Test ojetého sedanu Volvo S80

2018-04-24 00:00:00

Pohodlný prestižní sedan s benzínovým šestiválcem a automatickou převodovkou za ani ne čtvrt milionu? To zní jako lákavá koupě.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Hodně auta za rozumné peníze Vyšší ceny servisu a dílů
Bohatá luxusní výbava Elektronika umí zazlobit
Uvolněná jízda a pohodlí Proti konkurenci horší interiér
Nehraje si na sportovnost Místy diskutabilní kvalita
Vysoká kultivovanost jízdy Benzínu se zbavíte jen pod cenou


Na velkých sedanech a kombících značky Volvo se mi vždycky líbilo to, že si nehrají na sportovnost. Zkrátka, bylo jim vždycky putna takové to německé tabulkové soupeření a přetahování se o desetinky. Ve Volvu prostě nevadilo, že jste do cíle dojeli o pár desetinek sekundy později s o pár desetinek horší spotřebou. Jenže zatímco všechny ty rádoby sportovní sedany od Audi a BMW z vás skoro vyklepou na svých tvrdých podvozcích duši, Volvo bylo vždycky spíše takový Mercedes a jelo uvolněně, klidně a pohodlně. Jestli tedy chcete dynamické svezení, poohlédněte se třeba po Audi A6 nebo BMW řady 5. Volvo S80 je pohodlné a klidné auto, se kterým se jezdí tak říkajíc na pohodu a nemá smysl s ním pospíchat. A protože ceny benzínu vylezly zase nahoru, lidé najednou velké benzínové motory nechtějí a vy můžete mít tento velmi pohodlný a příjemný šestiválec 3,2 l s výkonem 238 koní za atraktivních cenových podmínek. Jenom musíte vědět, na co si dát pozor.

Čtěte také: Test ojetého SUV Volvo XC90

Volvo S80 je velice tiché a kultivované auto, takže se při testovací jízdě zaměřte na pazvuky od podvozku, brzd, převodovky a motoru. I když mohou starší a více jetá auta trochu vrzat v interiéru, rozhodně by nemělo nikde nic bouchat a klepat. Volvo S80 ale naštěstí nemá komplikované elektronické a vzduchové podvozky, takže veškeré mechanické práce vyřešíte poměrně snadno a za rozumné peníze. Pokud víte, že si auto necháte několik let, rozhodně do zavěšení a uložení podvozku investujte, vyplatí se to. Volvo pak bude jezdit důstojně a zmizí taková ta přílišná rozevlátost, kterou se projevují více ojetá auta. Pozor si dejte na stabilitu vozu při vyšší rychlosti. Pokud auto plave, má zle rozhozenou geometrii. Řízení je sice pomalé a bez jakékoli zpětné vazby, ale přesné. Nesmí v něm být vůle a auto nesmí působit jako žvýkačka.

Interiéry Volva působily nejprve kvalitně, ale postupem času se u nich projevuje šetření na nesprávných místech. Samozřejmě záleží na údržbě auta, ale některé plasty nebo třeba čalounění sedaček neodpovídají kvalitativním standardům německých soupeřů. Navíc auta časem trochu povrzávají a začíná zlobit elektronika. Nejsou výjimkou chybné hlášky o poruše motoru, osvětlení nebo něčeho jiného, přitom s nimi nic není a fungují. Volva trpí na takové ty nepříjemnosti jako nefunkční centrální zamykání, selhávající komfortní otevírání oken či nereagující palubní počítač, který nejde přepnout ani vynulovat. Při prohlídce vozu také zkontrolujte, jestli dobře hraje audio systém. Pokud má vůz vyhřívané a ventilované sedačky, prověřte jejich funkci. U elektrických sedadel s pamětí se může stát, že nejde paměť uložit. Ale to jsou detaily, které sice obtěžují, nicméně na funkci auta zas takový vliv nemají.

Doporučujeme: Test ojetého sedanu BMW 525d E60

Co se pohonu týče, je na tom Volvo S80 docela dobře. Předpokládám, že dáte přednost dieselu, například motorizace D5 o výkonu 185 koní a více je velmi dobrá volba. Pozor jen na stav turbodmychadla a vstřikovačů, jinak je to docela solidní a spolehlivý motor. Příjemný je s automatem a dělal se i s pohonem všech kol. Starší diesel 2.4D o výkonu 163 koní je ale docela slabý, hlučný, má vyšší spotřebu a bývá už dost unavený. Přesto má solidní mechanický základ. Raději hledejte modernější motor. Později montované čtyřválcové diesely jsou docela slabé a kultivovaností chodu a dynamikou se moc nehodí do velkého auta. Pětiválce, i když jezdí za sedm až osm litrů nafty, jsou lepší volba. Benzínový model si asi koupí jen velmi málo potenciálních klientů. Přesto testovaný šestiválec 3,2 l, který jsem si půjčil na test v Autocetru ESA, je zajímavý, má hezký zvuk, příjemnou dynamiku a nemá vyloženě strašnou spotřebu. S autem se dalo jezdit za deset litrů, při častém využívání dynamiky motoru jste v tom ale za dvanáct.

U dieselů si dejte pozor na to, jestli prošly předepsanými prohlídkami, výměnami olejů a hlavně jak jsou na tom rozvody, řemeny a podobně. Chtějte proto auto jen s jasnou servisní historií. Automatické převodovky se nebojte, šestistupňový Aisin s hydrodynamickým měničem je spolehlivý, jenom se v něm musí pravidelně měnit olej. To ale není extrémní výdaj a rozhodně se vyplatí. Automat se totiž k charakteru sedanu Volvo S80 hodí více, manuální převodovky nejsou moc přesné a příjemné. Spojka mívá tuhý chod a u více ojetých aut manuál trochu drhne. Přeplňovaný benzínový pětiválec 2,5 l není špatný, ale má vyšší spotřebu a pozor na jeho stav. Trpěl na praskání vložek válců, což se špatně diagnostikuje. Atmosférický řadový šestiválec vydrží, pokud má pravidelně měněný olej. Jeho přeplňovaná varianta sice jede krásně, ale je choulostivá na kvalitu oleje. Přejížděný olej způsobuje, že se motor rychle zakarbonuje a zadírá se. Osmiválec je trochu zbytečnost, i když vozu samozřejmě poskytuje nenucenou dynamiku. Vezme si ale minimálně 12 litrů při opatrné jízdě.

Pokud kupujete čtyřkolku, připravte se na to, že auto se stejně bude chovat jako předokolka. Zadní náprava se přes spojku Haldex připojuje až s prokluzem předních kol. Na vyhrabání se ze zapadaného parkoviště to stačí, ale nečekejte, že projedete závěje. Volvo má docela nízký podvozek a Haldex brzy narazí na své konstrukční limity. Dejte si také pozor na jeho stav a na kluzkém povrchu vyzkoušejte, jestli spíná. Repase Haldexu je docela drahá a navíc se v něm musí měnit pravidelně olej, tak si dobře rozmyslete, jestli čtyřkolku nutně potřebujete. U motorů T6 a V8 je pak pohon 4x4 standardem, motory 3.2 a D5 ho měly za příplatek. Z hlediska dlouhodobých provozních nákladů je rozhodně nejrozumnější volba motor D5 bez pohonu všech kol, ale pokud toho najezdíte méně, chcete důstojné pohodlné auto a nemáte rádi naftu, benzínová verze 3.2 není úplně špatná.

Celkové hodnocení

Volvo S80 není moc obvyklý zjev na českých silnicích, o to víc by mohlo oslovit někoho, kdo chce prostě jiné auto než je německé trio Audi/BMW/Mercedes. Svým jízdním projevem se Volvo více blíží Mercedesu, neboť je spíše houpavé a klidné, než orientované na dynamiku a rychlost jako Audi a BMW. Přesto nedosahuje takové kultivovanosti jako srovnatelné Mercedesy, ani takové ovladatelnosti jako Audi nebo BMW. Ale i tak to není špatné auto a klidným povahám bude naprosto vyhovovat. Nesvádí totiž k agresivní jízdě. Při výběru auta si dejte pozor spíše na detaily, protože tohle Volvo je jinak docela spolehlivé auto. Spíše zamrzí menší celková kvalita zpracování a horší matariály v interiéru, který docela rychle stárne. Volbou z rozumu je pak některý z turbodieselů D5 s automatem, ale ani benzínový motor 3.2 není vyloženě špatný, když se dokážete smířit s jeho reálnou spotřebou paliva. Auto s ním jede důstojně a uvolněně, ale když se ho budete chtít zbavit, budete muset s cenou dolů. Lidé se prostě benzínovým motorům ve velkých autech vyhýbají.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary