Test ojetého SUV Mercedes-Benz GL 320 CDI

2018-01-02 00:00:00

Veliké SUV je pro některé lidi důležité především z hlediska společenské prestiže. Ovšem obří GL od Mercedesu má i reálná pozitiva.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Vnitřní prostor a komfort Vysoké provozní náklady
Schopnosti mimo asfalt Málo servisních specialistů
Mechanická spolehlivost Vyšší spotřeba i u dieselů
Vysoká pasivní bezpečnost Kvalita detailů zaostává za očekáváním
Spolehlivé automatické převodovky Obtížně se s ním parkuje

 

Obří Mercedes-Benz třídy GL přišel na trh v roce 2006 a je to opravdu pořádný kus auta. I Audi Q7 vedle něj vypadá decentně a BMW X5 je proti tomuto GL vyložený kompaktní hatchback. První generace GL se vyráběla do roku 2012, kdy ji nahradila současná generace. A ta se také brzy dočká svého nástupce. Aktuální nabídka na trhu ojetin ukazuje, že ojetých vozů třídy GL je na prodej poměrně málo, nyní se jich prodává jen několik desítek a ceny začínají u 300 000 korun. Typickým příkladem ojetého Mercedesu GL je pak náš testovací exemplář ve verzi 320 CDI, který jsme si půjčili na test v Auto ESA. Nápisem GL 420 CDI na zádi se nechte zmást, bývalý majitel si zřejmě potřeboval zvýšit prestiž tímto snadným trikem. Vůz z roku 2008 zatím ujel něco málo přes 220 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 419 900 Kč. Motorizace GL 320 CDI je asi nejžádanější a z hlediska nákladů nejrozumnější. Ale vše si postupně ukážeme.

Čtěte také: Test ojetého sedanu Mercedes-Benz CLS 320 CDI

Od velikého Mercedesu GL rozhodně nečekejte atletické jízdní vlastnosti. Je to trochu taková almara a vyžaduje velmi rozvážný a konzervativní styl jízdy. Řízení je sice přesné, ale je po vzoru starších mercedesů pomalejší a vymetat okresky nižšího řádu tímhle autem vážně nebudete. Spíše se budete bát o to, abyste se vůbec vešli na silnici. A zaparkovat v podzemních garážích bude oříšek i pro zkušené řidiče. Nicméně někdo prostě takto veliké auto potřebuje, ať už kvůli vnitřnímu prostoru nebo prostě pro zvýšení společenské prestiže. A není pochyb o tom, že takto obrovské auto má velmi vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Počítejte ale s tím, že hlavně brzdná dráha bude delší a Mercedes GL vyžaduje velmi kvalitní pneumatiky, aby se na silnici vůbec udržel. Těch dvě a půl tuny železa se musí o něco opřít. Ale náklady v podobě 20 000 korun za sadu pneu jsou pouze začátek.

Spotřební materiál nestojí horentní sumy, ale budete ho potřebovat často. Někteří řidiči s agresivnějším stylem jízdy mění brzdy každých 40 000 km nebo i dříve. Co se může prodražit jsou specifické opravy, ale dobrou zprávou je, že v zásadě je Mercedes-Benz GL spolehlivé auto. Testovaný diesel je robustní motor, ale nahlédněte do servisní historie. Jestli chcete mít jistotu a vědět, co bude auto potřebovat, nakupujte jen s pomocí specialisty s diagnostikou. U šestiválcového dieselu pozor na úniky oleje do sání, za což může nefunkční systém odvětrání klikové skříně. Odnášejí to pak swirl klapky a turbo s proměnnou geometrií, které je velmi drahé. Repase přijde klidně na 30 000 korun. U první exemplářů také unikal olej kolem chladiče oleje. Také může zazlobit EGR ventil a filtr pevných částic. Pokud ale měníte olej po 12 až 15 000 km, motor vydrží a tyhle agregáty bez potíží najedou přes půl milionu kilometrů bez mimořádných investic.

Nepřehlédněte: Test ojetého SUV Mercedes-Benz ML 320 CDI

S šestiválcem si dobře rozumí i sedmistupňový automat, ale měňte v něm pravidelně olej. Přistoupili bychom k preventivním výměnám po 60 000 km nebo po třech letech. To samé platí i pro olej v diferenciálech a rozvodovce. Osmiválcový diesel GL 420 CDI je zbytečnost a navíc je to poměrně rizikový motor, který umí potrápit závadami vstřikování (uložení vstřikovačů propouští naftu a časem se celý vstřikovač doslova obalí karbonovými úsadami, toto může v menší míře postihnout i šestiválec), drahým kolapsem obou turbodmychadel a především s ním už převodovka docela trpí. Navíc žere jako prokupnutý. Zatímco šestiválec GL 320 CDI nebo pozdější 350 CDI jezdí za zhruba 10 až 12 litrů v příměstském režimu (mimo město a dálnice klidně i za méně než devět), osmiválec si vezme patnáct litrů na sto. Kdo chce pořádný motor a moc mu nesejde na spotřebě, paradoxně rozumnou volbou jsou benzinové osmiválce 4,6 a 5,5 litru. My bychom rovnou doporučili ten druhý s lepším průběhem výkonu a reálně shodnou spotřebou okolo 15 litrů na 100 km.

Benzinové osmiválce jsou spolehlivé, ale vyžadují pečlivý servis s pravidelnými výměnami oleje správné specifikace. Obvyklým problémem jsou selhání zapalovacích cívek, kdy je lepší vyměnit rovnou všech osm, ale to je záležitost, která se řeší vždy zhruba kolem 200 000 km a pak je zas klid. Pozor na přestavby na LPG, kdy špatně provedené úpravy bez přimazávání odnáší hlava motoru a sedla ventilů. Z technických problémů se pak poměrně často objevují kolapsy elektrické soustavy vinou slabého akumulátoru. Chce to zkrátka pečlivější péči, je to starší, velké a luxusní auto, které má těch hraček spoustu. Šetřit na servisu tohoto kolosu se nemusí vyplácet. Lepší je všechny drobnosti řešit rovnou, než na sebe nabalí další a další výrazně dražší problémy. Třeba taková drobnost, jako závada termostatu za pár tisíc, způsobí, že se motor nikdy pořádně neohřeje, řídící jednotka to vyhodnotí jako chybu a nespustí regenerace DPF. A stačí takhle ujet 1000 km a máte zničené filtry DPF za mnoho desítek tisíc.

Celkové hodnocení

Pokud víte, že takto velké auto potřebujete a dokážete se s mířit s vyššími servisními výdaji, není vlastně Mercedes-Benz GL špatná volba. Chce to jen vybrat prověřený exemplář, který má jasnou historii. Pozor si dejte na pochybné importy a neznámé prodejce a každé auto velice důkladně prověřte. Radili bychom nakupovat pouze v síti zavedených autobazarů nebo dealerů Mercedesu, kteří konkrétní auto a jejich majitele dobře znají. Těch bolístek je málo a i třeba diskutovaný vzduchový podvozek většinou funguje. Prostě auto prověřte, vyzkoušejte a pokud vše funguje nyní u ojetiny se čtvrt milionem kilometrů na hrbu, bude to pravděpodobně už fungovat vždycky. Jen velký pozor na špatně opravené bouračky. Taková auta mají tendenci reznout. A také zvažte nějakou formu zabezpečení a pojištění, luxusní Mercedesy mizí poměrně často na Balkán a do zemí bývalého Sovětského svazu.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary