Test ojetého SUV BMW X5 (E70)

2018-05-09 00:00:00

Luxusní SUV premiové značky je veliké lákadlo pro někoho, kdo si takové auto nemohl dovolit jako nové. Ale může si ho dovolit nyní?


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Slušné jízdní vlastnosti Vysoká výdaje na servis a provoz
Silné a relativně úsporné motory Láká zloděje a podvodníky
Prostornost interiéru Velice drahé mimořádné opravy
Trakce pohonu xDrive Překapivě omezený komfort odpružení
Často velice bohatá výbava Drahé pojištění


Je to všechno o penězích a rozpočtu. BMW X5 druhé generace označované jako E70, které se vyrábělo od listopadu 2006 do srpna 2013, bylo ve své době drahé premiové auto a i když dnes stojí zlomek původní ceny, pořád potřebuje poměrně velkorysého majitele s odpovídajícím rozpočtem a příjmem. Pokud ale víte, že si takové auto můžete dovolit, proč ne. Je to luxusní a prestižní SUV a někdo takové auto prostě potřebuje, ať už kvůli lepšímu pocitu za volantem nebo kvůli společenskému postavení. Je to každého věc. Jako příklad typického ojetého SUV X5 v českých bazarech nám poslouží model 3.0sd, který jsme si půjčili na test v Auto ESA. Stříbrná X5 je z roku 2009, prozatím ujela něco málo přes 202 000 km a prodejce za ni chtěl v době testu 390 000 Kč. Kdo chce modernější vůz po faceliftu z roku 2010 a s menším nájezdem, ten si musí stále připravit zhruba půl milionu a víc.

Čtěte také: Test ojetého SUV Mercedes-Benz GL 320 CDI

Ačkoli má označení SUV v názvu slovo Sport (BMW označuje tyto modely jako SAV, tedy Sport Activity Vehicle), se sportováním toho BMW X5 moc společného nemá. Přeci jen je to více než dvě tuny těžké auto, takže aby drželo na silnici, potřebuje obrovské široké (rozuměj drahé) pneumatiky a velice tuhý podvozek. To mu sice zaručuje na poměry těchto aut velice dobré jízdní vlastnosti, ale není zrovna moc komfortní. Podvozek na průměrné silnici celým autem třese a nepomáhají tomu právě ani široká nízkoprofilová kola. Třeba Land Rover Discovery, Volvo XC90 nebo Audi Q7 jsou pocitově výrazně kultivovanější a pohodlnější. Je ale pravda, že se BMW X5 drží silnice velice ochotně a dovoluje poměrně vysoké rychlosti v zatáčkách. Otázka je, jestli někdo něco takového u velkého luxusního SUV potřebuje.

Většina zájemců o ojeté BMW X5 hledá naftový motor a řadový šestiválec 3,0 l je v tomto případě asi nejrozumnější volba. Především starší provedení M57D30TÜ2 prodávané do května 2010 představuje velice dobrou volbu. Samozřejmě ale záleží na konkrétním kusu, ale pokud má za sebou auto pravidelný servis, vyložená past to nebude. Motor potřebuje kvalitní naftu, každých 15 000 km nebo jeden rok nový olej a pak bude sloužit. Verze 3.0d o výkonu 173 kW a točivém momentu 520 Nm naprosto stačí, je spolehlivá a umí jezdit za nějakých devět litrů na 100 km. Silnější 3.0sd má 210 kW a 580 Nm a i když představuje dynamicky zajímavější volbu, řekne si spíše o deset litrů nafty na sto nebo víc. Je také o malinko rizikovější, ale opět je to spíše kus od kusu. Kupované auto důkladně prověřte, nebojte se přizvat si na pomoc odborníka. Modernější provedení naftového šestiválce N57 sice není špatné a je úspornější, ale za nájezd 250 000 km bychom se nedívali už moc optimisticky.

Nepřehlédněte: Test ojetého BMW 525d E60

Má vůbec smysl kupovat BMW X5 s benzinovým motorem? To záleží. Atmosférický řadový šestiválec 3,0 l není sám o sobě špatný, ale v X5 bývá značně utrápený, bere olej a v reálném provozu jezdí za 12 litrů. To už je lepší si koupit rovnou plnohodnotný osmiválec 4,8 l. Ve starší verzi s nepřímým vstřikováním je to vlastně dobrý motor. Potřebuje ale velice pečlivý servis s výměnami oleje nejpozději po 12 000 km. Motor totiž extrémně „topí“ a olej v něm rychle degraduje. Často se musí měnit chladící kapalina, ideálně každé dva roky. Specialisté dokonce doporučují nechat předělat termostat na takový, který spíná dříve a nedovolí motor doslova přetápět. Je to daň za snahu srazit spotřebu a emise. Tenhle motor sice umí v X5 jezdit za 14 litrů nebo i méně, ale je velice citlivý na zacházení a hlavně údržbu. Přeplňovaný šestiválec 3,0 l sice jede krásně, ale je to velice složitý motor s choulostivým systémem přeplňování. A osmiválec 4,4 l se dvěma turby je díra na peníze. V turbech se spéká olej, motor karbonuje a praskají mu písty. Ten neberte ani zadarmo. Ještě jedna věc, vyhněte se přestavbám na LPG.

Slabým místem hodně ojetých bavoráků jsou automatické převodovky a systém pohonu všech kol xDrive. Automobilka nepředepisovala v automatech výměnu oleje a s nájezdem za 180 000 km už bude náplň za zenitem. Chce to olej vyměnit po 120 000 km a pak nejpozději každých 90 000 km. Pokud někdo tahá vlek, tak ať klidně zkrátí interval výměny na 60 000 km. Právě tahání velků dává převodovce a systému xDrive zabrat. X5 je také citlivá na geometrii, kvalitu pneumatik a obecně stav podvozku. Rozhozená geometrie a jiné rozměry kol namáhají přesně kalibrovaný xDrive a často jsou zdrojem problémů. A i diferenciály xDrivu potřebují pravidelně měnit olejovou náplň. Dalším choulostivým místem bývá zadní vzduchové odpružení se samonivelací, měchy si prostě jednou o výměnu řeknou. Lepší je tak kupovat X5 bez adaptivního vzduchového podvozku (měchy jsou vzadu ale vždy) a aktivních stabilizátorů Dynamic Drive. Ty sice většinou drží, ale výměna je pak strašně drahá. Pak už jsou to u X5 jen klasické drobnosti.

Celkové hodnocení

BMW X5 vůbec není špatné auto. Servisovaný a udržovaný kus bude spolehlivě sloužit. Jen je potřeba se mu věnovat, zkrátit servisní intervaly a smířit se s nutnými investicemi. I když stojí ojetá X5 zlomek původní ceny, servis stojí pořád stejně jako na nové auto. Také se tahle auta kradou a spolu s drahými díly a poněkud rizikovou skupinou řidičů na ně nasazují pojišťovny vysoké ceny ročních pojistek. A mít takové auto nepojištěné je hodně velká loterie. Pokud budete hledat jen v síti zavedených prodejců ojetin a vyhlédnuté auto necháte prohlédnout specialistu s diagnostikou, určitě koupíte dobře. Dejte si ale obrovský pozor na auta bez historie, u kterých se nedá pořádně dohledat jejich původ. On se sice prodávající může chlubit německým nebo švýcarským techničákem, ale auto může být původně z Rumunska, Turecka nebo kdo ví odkud. Buďte vážně velmi obezřetní, kupujete drahé luxusní auto, u kterého i běžný servis stojí dvacet tisíc. Pokud vás taková částka zaskočila, rozhodně na tohle auto nemáte.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary