Test ojetého sedanu Škoda Superb II (2008 - 2015)

2015-03-31 00:00:00

Druhá generace Škody Superb byla pro mnohé nedostižný sen. Nyní se ovšem dostává do celkem rozumné cenové hladiny a čas ukázal, že to je kvalitní a solidní auto. Dobrý kus ale musíte na trhu ojetin chvíli hledat.


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
V zásadě spolehlivé a kvalitní auto Taxikářská image
Dostupný servis i díly Ovladatelnost je jen průměrná
Kvalitní a ergonomický interiér Hodně aut má za sebou těžký život
Kultivovanost jízdy Uvnitř není tolik místa, jak se zdá
Veliký a dobře využitelný kufr Malá palivová nádrž


Škoda Superb druhé generace, jindy sen průměrného českého manažera, se postupně stává oblíbeným autem i mezi českými rodinami. Na trhu ojetin je široký výběr a vedle sedanu se zajímavě řešeným dvojitým otevíráním kufru je k dispozici i veliké praktické kombi. Kombi je hodnocené obecně jako designově zdařilejší, ale já si na test ojetého auta půjčil v Autocentru ESA klasický sedan, navíc s nepříliš vyhledávaným benzínovým motorem 1.8 TSI. Logickou volbou pro naprostou většinu zákazníků je turbodiesel, ale k tomu se ještě dostaneme. Zatímco o novém Superbu se říkalo, že si takové auto dobrovolně nakoupíte a že ho musíte nafasovat, je tahle druhá generace úspěšný model. Navíc díky karoserii kombi a možnosti přikoupit si pohon všech kol 4x4 se záběr modelu rozšířil i na zákazníky, kteří by jinak o škodovce v tomto segmentu neuvažovali. Čas ukázal, že se Superb povedl a zájem je o něj i mezi ojetinami, což dokazuje jenom pomalý pokles hodnoty. Nejlevnější hodně ojeté Superby se slabými motory a chudou výbavou se pořád prodávají za více než 200 000 korun.

Doporučujeme: Test ojeté Škody Octavia II

Druhá generace Škody Superb se začala vyrábět v červnu 2008 a v květnu 2013 se dočkala větší modernizace, která změnila některé kosmetické detaily a omladila motory pod kapotou. Výroba Superbu skončila letos a automobilka postupně přešla na úplně novou, již třetí generaci. Zatímco úplně nový Superb už jezdí na moderní modulární platformě MQB a vypůjčuje si spoustu techniky z VW Passat, druhá generace Škody Superb používá prodlouženou platformu Octavie, která vychází ze základu pro Volkswagen Golf. Přesto se auto chová spořádaně, ale nesmíte od něj čekat nějaké sportovní vlastnosti. Navíc je poměrně úzké, což pocítíte především uvnitř. Superb je sice velmi dlouhý a prostor na nohy vzadu je vskutku královský, ale v šířce moc místa není a tři dospělí se vzadu vedle sebe neposadí. Dokonce se sem dobře vejdou jen dvě dětské sedačky. S prostorem je to trochu nezvyklé i vpředu a zejména s místem pro řidiče. Zřejmě aby vznikl dojem prostornosti vzadu, je řidič jako by utopen do palubky a zároveň sedí podivně vysoko, což ale může jít na vrub elektrickým sedadlům testovaného modelu.

Přesto je pozice za volantem ucházející, ergonomie ovládání tradičně jednoduchá a příjemná a vůbec se se Superbem snadno žije a jezdí. Je to povedené auto a právě díky tomu, že člověka neobtěžuje lacinými chybami, je zřejmě tak úspěšný. Škoda by asi neprodávala tolik aut, kdyby byla špatná a lidem se s nimi nejezdilo dobře. V čem ale Škoda Superb jisté mezery má, je ovladatelnost. Houpavost podvozku sice navozuje dojem pohodlné jízdy, ale podvozek nedokáže zcela dokonale odfiltrovat nerovnosti silnice. Navíc se předek vozu na hrbolech nepříjemně rozhoupe a při rychlé jízdě po dálnici může řidič vypozorovat poměrně nebezpečnou tendenci k nadlehčování přídě. Citelné je to především u nejsilnějších motorizací, ale je to jev, který se objevuje někde za 180 km/h, takže by klidné řidiče nemusel tolik trápit. Při dynamické jízdě očekávejte přirozenou tendenci k nedotáčivosti, ale celkově je auto bezpečné, předvídatelné a stabilní. Je to prostě normální dopravní prostředek a nedělá si ambice konkurovat v dynamice třeba BMW řady 5. Naopak prostorem pro zavazadla konkuruje větší soupeřům zdárně. Kombi nabízí po sklopení zadních sedadel až 1700 litrů volného místa.

TIP: Test ojetého sedanu Volkswagen Passat 1.9 TDI PD

Z počátku výroby se Superb nabízel s motory 1.4 TSI (92 kW), 1.8 TSI (118 kW), 1.9 TDI PD (77 kW), 2.0 TDI PD (103 kW) a 2.0 TDI CR (125 kW). V září 2008 dorazil ještě vrcholný šestiválec 3.6 FSI (191 kW) s pohonem 4x4, v únoru 2010 přišel motor 2.0 TDI CR o výkonu 103 kW a skončila jednotka 2.0 TDI PD, v dubnu 2010 se začal nabízet benzínový motor 2.0 TSI (147 kW) a v srpnu 2010 končí motor 1.9 TDI PD, který je nahrazen motorem 1.6 TDI CR (77 kW). Karoserie kombi přišla na podzim 2009 a objevila se i verze Greenline s motorem 1.9 TDI a delšími převody. Motory 2.0 TSI a 3.6 FSI mají standardně šestistupňový automat DSG, ten byl za příplatek i k dvoulitrovým turbodieselům. Motory 2.0 TDI CR mohly mít za příplatek i pohon 4x4 řešený mezinápravovou spojkou Haldex. Motor 1.8 TSI byl standardně s manuálem, ale za příplatek jste mohli mít i sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Po modernizaci v roce 2013 se základní parametry motorů nemění, snad jen jednotka 1.8 TSI mohla mít i pohon všech kol. Zajímavostí je šestiválec 3.6 FSI, který dělá s maximální rychlostí 250 km/h za Superbu nejrychlejší vůz značky Škoda v historii.

Který motor vybrat?

V zásadě žádná pohonná jednotka pod kapotou Superbu není špatná, ale u některých je potřeba dávat větší pozor na to, co kupujete. Stejně tak je rozhodující, kdo a jak auto používal a unavený kus po taxikáři asi chtít nebudete. Nekoukejte ani tolik na kilometry jako na servisní historii a chtějte auto, ve kterém se pokud možno nestřídalo několik řidičů. Problémem jsou prodloužené servisní intervaly a auta, která jsou používána na kratších trasách, na ně dost trpí. Nejcitelněji se prodloužený servisní interval podepsal na motorech 2.0 TDI PD, kde to odnáší vačková hřídel a zdvihátka ventilů. Pokud takový motor kupujete, měňte olej nejpozději po 15 000 km. Ostatně, to byste měli dělat u všech motorů ojetého Superbu, rozhodně to autu prospěje a vaší peněžence ve výsledku také. Motor 2.0 TDI CR o výkonu 103 kW je jeví asi jako nejlepší volba. Je pružný, poměrně kultivovaný a úsporný. Silnější jednotka 125 kW nemá tak plynulý nástup výkonu a když pomineme větší citlivost spojky a dvouhmotového setrvačníku, dochází u ní i k praskání hlavy válců či poruchám chladiče recyklovaných výfukových plynů.

Čtěte také: Test Škoda Superb Outdoor 2.0 TDI 4x4

Jednotka 1.9 TDI PD je sice odolná a rozvážným řidičům bude stačit, ale moc si nerozumí se sériově dodávaným filtrem pevných čístic. Rozhodně se ale jedná o lepší volbu než později montovaný motor 1.6 TDI, který má sice stejné dynamické parametry, ale s velkým Superbem se citelně trápí a dochází u něj k rychlejšímu opotřebením vlivem přetěžování. Benzínový motor 1.4 TSI je překvapivě pružný a kultivovaný a umí být i úsporný, ale hrozí u něj vytahání a prasknutí rozvodového řetězu. Ovšem pokud se zaposloucháte a zaznamenáte chrastění rozvodů včas, motor se vám jen tak nepotká. Z hlediska dynamiky a kultivovanosti je na tom motor 1.8 TSI ještě mnohem lépe a i náš test ukázal, že je to příjemná pohonná jednotka pro klidné řidiče, kteří ale občas potřebují zásobu výkonu. Motor ochotně udržoval nastavené tempo a mimo město se dokázal spokojit i s méně než šesti litry na 100 km, když se řidič snaží. Celkový průměr v testu byl 7,5 litru na 100 km a to je velmi dobrá hodnota.

Nicméně u motoru 1.8 TSI pozor na stav rozvodů, respektive napínáku rozvodového řetězu. Při jeho poruše se motor může potkat a některým majitelům se to stalo nečekaně například při startu nebo vypnutí motoru. Podobným problémem může trpět i jinak velmi silný a zajímavý motor 2.0 TSI. Technici doporučují výměnu drahých řetězových rozvodů v intervalu 60 až 120 000 km podle způsobu používání auta. Motor 3.6 FSI je zajímavý a mechanicky docela spolehlivý. Dejte si ale pozor na spotřebu a úniky oleje, což může svědčit o značně opotřebovaném a unaveném autě. Motor je to dostatečně silný, přitom dokáže být při klidné jízdě úsporný a spokojí se s deseti litry na 100 km. Umí jezdit i za 8,5 litru, ale také za 13, když se nehlídáte nebo pospícháte. Standardně je spojen s automatem DSG a pohonem všech kol a jedná se o běžné vybavení významných státních úřadů a jejich hlavních představitelů. Vládního auta se nebojte, má za sebou servis, rozumné zacházení a hlavně bude mít velmi bohatou výbavu. Pokud kupujete automat, nezapomínejte v šestistupňové převodovce DSG měnit olej nejpozději po 60 000 km. Sedmistupňové DSG je bez výměn, ale také je nespolehlivé, a tak motor 1.8 TSI chtějte raději s manuálem. Každé tři roky je také potřeba měnit olej ve spojce Haldexu u vozů s pohonem 4x4.

Mohlo by vás zajímat: Test ojetého kombi Škoda Fabia I. generace

Z detailů pak připomeňme (ne)odolnost podvozku, především pak silentbloků vpředu a pryžového uložený zadních příčných ramen. Není neobvyklé, že už po 100 000 km bude ojetý Superb potřebovat větší servis podvozku, ale rozhodně se vyplatí, protože je auto poměrně citlivé nejen na kvalitu podvozkových částí, ale třeba i na vyvážení kol. Verze s pohonem 4x4 více trpí na rezonance a vibrace právě od kardanové hřídele a mezinápravové spojky. Pokud jezdíte často po dálnici a čtyřkolku nepotřebujete nutně (což skutečně nepotřebujete, protože jestli bydlíte na horách, pravděpodobně si raději koupíte SUV se stálým pohonem všech kol a redukcí), je lepší zvolit předokolku. Je lehčí, má menší spotřebu a je o poznání kultivovanější. U převodovek DSG si všímejte jejich chodu, záběru v táhlém stoupání (nesmí kolísat otáčky motoru se zařazenou rychlostí) a poslouchejte, zde se z nich neozývá skučení a chrastění. Koroze se u Superbu vyskytuje velmi výjimečně a nejčastěji jsou u silně ojetých aut napadeny hrany plechů a prostor kolem osvětlení registrační značky.

Celkové hodnocení

Škoda Superb druhé generace je dobré ojeté auto. I když mu jdou vytýkat věci jako pouze průměrné jízdní vlastnosti a dynamika, je to celkově zdařilý dopravní prostředek. Konstrukce vozu je poměrně jednoduchá a tedy spolehlivá, ceny dílů jsou rozumné a servis je dostupný na každém rohu. Většina motorů vydrží a pokud budete chvíli důkladně vybírat, určitě najdete na trhu kvalitní a zachovalý kus s dobrou výbavou. Raději se ale vyhněte panoramatickému střešnímu oknu u kombi, které nejen silně prohřívá interiér, ale může do něj i zatékat. Dvoudílné otevírání kufru u sedanu je spolehlivé, takže ho vyzkoušejte a pozorujte, zda funguje i elektrické dovírání. Pokud tedy auto důkladně prověříte a nezapomenete u motoru 2.0 TDI PD po nejdéle 120 000 km, u motoru 2.0 TDI CR po maximálně 180 000 km vyměnit řemenové rozvody, bude vám Superb ještě dlouho sloužit a za pár let ho pořád dobře prodáte. Protože je z čeho vybírat, vyhněte se autům s nedořešenými servisními opravami. Nemá smysl kupovat vůz, kterému svítí kontrolky motoru a filtru pevných částic, když hned vedle může stát auto v bezvadném stavu. Rozhodující by proto měl být celkový stav a servisní historie vozu, nikoli najeté kilometry, barva a luxusní výbava.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary