Test ojetého sedanu Mercedes-Benz E 270 CDI (W211)

2016-05-10 00:00:00

Předminulá generace Mercedesu třídy E vypadá pořád pohledně a důstojně. Musíte ale hledat poctivý a udržovaný kus, nabídka skutečně kvalitních ojetin se pomalu tenčí.


text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Stále atraktivní vzhled Problémy s prvními kusy
Nabídka prostoru (hlavně kombi) Tenčící se nabídka kvalitních aut
Komfort a kultivovanost Riziko koupě stočeného auta
Dobrá kvalita zpracování Pozor na korozi!
Potenciál najet milion kilometrů Některé velmi komplikované opravy


Někteří zájemci o ojeté auto mají prostě svoji důstojnost a nesmíří se ve svém rozpočtu s malým, nekomfortním a pomalým vozem. Mají zkrátka určité požadavky na dynamiku, komfort, prestiž a image a jsou ochotni i trochu zariskovat případné vyšší výdaje za servis a údržbu vozu prémiového výrobce. Mezi taková oblíbená auta vždycky patřil Mercedes-Benz třídy E. Jenže když vybíráte v nabídce zhruba desetiletých aut, už vás stejně nikdo nenutí jezdit do autorizovaného servisu kvůli zárukám. Pokud tedy vyberete auto, které umí servisovat šikovný mechanik, nebude ve výsledku provoz takového vozu stát horentní sumy a v pohodě ho utáhnete. Jen je důležité dobře koupit a tedy hlavně pečlivě vybírat, protože neprověřené auto může být velmi rychlá cesta do spirály dluhů, rychlých půjček a exekucí... Hlavní je pamatovat na to, že luxusní prémiová ojetina mívá bohatou a složitou výbavu. A z toho plynou i potenciální problémy. Jednodušší je tak mnohdy lepší.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Mercedes-Benz ML

Na test ojetého auta jsem si tentokrát v Auto ESA půjčil Mercedes-Benz třídy E generace W211. Jednalo se o naftový model E 270 CDI s přeplňovaným pětiválcem před faceliftem. Zvláštností vozu jsou tak elektronicky řízené brzdy drive-by-wire, které Mercedes při modernizaci v roce 2006 opustil. Sice se hojně doporučuje pro klid na duši hledat spíše modernizovaný model třídy E, ale za ten si zaprvé připlatíte a zadruhé vás stejně čeká nutnost důkladného servisu a péče. Navíc i po modernizaci se objevila spousta nových problémů, například se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Testované auto mělo ještě klasický pětistupňový automat. Dynamicky samozřejmě není pětiválec o výkonu 130 kW a točivém momentu 400 Nm žádný zázrak, ale klidným povahám bude stačit. Usaďte se na dálnici na tempomatových 120 km/h a máte klid. Navíc pak není problém jezdit do sedmi litrů nafty na 100 km. Příměstský provoz znamená spotřebu 7,5 až 8 litrů na 100 km.

Tenhle Mercedes-Benz vybavený navíc adaptivním vzduchovým podvozekm Airmatic doslova hltá dálniční kilometry a ani nevím, jak jsem najezdil skoro 700 km za testovací týden. A to jsem skoro nikde nebyl, nebo jsem si to zkrátka jen neuvědomoval. Z auta jsem vždycky vystoupil odpočatý, nic mne nebolelo. Sedačky jsou výborné, navíc v testovaném autě vybavené ventilací. Interiér i po letech vypadá navíc velmi pěkně a kvalitně. Podvozek lze nastavit do dvou sportovních režimů, ale letargický diesel, pomalé řízení a klidná povaha celého auta vás od takových nápadů rychle odradí. Zatímco BMW řady 5 se začalo přitvrzovat, Mercedes s třídou E pořád zůstal především u komfortu. A to je dobře! Ani na standardním ocelovém podvozku ale není Mercedes nepohodlný, navíc podvozek Airmatic může potrápit. Pozor tedy na úniky vzduchu, nechte raději spodek důkladně prohlédnout. Nicméně profesionální oprava není extrémně drahá a pokud si chcete auto dlouho nechat a především toho hodně najezdíte, ono se vám to na komfortu vrátí. Uložení náprav pak u třídy E vydrží hravě přes 300 000 km.

Nejporuchovější jsou Mercedesy třídy E z prvních let výroby, především z let 2002 a 2003. Pak už začala automobilka řešit první problémy buď v rámci běžných servisních prohlídek, nebo rvonou svolávacími akcemi. Vy se při koupi auta zeměřte na celkový stav vozu, jeho historii a zda všechno důležité funguje. Pokud elektronika pracuje spolehlivě, fungují pojezdy sedaček, klimatizace, navigace, rádio nebo nastavování výšky vzduchového podvozku, pravděpodobně je všechno v pořádku a nemáte se moc čeho bát. Rozhodně ale nedoporučuji kupovat auto, které vykazuje několik závad a vy si řeknete, že „se to přeci nějak snadno vyřeší.“ Nevyřeší. Opravy bývají někdy komplikované, takže si na to dejte pozor. Podrobte auto důkladné testovací jízdě, vyzkoušejte brzdy a všímejte si chodu automatické převodovky. Mnohdy pomalému řazení pomůže jen výměna olejové náplně, kterou byste měli provádět každých 80 – 120 000 km podle toho, jak jezdíte. Pokud se couráte hlavně městem nebo taháte přívěs, klidně měňte náplň už po 60 000 km.

Čtěte také: Test ojetého sedanu BMW 535i E39

S motory to není úplně špatné a pokud se vyhnete naftovému osmiválci E 400 CDI, nic strašného by vás potkat nemělo. Naftový osmiválec je díra na peníze a ani po modernizaci to s E 420 CDI nebyla žádná sláva. Tyto motory doslova žerou automatické převodovky a také své rozvody, turba a vstřikovače nebo EGR ventily. Jejich servis je extrémně nákladný, spotřeba docela vysoká a při tom dynamicky nad naftovými šestiválci tolik nevyčnívají. To už je levnější provozovat extrémní model E 55 AMG. Vážně. Vyhněte se také raději verzi E 280 CDI s řadovým šestiválcem a filtrem pevných čístic. Vidlicové šestiválce jsou v pořádku, pozor jen na to, aby procházely pravidelně pečlivým servisem. Čtyřválec E 200 CDI nebo E 220 CDI je trochu líný, ale klidným povahám také postačí. Ty bývají s manuálem, tam pozor na cukání převodovky při záběru a stav dvouhmotového setrvačníku. Dobrým kompromisem mezi dynamikou a spotřebou jsou ale právě naftové šestiválce. Z benzínových motorů snad stojí před faceliftem za úvahu buď kompresorem přeplňovaný čtyřválec, nebo spíše rovnou šestiválec. Výborný je také sametový osmiválec E 500. Ten má krásný charakter a stále ještě rozumnou spotřebu do 12 litrů na 100 km. Volba pro fajnšmekry je pak sportovní model E 55 AMG, ale ten se špatně shání a ocení ho skutečně jen někdo, kdo má velkorysý rozpočet na údržbu a palivo.

Celkové hodnocení

Mercedes-Benz třídy E W211 je auto, které má se správným motorem a při správné údržbě potenciál najet stovky tisíc kilometrů. Existují auta, která už mají odkrouceno milion a dále jezdí. Opět platí, že čím jednodušší auto, tím méně problémů, ale chtějte jen vůz s jasnou servisní historií, který má dohledatelné nebo aspoň odhadnutelné kilometry a minulost. Nejsou výjimkou vozy, které toho najezdí 80 000 km za rok nebo i více. Poznáte to na stavu interiéru, tenhle Mercedes by měl být bytelný a kvalitní. Pokud je auto napadeno korozí, opět to svědčí o nepříliš šetrném a hlavně trvalém vytěžování auta. U pětistupňového automatu se řešila svolávací akce na úniky oleje a závady měniče točivého momentu, u verzí s pohonem všech kol 4Matic se zase svolávací akce týkala rozvodovky. Dobře vybírejte, důkladně auto prověřte a poslouchejte pazvuky při jízdě. Pokud se bude při testovací jízdě auto chovat dobře a vše bude fungovat, mohla by to být dobrá koupě s trvalou hodnotou. Jenom pamatujte na to, že i ojetý Mercedes potřebuje previdelnou péči a servis.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary