Test ojetého SUV Land Rover Freelander II

2016-08-31 00:00:00

Nyní jsou SUV v módě, ale na rozdíl od většiny soupeřů orientovaných na silnici je Freelander II i docela schopný v terénu.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Schopnosti mimo silnice Hlučnější diesel
Známá technika pod kapotou Kolísavá kvalita zpracování
Zlepšení spolehlivosti Menší výběr na trhu
Prestižní image Do města je moc velký
Celkově velmi příjemné auto Nevýrazná dynamika


Kompaktní SUV dnes frčí. Vlastně jsou to nyní nejprodávanější auta na evropském trhu, kdy vytlačila jindy oblíbené hatchbacky. Zájem ale není jenom mezi novými vozy, ale také samozřejmě na trhu ojetých aut. Zde právě módní SUV lákají zajímavější cenou i ty zákazníky, kteří mají omezený rozpočet. Land Rover Freelander druhé generace vyráběný mezi lety 2006 a 2014 je po všech směrech důstojný zástupce své kategorie, ale na rozdíl od většiny soupeřů přidává ještě docela slušné vlastnosti mimo zpevněné cesty. Ne snad, že by to drtivá většina zákazníků potřebovala (do terénu, tedy mimo silnice, jezdí podle průzkumů jen asi 5 % zákazníků kategorie SUV). Dobré je ale vědět, že vás Freelander nenechá napospas dravým šelmám, pokud vyrazíte do bláta.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Land Rover Discovery

Na test jsme si tentokrát půjčili v Auto ESA vyhledávaný turbodiesel 2,2 l v modelu TD4 spojený s šestistupňovou atomatickou převodovkou. Ačkoli má Land Rover Freelander na kapotě trochu exotický znáček, pod povrchem se ukrývá poměrně známá technika. Freelander totiž sdílí platfromu EUCD například s Fordem Mondeo, Volvcem XC60 či Jaguarem X-Type. V domácí stáji je mu příbuzný i Range Rover Evoque. Pod kapotou pak pracují rovněž známé motory. V případě dieselů je to jednotka 2,2 l DW12 od koncernu PSA, kterou najdete i ve Fordech, Citroënech a Peugeotech. Benzinové motory jsou trochu exotické, ale mohli jste mít buď atmosférický řadový šestiválec 3,2 l od Volva (je umístěný napříč, i kvůli němu je Freelander tak široký), nebo později přeplňovaný čtyřválec 2,0 l od Fordu.

Na silnici překvapí Land Rover Freelander II jistými jízdními vlastnostmi. Krátký rozvor a vyšší stavba se sice projeví na trochu horší směrové stabilitě, ale auto je na zakroucené silnici překvapivě agilní, má docela dobrý poloměr otáčení a díky automatické převodovce se řídí příjemně a řidiče vlastně svou existencí nijak neobtěžuje. Diesel jste mohli mít i s šestistupňovou manuální převodovkou, ale automat se k charakteru Freelanderu hodí a v terénu (a ve městě v kolonách) je to vítaný pomocník. Pohon všech kol obstarává systém Haldex a i když se Land Rover chlubí systémem Terrain Response pro nastavení různých jízdních režimů podle povrchu, po kterém jedete, je to spíše jen taková hračka upravující chování ABS a ESP. Redukci nebo uzávěrky diferenciálů, jako u plnohodnotného Range Roveru, tu nenajdete.

A jak je na tom Land Rover Freelander s technikou a spolehlivostí? Stav ojetin se samozřejmě odvíjí od používání, takže najdete mimořádně zachovalá auta s menším nájezdem, ale také docela unavené kusy. Chce to pořádně vybírat, nicméně na našem trhu jsou auta zpravidla ve stavu lepším. Neslouží totiž k výletům do bláta a kamení, ale spíše na nákupy nebo jako alternativa k rodinným kombi. Asi nebudete mít moc velký zájem o benzinové motory, které v kombinaci s automatem a v takto velkém a nepříliš aerodynamickém autě neslibují zrovna dvakrát úsporný provoz. Šestiválec 3,2 l si vezme okolo 12 litrů, pozdější čtyřválec s turbem pojede minimálně za deset. Navíc se nejedná o úplně neprůstřelné motory. Šestiválec je po větších nájezdech znám spotřebou oleje a problémy s rozvody, čtyřválec zas při oddalovaných výměnách oleje trpí na zakarbonování a z počátku výroby měl problémy s řídící elektronikou, kdy padal do nouzového režimu a nakonec se to muselo řešit výměnou celé řídící jednotky.

Čtěte také: Test Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4

Diesely jsou na tom lépe. Naftová jednotka 2,2 l je známá svou slušnou mechanickou spolehlivostí už z Fordů a Citroënů nebo Peugeotů. Pozor si dejte na stav turba, především u vozů před faceliftem (výroba do srpna 2010 - motor po faceliftu dostal odolnější turbo chlazené vodou), důležitá je také servisní historie. Pokud má auto měněný olej po zhruba 15 000 km, dělá to samozřejmě motoru dobře. Ale Land Rover doporučoval výměny až po 24 000 km a to už je i na robustní diesel moc. Problémy s EGR ventilem nejsou tak časté, horší je to s filtrem pevných částic. Ten se dodával standardně pro evropský trh od modelového roku 2011, jen vozy pro Rusko byly vždy bez DPF až do konce výroby. Okolo 180 000 km se pravděpodobně přihlásí o výměnu. Typickým projevem blížícího se konce životnosti DPF jsou časté regenerace, vyšší spotřeba a v důsledku toho hromadění nafty v oleji. U dieselů s manuálem se pak připravte na časté výměny spojky a dvouhmotového setrvačníku, pokud jezdíte v náročnějším terénu a po městě. Ohledně pohonu 4x4 zase pozor na to, aby spojka Haldex připojovala nápravu hned. Každých 60 000 km by to chtělo vyměnit v Haldexu olej a nespoléhat se na interval 240 000 km doporučený automobilkou. Výrazně zkrácený interval udělá dobře i automatické převodovce Aisin, těch 240 000 km je vážně moc na jednu náplň. A stejný interval je doporučen i pro rozvody dieselů, také ho raději zkraťte na zhruba 160 000 km maximálně.

Celkové hodnocení

S Land Roverem Freelander je to trochu komplikovanější především omezeným výběrem na trhu. Není jich taková hromada jako Octavií nebo třeba modelů Yeti, takže bude asi chvíli trvat, než najdete auto přesně podle vašich představ. Auta z jasnou servisní historií mají samozřejmě výhodu. Dobře prohlédněte podvozek, zda není poškozený od jízdy v těžkém terénu, pátrejte po ranách od kamení a podobně. Udržovaný diesel s automatem je poměrně rozumná cesta, jak si užívat zajímavé, schopné a docela spolehlivé auto. Místy sice narazíte na horší kvalitu zpracování detailů v interiéru, ale základní mechanika je solidní. Ještě ale ověřte, jestli vaše auto prošlo všemi svolávacími akcemi. Některé se týkaly jen určitých modelů, takže kontaktujte oficiální servis Land Roverů, aby to ověřil přes VIN kód vašeho auta.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary