jde o opotřebení ložiska klikové hřídele, většina aut už má za sebou záruční výměnu nebo svolávací akci, ale stejně pozor. Může se také stát, že odejde senzor teploty katalyzátoru, to se pak auto přepne do nouzového režimu. Dalším rizikem je problém s odvětráním klikové skříně, kdy se olej dostane přes vířivé klapky v sání až před turbodmychadlo. Malý výskyt oleje před turbem je normální, ale pokud se sem dostane hodně oleje, motor ho pak nasaje a může to vést až k fatální destrukci motoru. Řešením je často měnit olej, ideálně po 12 000 až 15 000 km, ať se náplň nezakarbonuje a motor zůstane čistý. S rozvody šestiválce obvykle problémy nebývají.

Když vás láká benzínový šestiválec 3,5 l, například s přestavbou na LPG, dejte si u něj pozor na stav rozety vyvažovací hřídele. Ta se poměrně rychle opotřebovává a její životnost byla jen zhruba 100 000 km. Více ojetá auta už budou mít pravděpodobně nový odolnější díl, ale pokud se nájezd pohybuje někde u 130 000 km, je tu riziko, že rozetka mele z posledního a hrozí její totální zničení, což vede k přeskočení nebo prasknutí rozvodového řetězu. Následky mohou být pro motor fatální. Benzínové osmiválce, například model ML500, jsou dynamicky zajímavé, ale spotřeba je samozřejmě vyšší a pohybuje se okolo 15 litrů benzínu. Přestavba na LPG srazí reálné provozní náklady srovnatelné s devíti až desetilitrovou spotřebou benzínu, tak si spočítejte, jestli se vám to vyplatí. Pokud toho najezdíte méně, možná nebude dávat LPG přestavba smysl. Navíc musí být udělána pořádně, protože někteří majitelé krizitují citelný pokles výkonu a cukání při plné akceleraci.

TIP: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Pokud jde o další detaily, sluší se připomenout vzduchový podvozek Airmatic. Ten možnosti Mercedesu ML posouvá ještě dál, auto je s ním příjemně komfortní, má lepší průchodnost terénem a v zatáčkách se tolik nenaklání jako na klasickém podvozku. Jsou tu samozřejmě rizika úniků vzduchu, ale měchy mají životnost přes 200 000 km. Když se porouchá kompresor vzduchu, doufejte, že jde zrepasovat. Nový totiž může stát i s příslušenstvím přes třicet tisíc. Elektronika je nicméně docela spolehlivá a krom občasných výskytů problémů s klimatizací, palubním počítačem a tempomatem je Mercedes ML vcelku solidní. Prostě jen prověřte, jestli všechno funguje. Horší je to s porouchaným elektrickým otevíráním pátých dveří, kdy je potřeba to celé rozebrat. Není to levné a trvá to. Pamatujte také na to, že díly jsou na ML docela drahé, tak zvažte havarijní pojistku. Na ojeté auto už by nemusela stát tolik jako na nový vůz.

Celkové hodnocení

Mercedes-Benz ML druhé generace je v zásadě dobré auto a skvělé SUV. Potřebuje ale majitele, který se o něj bude starat, nebude zanedbávat servis a nebude šetřit na detailech. Právě oddalovaný a lajdácký servis stojí za většinou problémů tohoto jinak solidního auta. Když třeba necháte klepat podvozek, postupem času to přeroste v mnohem větší problém než jen uložení stabilizátoru. Musíte mít prostě trochu velkorysý rozpočet, abyste tohle auto udrželi v bezvadném stavu. Potenciál ale v Mercedesu ML je, neboť velmi dobře jezdí, je pohodlný a především byl vyrobený pořádně a kvalitně. Pozor si dejte na servisní historii a původ auta, které kupujete. Raději se obraťte jen na prověřené prodejce a obchodníky, kupovat takto složité auto od soukromníka je vždycky trochu riziko. Některé známé problémy například s motorem nebo převodovkou se totiž někde na koleni hůře diagnostikují a často je potřeba zevrubnější prohlídka s odborníkem.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary