Test ojetého SUV Hyundai ix35 2.0 CRDI 4x4

2016-01-12 00:00:00

SUV Hyundai ix35 se prozatím profiluje jako mechanicky velmi spolehlivé auto. Sice nenadchne kvalitou detailů, ale motory se drží velmi dobře.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Velmi spolehlivé motory Vyšší náklady na servis
Docela slušně si drží cenu Horší praktičnost a komfort
Většinou dobrá výbava Zastaralá grafika přístrojů
Ještě může být v záruce Horší odhlučnění a kultivovanost
Nabídka motorů a pohonů Vyšší spotřeba verzí 4x4


Nošovické SUV Hyundai ix35 je technicky příbuzné s nedávno testovaným SUV Kia Sportage, ale několik rozdílů mezi nimi přeci jen najdete. Předně mají auta naprosto odlišný design, ale jeho hodnocení nechám na každém z vás. Liší se i provedení interiéru a ergonomické detaily a i když se přiznám, že mi více vyhovuje decentní podsvícení v Kie Sportage než křiklavá modrá v Hyundai ix35, je to prostě každého věc a ať si vybere, co mu sedí víc. Hyundai ix35 je na trhu od roku 2010 a v roce 2013 prodělalo toto SUV menší facelift, který se dotkl také nastavení podvozku. Právě po faceliftu se ix35 chová jistěji a lépe se řídí, ale dvouletá auta dnes sotva koupíte za nějakých tři sta tisíc. Ceny se kvůli popularitě SUV drží vysoko, takže za 300 000 korun dnes koupíte vozy z let 2010 až 2011.

Pomalu tak končí výhoda pětileté tovární záruky, zatímco Kia na modely Sportage nabízí záruku dokonce sedmiletou, ale je dobré vědět, že celkově je Hyundai ix35 mechanicky velmi spolehlivé auto. Spíše budete kritizovat drobné nedodělky, laciné materiály v interiéru a nepříliš vysokou kultivovanost než samotnou spolehlivost. Ani kvalita zpracování není tak kolísavá jako u některých francouzských aut a dá se říci, že každý Hyundai ix35 je vyrobený pořádně. Záleží samozřejmě na tom, jak se k němu předchozí majitel choval a jak se o něj staral. Nicméně například v případě oblíbeného dvoulitrového turbodieselu 2.0 CRDI nejsou oddalované výměny oleje ani po 30 000 km u méně jetých aut zas až takový problém. Dvoulitrový diesel má totiž velkou olejou zásobu na osm litrů, která tak rychle nedagraduje.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Hyundai i30

Přesto je výměna oleje po zhruba 15 až 20 000 km, případně po jednom roce, lepší. Turbodiesely 1.7 CRDI a 2.0 CRDI jsou mechanicky odolné, nemají ani takové problémy s filtry pevných částic, vstřikovači či spojkou a zatím v některých autech spolehlivě slouží i po 250 000 km. Choulostivé může být snad jen turbo, které se po zhruba 200 000 km začne ozývat. Spolehlivé jsou převodovky a to jak oblíbené mechanické, tak i stále žádanější automat, i když těch není na trhu ojetin ještě tolik. Čeští zákazníci stále ještě dávají přednost, trochu nepochopitelně, námaze se spojkou. Ta má překvapivě nižší životnost u motoru 1.7 CRDI kvůli jeho horšímu nástupu točivého momentu, kdy řidiči podvědomě více zatěžují spojku hlavně při rozjezdu. Jednasedmička je nicméně solidní, jenom ji seženete výhradně s pohonem předních kol a manuálem.

Pod kapotou SUV Hyundai ix35 můžete mít i benzínový motor. Slabší jednotka 1,6 l nejede špatně, ale na dálnici jí brzy dojde dech a spíše se hodí jen do města a blízkého okolí. Větší dvoulitr zase postrádá točivý moment a to pocítíte hlavně ve spojení s pohonem 4x4. Pokud vezmete benzínový dvoulitr s automatem, smiřte se se spotřebou okolo deseti litrů. Spotřeba dvoulitrového turbodieselu ale také není kdo ví jak zázračná a pohybuje se okolo osmi litrů. Samozřejmě záleží na stylu jízdy, ale verze s automatem jezdí klidně za devět. Nicméně vzhledem k mechanické spolehlivosti a nízkému počtu problémů s ix35 se to dá brát jako akceptovatelná daň. Nejlepší volbou je zřejmě motor 2.0 CRDI 100 kW s pohonem 4x4 a manuálem, což je i verze, kterou jsem si na test půjčil v Auto ESA. Kdo má rád dynamické svezení, potěší ho verze o výkonu 135 kW například v kombinaci se spolehlivým automatem, ale těch je na našem trhu docela málo. Slabší turbodiesel koupíte i s pohonem předních kol a pokud nejezdíte do terénu, bude vám to stačit. Trakci v zimě stejně neurčuje ani tak pohon kol jako kvalita pneumatik.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Navíc Hyundai ix35 není žádný offroad a podvozek se mimo asfalt snadno poškodí, takže jinam než na uježděnou polní cestu se nepouštějte. A na tu vám bohatě stačí předokolka na kvalitních pneumatikách. Právě od podvozku se ozývá nejvíce hučení a začnou se v něm vyskytovat vůle. Je dobré všechno řešit včas, protože pak následuje řetězení problémů a můžete mít zaděláno na poměrně drahý servis, který zrovna v případě ix35 není nejlevnější. U předokolek hučí zadní ložiska, u čtyřkolek se mohou ozývat čepy kol. Uložení stabilizátorů začíná poměrně brzy klepat, ale velký pozor si dejte na auta, která mají citelné vůle v řízení, jsou nestabilní a i s volantem rovně táhnou ke straně nebo jedou jako by bokem. S těmi nebude něco v pořádku a může se jednat o auto po velké nehodě. Někdy je to jen vina nevyvážených kol, problémy s podvozkem poznáte hlavně podle nerovnoměrného sjíždění pneumatik. Předokolky mají také slabší brzdy s nižší životností.

Celkové hodnocení

Ačkoli spousta lidí odsuzuje Hyundai ix35 za příliš korejský vzhled a mají k němu kvůli jeho původu averzi (při tom se vyrábí u nás), je to spolu s SUV Kia Sportage velmi dobré a spolehlivé auto. Jistě, není to žádný řidičský zázrak a na trhu najdete SUV, která lépe vypadají, mají prostornější a kvalitnější interiér nebo prostě lépe jezdí po silnici nebo i v terénu. Ale právě spolehlivost a odolnost řadí korejskou dvojici na přední místo seznamu toho zájemce o SUV, který nechává předsudky stranou a zajímá se spíše o to, co auto vydrží a jak funguje. Až po pěti letech skončí modelu ix35 záruka, dá se očekávat větší pokles cen, které se nyní drží docela vysoko. Jenže právě mechanická spolehlivost je jedním z hlavních důvodů, proč se Hyundai ix35 prodává za více peněz než podobná konkurence. Jenže ta se většinou nemůže opřít o neprůstřelnou spolehlivost pohonných jednotek tak jako právě Kia a Hyundai.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary