Test ojetého SUV Audi Q7 3.0 TDI

2018-06-05 00:00:00

První generace velkého luxusního SUV od Audi byl obchodní úspěch. A známá technika láká i v bazarech.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Slušná kvalita a spolehlivost Vyšší provozní náklady
Komfort odpružení Není praktičtější než kombi A6
Poměrně rozumné ceny Omezená dynamika kvůli hmotnosti
Univerzální vlastnosti Nečekejte sportovní jízdu
Vysoká úroveň pasivní bezpečnosti Riziko krádeže


SUV jsou dnes v módě a prakticky každý s významných prémiových výrobců má v nabídce aspoň jedno takové. Výjimkou není ani „velká německá trojka“ Audi, BMW a Mercedes-Benz. Nyní se v testech ojetin podíváme právě na ojeté Audi Q7 první generace, které se vyrábělo v letech 2005 až 2015 na technickém základu příbuzném s první generací Volkswagenu Touareg a Porsche Cayenne. Jako příklad žádané bazarovky nám poslouží model s motorem 3.0 TDI V6, který jsme si na test půjčili v Auto ESA. Vůz je z roku 2006, najel prozatím 172 500 km a prodejce za něj v době testu chtěl 319 000 korun. To je zhruba 15 % původní ceny nového auta před jedenácti lety. Takže je tohle výhodná koupě nebo past na peníze? Pojďme to zjistit.

Čtěte také: Test ojetého SUV Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Před koupí ojetého Audi Q7 je nutné si ujasnit několik věcí. Mám na to? Dokážu uživit velké luxusní auto od prémiového výrobce? Zadarmo taková auta rozhodně nejezdí a i když mají pod kapotou turbodiesel, pořád mají výrazně vyšší spotřebu kvůli vysoké hmotnosti a horší aerodynamice. A hlavně spotřeba paliva není v celkových nákladech na takové auto podstatný údaj. Je nutné kalkulovat se servisem a s tím, že čím více toho zanedbáte, tím dražší následné opravy budou. Takováhle auta potřebují jezdit na prohlídku každý rok a olej se jim musí měnit nejpozději po 15 000 km. Automatická převodovka také vyžaduje pozornost a případnou výměnu oleje (tu před vámi zřejmě nikdo nikdy nedělal) a je nutné dát si pozor na stav podvozku, pohonu všech kol a dalších životně důležitých funkcí.

Motor 3.0 TDI V6 sice není nejlevnější na servis, ale aspoň si na sebe dokáže „vydělat“ relativně rozumnou spotřebou. Pokud má za sebou úplnou servisní historii a auto pochází od zavedeného prodejce, který vykupované vozy důkladně prověřuje, snad nehrozí nějaká fatální selhání. Motor 3.0 TDI je znám rizikovými řetězovými rozvody, jejichž výměna přijde klidně i na 50 000 korun. Ale pokud se motor netřese a běží hladce bez charakteristického mlácení uvolněného řetězu, mělo by být zatím vše v pořádku. I s filtry pevných částic je nutné počítat, ale to opět záleží na jednotlivém kusu. Pokud je motor v pořádku a regenerace probíhají normálně, měl by filtr zatím vydržet. Pozor si dejte například na chlazení. Pokud špatně funguje termostat a motor se tzv. „přechlazuje“, řídící jednotka regeneraci filtru nespustí a může se nenávratně zacpat a poškodit.

Doporučujeme: Test ojetého sedanu Audi A8 4.2 TDI

Z ostatních motorů bychom se raději vyhnuli příliš komplikovanému naftovému osmiválci a především dvanáctiválci. Samozřejmě, že po stránce dynamiky hrají tyhle motory úplně jinou ligu, ale pro provozovatele ojetiny s omezeným rozpočtem může být jejich údržba a servis likvidační. Navíc jejich vysoký točivý moment doslova „žere“ automatické převodovky a systémy pohonu všech kol. Zcela bez starostí nejsou ale ani zážehové motory. Osmiválec 4.2 FSI sice jede pěkně, ale trpí na zakarbonování a selhávání zapalování. Šestiválec 3.6 FSI pak na velké a těžké SUV sotva stačí a jeho reálná spotřeba se blíží většímu osmiválci. Mechanicky jsou ale atmosférické benzinové motory solidní. Vyhněte se ale snaze vůz přestavět na LPG, s tím si přímovstřiková jednotka nerozumí. Později dodávaný motor 3.0 TFSI s kompresorem je na tom s dynamickou a spotřebou slušně, ale přeci jen je to komplikovaný motor, jehož dlouhodobý servis nebude zadarmo. Motor 3.0 TDI se tak opravdu jeví asi jako nejrozumnější volba.

Nicméně celková konstrukce auta je bytelná a vlastně spolehlivá. Dobře prověřte podvozek, jestli za sebou nemá ojetá Q7 řádění v terénu. Polní cestu samozřejmě zvládne, ale nějaký drsný offroad to není. Vozy na standardním podvozku slibují nižší servisní náklady, nastavitelný vzduchový podvozek je samozřejmě výrazně dražší, pokud se něco poškodí. Od Audi Q7 ale nečekejte, že pojede na vzduchovém podvozku nějak sportovně. Sice se bude ve sportovním režimu méně naklánět, ale pořád je to 2,3 tuny těžké SUV, které se do zatáček skládá jako pokácený strom. Kdo chce jezdit dynamicky, ať se spíše podívá třeba po kombi Audi A6 Avant. Audi Q7 sedí ustálená a klidná jízda, pak se odmění komfortem, klidem na palubě a rozumnou spotřebou okolo 9 litrů nafty na 100 km. Mimo město a dálnice zvládne tenhle mastodont jezdit i za osm litrů, ale to už se musíte hodně krotit.

Celkové hodnocení

Audi Q7 je pořádný kus auta. Je komfortní, tiché a čtveřici dospělých odveze v mimořádném pohodlí. Hodně ale bude záležet, co koupíte a od koho. Samozřejmě je jistější vybírat v síti zavedených prodejců ojetin. Hlavní je ale auto před koupí velmi důkladně prověřit a raději si přizvat na pomoc odborníka, který dokáže sestavit očekávanou kalkulaci nákladů, abyste věděli, do čeho jdete. Pokud je totiž Audi Q7 udržované a má za sebou aspoň základní servis, vlastně by to mohla být velice dobrá koupě s již jen velmi pomalu klesající hodnotou. Neprověřené auto bez historie a z pochybného zdroje bude naopak obrovská bezedná jáma na peníze, která se nikdy nemůže vyplatit. Na druhou stranu v téhle kategorii trhu moc lepších a spolehlivějších aut není. Pokud nutně potřebujete luxusní prémiové SUV, dává Q7 asi nejvíce smyslu. Jestli ale chcete jen pohodlné a praktické auto s pohonem všech kol, lepší bude poohlédnout se po nějakém civilnějším kombíku.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary