Test ojetého SUV: Land Rover Discovery

2014-11-12 00:00:00

Třetí generace Land Roveru Discovery patří mezi nejuniverzálnější auta na trhu. Nicméně prestižní značka, velikost auta a ne zrovna neprůstřelná spolehlivost vyžadují zaprvé opatrnost při výběru a zadruhé velký rozpočet.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Všestrannost auta Vysoké servisní náklady
Pohodlí, kultivovanost a praktičnost Omezená obratnost na silnici
Dovednosti v těžkém terénu Vyšší spotřeba paliva
Prestižní image Spolehlivost vozů z prvních let výroby
Většina ojetin s bohatou výbavou Některá auta mají za sebou těžký život


V dnešní době jsou vozy kategorie SUV především stylová záležitost a plno lidí si je kupuje ne proto, že potřebují jezdit do terénu, ale prostě aby ukázali, že na to mají. Výrobci se přizpůsobují a postupně mění vlastnosti vozů SUV z terénních na čistě silniční. V poslední době nejsou ani výjimkou SUV, která mají pouze pohon jedné nápravy, nízkoprofilové silniční pneumatiky a sportovní paket. Na jízdu v terénu s těmito vozy se pak vůbec nemyslí. V tomto kontextu tak zůstává Land Rover Discovery třetí generace na trhu poměrně osamocen. Zatímco jiné konkurenční modely se právě vydaly především na asfalt, Land Rover si zachovává skoro až neuvěřitelné schopnosti mimo zpěvněné silnice. Přesto i na silnici zůstává dobře ovladatelný, pohodlný a vysoce kultivovaný. Discovery nabízí velmi zajímavou kombinaci schopností, kterou málo které auto umí dnes opakovat. Pokud tedy chcete prestižní, pohodlné, praktické a také v terénu velmi schopné auto, vlastně nemáte jinou možnost než si koupit právě Land Rover Discovery. Tak se na něj pojďme podrobně podívat.

Čtěte také další testy ojetých SUV:
BMW X5 3.0d
Volvo XC90

Land Rover Discovery se začal prodávat v červnu roce 2004 se třemi motory a pokračoval až do roku 2009, kdy ho nahradila nová generace, respektive velmi rozsáhlý facelift a modernizace označovaná jako Discovery 4. Přesto se jedná stále o stejný koncept a dá se říci, že právě třetí generace Discovery pokračuje dodnes, než bude nahrazena úplně novou generací. Land Rover také trochu mění vnímání pojmu Discovery, nadále to bude rodina praktických SUV a offroadů. Bude Discovery Sport (nástupce Freelandera) a ještě jeden menší model. O tom ale jindy. Pod kapotou Land Roveru Discovery 3 najdete převážně šestiválcový turbodiesel 2,7 l o výkonu 140 kW (190 k) a točivém momentu 440 Nm, který jsem si na test půjčil v Autocentru ESA. Méně častý je benzínový osmiválec 4,4 l o výkonu 220 kW (300 k) a šestiválec 4,0 l, který se prodával hlavně v USA a Austrálii a v Evropě se vyskytuje jen velmi výjimečně. Naftový šestiválec se v základu prodával s šestistupňovým manuálem, ale mnohem častější (a logickou) volbou je šestistupňový automat. Osmiválec má pak automat standardně. Na některé trhy se vozila i úplně základní výbava bez vzduchového podvozku a inteligentního pohonu všech kol. Jakkoli je třeba o jeden potenciální problém méně, taková auta nejsou na trhu moc vyhledávaná, neboť mají chudou výbavu a jen pět míst k sezení. Navíc manuál poměrně rychle žere spojku.

Co se jízdy s tímto Land Roverem týče, nečekejte sportovní jízdní vlastnosti, ale velmi univerzální chování. Na silnici je auto pohodlné a jak už jste si možná všimli v naší upoutávce na facebooku, obyčejná polní cesta dá Discu zabrat asi stejně jako běžnému autu pravý pruh dálnice D1. Mimo silnice Discovery zvládne neuvěřitelné věci a když si říkáte, že už to dál nejde, stačí zařadit redukci, přepnout systém Terrain Response do nejnáročnějšího terénu, zvednout podvozek a přidat plyn. Discovery ani nepohne obočím a pojede. Na silnici se však připravte na to, že do zatáček se musí opatrně, zvláště pokud používáte přechodné poloterénní pneumatiky. Někteří majitelé ale nazuli spíše silniční obutí a i když si tím sebrali jistotu průchodnosti hlubokým bahnem, Discovery je pak přeci jen jistější, hlavně na brzdách. Tohle auto může s plnou výbavou vážit i 2,7 tuny, takže brzdy mají skutečně co dělat a pneumatiky také. A málem bych zapomněl na prostor uvnitř, který je jedním slovem gigantický. Navíc jsou vzadu dvě další sedačky, kde je stejně místa asi jako v obyčejné Fabii. Takže Discovery může fungovat jako plnohodnotné sedmimístné auto, ne jako 5+2. Sklápění jde normálně snadno jednou rukou, takže pozor na auta, u kterých nejde se sedačkami hnout.

Předpokládám, že o osmiválci na benzín, který si ve více než 2,5 tuny těžkém Discovery řekne reálně o 16 litrů benzínu, nebudete vůbec uvažovat. Pojďme si tedy představit turbodiesel 2,7 l, který patří mezi logickou volbu, pokud chcete Discovery skutečně používat. Motor vznikl ve spolupráci Fordu a koncernu PSA a i když je docela silný, jeho dynamika v těžké Discovery trochu zaostává. Nicméně auto se s ním hýbe a vyloženě pomalé není. Jen nečekejte takový odpich jako s naftovým osmiválcem v Range Roveru. Motoru se nevyhnuly ani větší či menší problémy, jenže jak to tak bývá, základem všeho je pečlivá údržba a dodržování předepsaných servisních intervalů. Údržba je v případě Land Roveru naprosto klíčová, pokud chcete relativně bezproblémový provoz. Ale na to potřebujete větší rozpočet. Tohle je velké a složité auto a nemůžete čekat, že bude jezdit jako správný diesel za pět litrů a že servis pořešíte jednou za tři roky u známého ve stodole. Potřebujete odborníka, který tomuto autu rozumí, ví, na co se zaměřit, a pomůže odhalit počínající problémy. Nejhorší totiž je jezdit a počkat, až se něco lidově řečeno vysype. A to si pak můžete připravit buď několik desítek tisíc korun na servis, nebo rovnou oprátku. Podle toho, co je vám milejší. Tohle je prostě drahé auto na provoz, tak s tím počítejte. A nejde jen o reálnou spotřebu, která se i u dieselu s automatem pohybuje mezi 11 a 12 litry na 100 km.

Kamenem úrazu Land Roverů z této doby je poruchová elektronika. Pokud ale kupujete ojeté auto, dá se předpokládat, že bývalý majitel všechny drobné vady vyřešil v rámci záruky. Podívejte se ale preventivně do historie auta a pokud v poslední dvou třech letech měnilo často majitele, pravděpodobně se jedná o problémový kus. Vedle palubní elektroniky, bez které se dá ještě občas žít, zlobí elektronická parkovací brzda (občas se přepíná do nouzového režimu), senzory v automatické převodovce, senzor otevřené kapoty a také systém vzduchového podvozku. Buď selže kompresor, což se dá ještě vyřešit, nebo některý z měchů, což už se pochopitelně řeší hůře. Většinou se problém odhalí, pokud auto odstavíte na několik dní a ono samo klesne k zemi. Nicémě pokud se auto používá často, kompresor měchy s přehledem dofouká a nic se zdánlivě neděje. A skutečně, takhle se dá s autem jezdit několik let, než dojde k fatálnímu úniku vzduchu ze systému. Podvozek má také citlivá spodní ramena. Konstrukce podvozku je sice robustní a snese i velmi těžký terén, nicméně na rozbitých silnicích se poměrně rychle vytvoří v uložení ramen vůle a pak slyšíte nepříjemné klepání. Především se ale podívejte pod auto a hledejte stopy po velmi těžkém poškození - ohnutá náprava vás bude stát zatraceně mnoho peněz. Někteří majitelé totiž s Land Roverem s radostí vyráželi za zábavou do velmi obtížného terénu a i když ho auto zvládá s přehledem, riziko drahého poškození tu přeci jenom je. Naštěstí nehrozí, že byste měli podvozek zničit na prvním velkém kameni. Discovery vydrží neuvěřitelné věci a pokud někdo ohnul nápravnici, musela to být příšerná rána.

Motor TDV6 2,7 l je znám svými problémy s rozvody, olejovým čerpadlem, EGR ventilem a vstřikováním. Jenže tohle se prostě týká skoro všech moderních turbodieselů. Pokud motoru věnujete péči a chováte se k němu s citem, bude sloužit. Pokud kašlete na servisní intervaly, přejíždíte dvojnásobně starý olej a dáváte motoru za uši, připravte se na to, že vás potká drahý problém. Nicméně například olejové čerpadlo není u motoru zrovna šťastně řešené a je nespolehlivé. Jenže musí se zrovna kvůli tomu motor zadřít a zničit? Problém je, že spousta lidí vůbec neřeší, že se s autem něco děje, nekoukají se na kontrolky anebo si řeknou, že těch dvacet třicet kilometrů nějak dojedou. A pak vznikají situace, kdy se zadře ložisko na klice, motor se kousne a klika zlomí... Horší je, když se přetrhne rozvodový řemen, protože to se nestává postupně, ale naráz. Interval výměny je sice podle trhu, kde bylo auto prodáváno, mezi 150 a 180 000 km, ale není od věci řešit takovou výměnu s předstihem. Navíc originální kladky a napínáky rozvodů nejsou moc trvanlivé, takže hledejte nějaký kvalitní druhovýrobní díl přímo na Land Rover od specialisty. Vadný EGR ventil a vstřikování zase poznáte především podle zhoršené dynamiky, vyšší kouřivosti a citelného nárůstu spotřeby paliva. Základem je ale dávat motoru čerstvý olej, nejlépe každých dvanáct až patnáct tisíc kilometrů. Pokud jezdíte kratší trasy s častými studenými starty nebo auto používáte v terénu, klidně i dříve, po 9000 km. Těch pár stokorun se rozhodně vyplatí. Jistě, pokud najedete dvacet tisíc za půl roku a auto používáte převážně ke klidné jízdě po dálnici, olej vydrží déle. Ale výměny nepodceňujte, stejně tak preventivní servis. Na provozu Land Roveru Discovery se ušetřit nedá, ale pokud investujete, nemusí se nic zásadního rozbít.

Celkové hodnocení

Pokud máte o Land Rover Discovery zájem, musíte především vědět, co kupujete. Ideální je seznámit se s někým, kdo těmto autům opravdu rozumí a umí na ně sehnat náhradní díly. Mezi majiteli lze najít pár lidí, kteří dokážou dovézt díly z Anglie za třetinovou cenu a možná dohodí i někoho, kdo je bude umět namontovat. Rozhodně si ale při nákupu auta nechte větší finanční obnos stranou a utraťte ho za rozumné investice, třeba do repase motoru, rozvodů a olejového čerpadla. Nechte také prověřit převodovku a preventivně v ní vyměnit olej. Celý systém převodů a pohonu 4x4 je složitý a potřebuje pravidelné výměny oleje klidně každých 40 000 km. Nemá smysl vyhodit padesát tisíc za nový lak a nějaké tuningové nesmysly, kterých mimochodem na Discovery seženete spoustu. To až budete vědět, že je vaše Disco mechanicky v pořádku, klidně si vyhazujte za chromovanou hrazdu se šesti světlomety, nástavbu na střechu a podobně. Pro klid na duši je nejlepší hledat vůz z posledních let výroby, ideálně z let 2007 až 2009, kdy už se podařilo vyřešit stávkující elektroniku a pokud už se něco stalo, většinou to nechal opravit první majitel v rámci záruky. Udržovaný Land Rover Discovery z prověřeného zdroje bude samozřejmě trochu dražší, ale bude si dobře držet cenu. Tohle auto je totiž docela vyhledávané mezi znalci a fanoušky a na trhu jich není tolik. Pamatujte tedy, že Discovery musíte především potřebovat, pak ho musíte chtít a hlavně musíte vědět, do čeho jdete. Není levné na provoz, ale pokud mu dáte péči, bude dobře sloužit. To si bohužel plno lidi neuvědomí, zanedbávají servis a pak jim zůstanou jen oči pro pláč a rozpočet na opravu za sto tisíc.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary