Test ojetého SUV Ford Kuga

2015-09-29 00:00:00

Ford Kuga patří mezi crossovery s nejlepšími jízdními vlastnostmi. Je také spolehlivý. Pokud jde ale o praktičnost, zřejmě uděláte s jiným modelem lépe.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Výborné jízdní vlastnosti Omezená praktičnost
Slušná kvalita i spolehlivost Není do těžšího terénu
Nejcharakternější motor 2.5T mezi SUV Průměrná kvalita interiéru
Zpětná vazba a zábavné řízení Menší nabídka motorů
Diesely si dobře drží cenu Malý kufr


Ford Kuga první generace se začal vyrábět v únoru 2008 jako odpověď na módní vlnu crossoverů, která se rozšířila z USA i do Evropy. Na trhu vydržela Kuga do konce roku 2012, kdy přišel modernizovaný globální model s větším kufrem a prostornějším interiérem. Ford Kuga je postaven na stejné platformě, kterou využívá třeba Ford Focus nebo MPV C-Max. Je to poměrně kompaktní auto a poznáte to hlavně na místě uvnitř. Dozadu se sice dva dospělí posadí, ale kufr je poměrně malý a ani s místem nad hlavou to není moc slavné. Kuga je zkrátka menší crossover a spíše takový přizvednutý hatchback než plnohodnotné SUV. Škoda Yeti nebo Volkswagen Tiguan rozhodně nabízejí více místa, i třeba Nissan Qashqai je větší, zejména ve vezi +2.

Zmínění soupeři ale nenabídnou takový jízdní projev. Ovladatelnost Kugy je výborná, řízení příjemně mechanické a na silnici se chová jako dobře naladěný hatchback. Řízení poskytuje docela slušnou zpětnou vazbu a pod kapotou testovaného auta, které jsem si půjčil v Auto ESA, byl snad nejcharakternější motor, jaký si do SUV vůbec můžete koupit. Přeplňovaný benzínový pětiválec 2,5 l pochází od Volva a znát ho můžeme třeba i z ostrého hatchbacku Focus ST a Focus RS. Byl i v Mondeu a svého času se jednalo o nejsilnější motor v evropských Fordech. Je to příjemná jednotka, navíc je velmi silná, má hezký zvuk a Kuze uděluje hezkou dynamiku. Jistě, spotřeba není nejlepší a auto si řekne o nějakých 10,5 litru na 100 km minimálně v příměstském provozu. Z tohoto důvodu asi budete hledat turbodiesel. Jiný benzínový motor totiž v nabídce ani nebyl.

Čtěte také: Test ojetého MPV Ford Galaxy

Ford Kuga se prodával s naftovým čtyřválcem 2.0 TDCI o výkonech 100, 103 a 120 kW. Nejprve přišla jednotka o výkonu 100 kW, která vydržela na trhu do února 2010. Plní normu Euro 4 a její výhodou je absence filtru pevných částic. Pak dorazily verze 103 a 120 kW a ty už mají filtr, ale zase plní normu Euro 5. Právě s filtrem pevných částic bývají problémy a vlastně se jedná o jediné citlivé místo tohoto turbodieselu. V zásadě je to totiž spolehlivý motor s dobrou mechanikou, takže když dopřáváte motoru pravidelné výměny oleje a chováte se k němu s citem, vydrží hodně. Pozor ale na dvouhmotové setrvačníky, spojku, vstřikování a turbo. Občas zlobí žhavení, ale to jsou záležitosti, které prostě ojeté turbodiesely potkávají a v případě Fordu Kuga se naštěstí nevyskytují moc brzy a tak často.

Slabší diesely byly i jako předokolka a to pro běžné ježdění stačí. Navíc je Kuga s předním pohonem živější a lépe se řídí. Čtyřkolka se dávala standardně k verzi 120 kW a také jste si mohli přikoupit dvouspojkový automat PowerShift. Je to dobrá převodovka, řadí plynule a jemně. Není tak rychlá jako DSG u Volkswagenu, ale autem aspoň necuká. Automat jen potřebuje nejpozději každých 60 000 km vyměnit olejovou náplň. Kdo tohle zanedbal, zadělává si na problémy. Pozor na podivné chrčivé a bzučivé zvuky z převodovky, to svědčí o problému. Opotřebované dvouspojky také dělají to, že při částečném zatížení například při jízdě do mírného kopce kolísají otáčkami motoru. Taková převodovka je pak zralá na repasi, která může stát od 30 do 50 000 korun. Manuální řazení je solidní, ale na více jetá auta nesmíte moc pospíchat. Zejména mezi jedničkou a dvojkou to pak trochu drhne. Nezapomeňte vyzkoušet, jestli dobře funguje pohon všech kol. Je řešený mezinápravovou spojkou.

Doporučujeme: Test ojetého kombi Ford Mondeo

Přeplňovaný benzínový pětiválec 2.5 T je zajímavý a jeho výkon 147 kW vozu uděluje skutečně pěknou dynamiku. Pozor ale na jeho stav. Mladší motory na tom asi budou ještě dobře, ale u těchto pětiválců je rizikové praskání bloku motoru a vložek válců. Trpí na to především motory, které někdo pořádně neohřál a nedochladil a u kterých byly oddalovány výměny oleje. Navíc se prasklý blok velmi špatně diagnostikuje a zpočátku se projevuje jen velmi pomalým úbytkem chladící kapaliny. Pak přichází kouřivost za studena a následně nadměrné kouření během jízdy. Sníží se výkon, pod zátěží motor cuká, auto začne špatně startovat a malér je na světě. Pokud kupujete pětiválec se starším typem automatu, připravte se na horší dynamiku a spotřebu okolo 12 litrů v reálném provozu.

Od Fordu Kuga nečekejte nějaké zázračné schopnosti v terénu. Jasně, se čtyřkolkou bahnem projedete, ale nepouštějte se s tímto SUV do příliš těžkých mimosilničních etap. Nárazníky jsou nízko, světlost je malá a stačí trefit velký kámen a ohnete si kus nápravnice. Tohle není teréňák ale prostě jen stylový osobák, který se jako offroad jenom tváří. Právě proto kupované auto důkladně prohlédněte i vespod a hledejte stopy po neopatrné jízdě mimo asfalt. Otlučené nápravy nevěstí nic dobrého. Většina aut na trhu má ale maximálně odřené nárazníky a ráfky z městského provozu. Také pozor na únik oleje z pohonu 4x4, opravy bývají drahé. Naštěstí ve všem ostatním je Kuga obecně bezproblémová a jediné, s čím se musíte smířit, je jen průměrná kvalita zpracování detailů v interiéru. Občas auto povrzává a plasty se snadno poškrábou.

Celkové hodnocení

Ford Kuga první generace je spíše hatchback než plnohodnotné SUV. Jeho limitujícím faktorem je omezená praktičnost, ale oproti konkurenci nabízí výborné jízdní vlastnosti, skvělou ovladatelnost a dalo by se říci, že ve své třídě jezdí asi nejlépe. Ne snad, že by bylo sportovní, ale řídí se vážně příjemně a více charakteru už od SUV nedostanete, zvláště s velmi zajímavým motorem 2.5 Turbo. Rozumná volba je diesel 2.0 TDCI s pohonem předních kol, pokud nepotřebujete jezdit každý týden po neupravených cestách. Když chcete čtyřkolku, berte raději silnější turbodiesel o výkonu 120 kW. Z výbavy je doporučeníhodný parkovací asistent a vyhřívané čelní sklo. Naopak originální navigace je trochu pomalá a moderní přenosná udělá lepší službu. Než ale koupíte, dobře auto projeďte a vyzkoušejte. Nabídek je na trhu dost, tak si nejprve udělejte celkový přehled.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary